شناسهٔ خبر: 98671 - سرویس جاده‌ای

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خبر داد:

اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در تکمیل کریدور سراسری ارمنستان/ ارائه سه راهکار کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای رفع مشکل ترانزیت بین ایران و ارمنستان

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در تکمیل کریدور سراسری ارمنستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در بدو ورود به کشور پس از سفر به ارمنستان گفت: بر اساس تصمیمی که دولت جمهوری اسلامی ایران گرفته و به دستور وزیر راه و شهرسازی سفری برای بررسی وضعیت جاده‌ای حدفاصل مرز نوردوز با ایروان به کشور ارمنستان داشتیم. در این سفر با مقامات ایروان از جمله وزیر زیرساخت این کشور و معاونان وی ملاقات‌هایی برای تعیین وضعیت  مسیر ترانزیتی ایران به ارمنستان داشتیم و  در این نشست‌ها راهکارهای بسیار خوبی با زمانبندی مشخص برای حل مشکل در ۲۱ کیلومتر از مسیر گوریس-قاپان ارائه شد.

وی ادامه داد : در این سفر تمام مسیر به علاوه مسیر جایگزینی که در حال ساخت است، مورد بازدید قرار گرفت و اعلام کردیم که آماده کمک و مساعدت برای تسریع در روند احداث این مسیر هستیم.

خادمی با اشاره به اقدام دولت جمهوری آذربایجان در اخذ عوارض از کامیون‌های ایرانی در آن بخش از مسیر جاده گوریس-قاپان که تحت تسلط این کشور قرار دارد، گفت: برای رفع این مشکل لازم است راه جایگزینی برای راه قبلی در نظر گرفته شود. این کریدور یک کریدور مهم بین المللی و منطقه‌ای است و باز بودن آن برای ما بسیار مهم و راهبردی است. چراکه این جاده آذربایجان شرقی را به ارمنستان، گرجستان و اروپا متصل می‌کند.

وی افزود: برنامه ارمنستان در درازمدت احداث کریدور شمالی-جنوبی این کشور است که برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کردیم. در واقع در این سفر هم برای مشارکت در احداث راه جایگزین و هم مشارکت در برنامه بلندمدت دولت ارمنستان توافقاتی انجام شد. قطعه ۴ کریدور سراسری ارمنستان به خاک ایران منتهی می‌شود که برای مشارکت پیمانکاران ایرانی در احداث این قطعه اعلام آمادگی کردیم. از طرفی با توجه به حضور تیم فنی و مهندسی در این سفر، از این منطقه بازدید فنی شد که برنامه اجرایی برای ساخت این محور ارائه شود. ما آمادگی داریم که کار احداث این محور را سریعا شروع کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای رفع مشکل ترانزیت کامیون‌های ایرانی سه راهکار کوتاه‌مدت، میان مدت، و بلندمدت ارائه شد، گفت:راهکار اول یک اقدام فوری است و طی آن یک راه جایگزین برای جاده فعلی ارائه می‌شود. بین ۱۵ تا ۳۰ روز آینده این مسیر آسفالت و آماده تردد خواهد شد. اما این مسیر در بعضی مناطق نقاط حادثه‌زا دارد و عبور از آن برای تریلی سخت است. بنابراین بخشی از مشکل تا یک ماه آینده مرتفع شده و برای ایمن سازی این مسیر هم مطالعات فنی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: اقدام دوم این است که برای رفع گردنه‌ها  در مسیر فعلی، در طول ۲۱ کیلومتر مسیر جدیدی احداث شود که این مسیر بین ۵ ماه تا یکسال آینده آماده بهره‌برداری است.

خادمی افزود: اقدام سوم تکمیل کریدور سراسری ارمنستان است. قسمت شمالی این کریدور با کیفیت بسیار خوب تکمیل شده و بخش جنوبی باقی مانده که شامل ۱۵ کیلومتر تونل ۶۰ کیلومتر محور جدید کوهستانی است. اعلام آمادگی کردیم که با کمک پیمانکاران ایرانی در احداث این کریدور نیز مشارکت کنیم.