به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عباسنژاد درخصوص یکصد و چهارمین اجلاس کمیته ایمنی دریانوردی (MSC۱۰۴) سازمان بینالمللی دریانوردی با دستورکار ویژه اقدامات و راهکارهای مواجهه با بیماری همه گیر کرونا اظهار داشت: رسیدگی به چالشهای دریانوردان در مواجهه با موانع تردد در زمان قرنطینه در هنگام سوارشدن به کشتی یا بازگشت به وطن، رعایت پروتکلهای بهداشتی برنامه واکسیناسیون و خدمات درمانی، مهمترین موضوعاتی بود که در این اجلاس به صورت ویژه و خارج از چارچوبهای مصوب قبلی مورد بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این خصوص رییس کمیته از تمامی کشورها خواست ماژول پیشبینی شده در آیمو برای اقدامات و راهکارهای مواجه با بیماری همه گیری کرونا را برای شفافیت سایر کشور تکمیل و اعلام کنند.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اجلاس یکصد و چهارم کمیته ایمنی دریانوردی سازمان بینالمللی دریانوردی (MSC۱۰۴) با ۱۷ دستورکار در تاریخ ۱۲ تا ۱۶ مهرماه سال جاری به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، عنوان کرد: در این اجلاس موضوعات مهمی همچون امنیت دریانوردی، اقدامات و راهکارهای مواجهه با بیماری همه گیر کرونا، روشهای بازرسیهای از راه دور کشتی ها، مقررات کشتیهای هوشمند بدون سرنشین، ارتباطات و مخابرات دریایی و ایمنی شناورهای مسافربری آبهای داخلی و سرزمینی مدنظر قرار گرفت.
عباس نژاد با بیان اینکه قرنطینه و ممانعت از تردد دریانوردان برای سوار شدن به کشتی یا بازگشت به وطن آنها از یک سو و محدودیتهای تردد بازرسان کشتیها یا افراد دیگری که به هر صورت نیاز استر روی کشتی حاضر شوند، کمیته MSC را بر آن داشته است که راهنمایی برای انجام بازرسیها و ممیزیهای کشتی از راه دور را برنامهریزی کند، خاطرنشان کرد: این مسئله به این دلیل مدنظر قرار گرفته تا در هنگام مواجه با بیماریهای همه گیر و نیز کاهش هزینههای بازرسی امور ایمنی و امنیت در دریا، ریسک ایجاد نشود.
وی با اشاره به اینکه در این اجلاس جزییات پیشنهاد ایران برای الزامات قانونی تجهیزات رادیویی و کمک ناوبری شناورهای مسافربری متردد در آبهای داخلی و سرزمینی کشورها ارائه شد، گفت: پیشنهاد ایران مورد تایید کمیته قرار گرفت.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سالهای اخیر امنیت دریانوردی در کمیته ایمنی دریانوردی مورد توجه کشورها قرار گرفته است و نقشه مناطق با ریسک بالای امنیتی متناسب با رویدادهای نقض کننده امنیت آبراههای بین المللی در حال به روز رسانی است.
عباسنژاد با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور و نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران با تشکیل تیم تخصصی به ریاست مدیرکل امور دریایی و نماینده دایمی سازمان بنادر و دریانوردی در آیمو و آقایان مرتضی پرمه، احمد سلیمانی، سعید دریابار، یاسر نصیرپور، نمایندههای موسسههای رده بندی، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران در این اجلاس شرکت کرد و ضمن ارایه پیشنهادهای ارزنده به اجلاس، از منافع کشور و صنایع دریایی ایران حمایت کرد.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، به گفته وی دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی بر این اعتقاد است که نوع و آگاهی از نقض امنیتی در دریا در سالهای اخیر تغییر یافته و اقدامات امنیتی پیشبینی شده در مقررات بینالمللی که از سوی آیمو ابلاغ شده، ممکن است به طور جامع پاسخ گوی مسئله نباشد و این موضوع نیازمند ارزیابی مجدد مقررات و اثرپذیری آنها در صنعت دریانوردی است.