شناسهٔ خبر: 9879 - سرویس مسکن و شهرسازی

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

ارائه گزارش بافت ناکارآمد شهری مشهد در جلسه دوم ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها

محمد علي منصوري رئیس دفتر عمران و بهسازی شهری استان خراسان رضوی از برگزاری دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف با محوریت بررسی عملکرد استان خراسان رضوی خبر داد.

محمدعلی منصوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از برگزاری جلسه دوم ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف با محوریت بررسی عملکرد استان خراسان رضوی خبر داد و گفت: در این استان ۳۰ شهر دارای بافت فرسوده و چهار شهر دارای سکونتگاه‌‌های غیر رسمی مصوب هستند که گزارشی کلی از وضعیت این مناطق و بافت‌های ناکارآمد شهری در نشست روز ۱۳ مرداد ماه در وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شود.

رئیس دفتر عمران و بهسازی شهری استان خراسان رضوی درباره ساختار گزارشی که قرار است در جلسه مذکور ارائه شود توضیح داد: اقدامات انجام شده در بخش‌های ستادی، اقدامات، تدوین ضوابط، دستورالعمل‌ها، پروژه‌هایی که تعریف شده‌اند و همچنین اعتبارات جذب شده در این گزارش اعلام خواهد شد. ضمن این‌که این جلسه موقعیت مناسبی خواهد بود تا بتوانیم تنگناها و مشکلات موجود در بافت‌های ناکارآمد این استان را مطرح کنیم.

وی با اشاره به تاکید دولت برای ساماندهی حاشیه‌نشینی مشهد درباره اقدامات انجام شده در این حوزه به ویژه در سال گذشته گفت: قرار بود در راستای مصوبات این ستاد، اقداماتی به صورت فرابخشی انجام شود و ردیف بودجه مستقلی برای این کار در برنامه ششم دیده شود تا ساماندهی این مناطق ناکارآمد شهری تسهیل شود. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

برای مشاهده گزارش جلسه نخست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها اینجا را کلیک کنید.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

منصوری افزود: از سوی دیگر قرار بود یک ردیف اعتباری ۶۰ میلیارد تومانی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی کلانشهرهای مذهبی شامل مشهد، شیراز و قم در نظر گرفته شود که با توجه به ضریب مساحت این سه شهر، باید ۴۰ میلیارد تومان به عنوان سهمیه به مشهد تعلق می‌گرفت که هنوز از سوی دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور ابلاغ نشده است.

وی پروژه اجرای کمربند فضای سبز مشهد را از دیگر پروژه‌های ساماندهی بافت‌های فرسوده و مناطق حاشیه‌ای این شهر دانست و گفت: عملیات مربوط به این پروژه آغاز شده و ۱۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات ملی برای اجرای آن خارج از وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

رئیس دفتر عمران و بهسازی شهری استان خراسان رضوی رضوی تصویب ۵۰ میلیارد تومان برای ارتقای شرایط بهداشتی و درمانی سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد را یادآور شد و افزود: از سوی دیگر تجهیز مساجد، کتابخانه‌ها، ورزشگاه‌ها و پاسگاه‌های نیروی انتظامی و همچنین برنامه‌های آموزشی و ترویجی در مناطق هدف در حال انجام است. /