شناسهٔ خبر: 98799 - سرویس هوایی

آمار پروازهای خارجی فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مردادماه ۱۴۰۰؛

افزایش ۲ درصدی پروازهای خارجی در مردادماه نسبت به تیر

هواپیما هما بررسی آمار پروازهای خارجی فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مردادماه سال جاری نشان می‌دهد این پروازها نسبت به ماه پیش از آن ۲ درصد افزایش یافته‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در ماه مرداد سال ۱۴۰۰ در مجموع ۹۹۰ نشست و برخاست خارجی در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده که  ۱۰۵ هزار و ۴۶۹ مسافر و ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۶۲۵ کیلوگرم بار به وسیله این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این ارقام نسبت به مردادماه سال  گذشته، ۱۰۰ درصد و نسبت به تیر سال جاری به ترتیب ۲، ۵ و ۲ درصد افزایش داشته‌اند.

همچنین در این ماه در چهار فرودگاه اختصاصی کشور یعنی کیش، قشم، چابهار و ماکو تنها ۱۶ نشست و برخاست خارجی در فرودگاه قشم انجام شده که این پروازها هزار و ۷۵۲ مسافر و ۴۴ هزار و ۷۸۰ کیلوگرم بار جابه‌جا کرده‌اند.  عملکرد این فرودگاه‌ها نیز نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب ۱۱ درصد کاهش و ۱۰۰ درصد رشد و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۱۱، ۱۳ و ۱۶ درصد کاهش داشته است.

در این ماه فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با انجام ۳۷۹ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۴۰ هزار و ۷۵۵ مسافر رکورددار انجام پرواز خارجی و تردد مسافر بین‌المللی در کشور بوده و ۳۷/۶۷ درصد از کل نشست و برخاست‌های خارجی و ۳۸/۰۱ درصد از جابه‌جایی مسافر بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. این فرودگاه به مقاصد نجف، استانبول، دوحه و کابل پرواز داشته است.

 پس از این فرودگاه، به ترتیب دو فرودگاه شیراز با ۲۱۷ نشست و برخاست و تبریز با ۱۵۷  نشست و برخاست قرار گرفته‌اند. پروازهای خارجی در این ماه به ترتیب در فرودگاه‌های مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، لارستان، بندرعباس، ارومیه، اهواز، قشم، زابل، گرگان و کرمانشاه انجام شده‌اند. گفتنی است اعداد مربوط به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در این آمار نیامده است

در این ماه فرودگاه کرمانشاه با انجام یک نشست و برخاست خارجی کم‌ترددترین فرودگاه بین‌المللی کشور بوده است. درمردادماه ۱۴۰۰ حداقل۸۰ درصد نشست و برخاست‌های خارجی به ترتیب در  ۴ فرودگاه مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان،انجام شده است.

در این ماه چهار مسیر استانبول-تبریز، تبریز-استانبول، مشهد-نجف  و نجف-مشهد به ترتیب ۴ مسیر پرتردد خارجی بوده‌اند و پس از آن نیز دو مسیر دوحه-شیراز و شیراز-دوحه قرار دارند.