شناسهٔ خبر: 98944 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی تاکید کرد:

ضرورت حمایت از صنایع کشتی‌سازی داخلی با پیش‌بینی سازوکارهای تامین مالی

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی بر ضرورت حمایت از صنایع کشتی‌سازی داخلی با پیش‌بینی سازوکارهای تامین مالی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با شعار «دریانوردان در کانون آینده کشتیرانی» با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و جمعی از مدیران ارشد ارگان‌های دریایی، به صورت نمادین و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به میزبانی سازمان بنادر برگزار شد.

محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی در این مراسم با بیان اینکه ایران از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو کشورهای پیشرو در دنیا است، گفت: اکنون ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت سالانه پایانه‌های بنادر تجاری است و ۱۵۰ میلیون تن از این ظرفیت بهره‌برداری می‌شود و این نشان می‌دهد هنوز ظرفیت‌های زیادی داریم.

وی افزود: در کنار ظرفیت‌های بندر و ناوگان باید مراودات اقتصادی به گونه‌ای رشد کند که از این ظرفیت بالقوه به صورت بهینه استفاده شود. باید به دنبال این باشیم که در شرایط مناسب کالاهای ترانزیتی جذب شود و بنادر به هاب‌های ترانزیتی منطقه تبدیل شوند. این قابلیت را داریم که هاب ترانشیپی برخی بنادر منطقه باشیم. 

راستاد با بیان اینکه ایران در صنایع دریایی از نظر ظرفیت زیرساخت‌ها توسعه مناسبی دارد، گفت: اما در سفارش ساخت داخل احتیاج به تامین مالی و منابع مالی است. اکنون اگر شرکت‌کشتیرانی کشور به سراغ کشتی‌سازی‌های خارجی برود، می‌تواند با ۱۰ درصد قیمت کشتی، کشتی خریده و مابقی را آن کشور به عنوان تأمین مالی تسهیلات با نرخ سود کم ارائه می‌دهد. این نشان می‌دهد که کشورهای دیگر در واقع از صنایع دریایی‌شان حمایت می‌کنند.

وی افزود: در زمینه ناوگان مورد نیاز سازمان بنادر که متکی به منابع سازمان است همه نیازهای دو دهه آینده به صنایع دریایی داخلی سفارش شده است. در زمینه فراساحل عزم جدی جایگزینی ناوگان داریم. حرکتی تحت تدابیر ویژه شورایعالی صنایع دریایی آغاز شده است ما هم در حوزه تسهیلات وجوهه اداره شده حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای توسعه آتی بنادر طبق مطالعات بازار و پیش‌بینی رشد اقتصادی طرح جامع بنادر بازرگانی برای افق ۱۴۰۴ نهایی شده است، گفت: می‌دانیم در چهار سال آینده از نظر زیربنا و روبنای بنادر و تجهیزات چه مواردی باید اجرا شود. در توسعه جزایر پیش از این اختلافی بین ذی‌نفعان مختلف در ساماندهی وجود داشت، اما در کمیته ساماندهی سواحل و بنادر مصوب شد طرح ویژه ساماندهی ۳۵ جزیره کشور با تولیت سازمان بنادر انجام شود و برنامه عمل برای همه جزایر در بخش‌های مختلف خواهیم داشت.

وی افزود: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی به مرحله تدقیق در مقیاس ۱-۵ هزارم رسیده است؛ با تصویب طرح‌های تدقیق مدیریت اقدامی درباره چگونگی بهره‌برداری مناسب از نوار ساحلی کشور خواهیم داشت.