شناسهٔ خبر: 98992 - سرویس ریلی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خبر داد:

اتمام احداث خط آهن همدان-سنندج تا دهه فجر/ نیاز به ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل طرح

ریل‌گذاری مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از برنامه‌ریزی برای اتمام احداث خط آهن همدان-سنندج تا دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مراسم پایان ریل‌گذاری راه‌آهن همدان-سنندج گفت: برای ایجاد مسیر ریلی کردستان و دسترسی و اتصال ریلی این استان به شبکه ریلی کشور ۱۵۱ کیلومتر از همدان به کردستان ریل گذاری شده است. تاکنون برای اجرای این پروژه ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده و ارزش روز آن ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بخش کوچکی از اقداماتی که برای بهره‌برداری از این مسیر نیاز است، باقی مانده و امیدواریم بتوانیم این پروژه را حداکثر تا دهه مبارک فجر به اتمام برسانیم و پروژه را برای بهره برداری رسمی برای استفاده بار و مسافر آماده کنیم. برای اتمام عملیات ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امیدواریم در سفر ریاست جمهوری به استان کردستان که به زودی انجام می‌شود، پیش‌بینی این اعتبار انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از اولویت های کشور توسعه شبکه ریلی و یکی از اولویت‌های توسعه شبکه ریلی اتصال مراکز استان‌ها به خط آهن است که خوشبختانه عملیات ریل‌گذاری اتصال بیست و سومین مرکز استان  به شبکه ریلی به اتمام رسید.

خادمی با بیان اینکه بررسی‌های فنی برای ادامه این پروژه به سمت مرز باشماق انجام شده است، افزود:  لازم است که کشور همسایه نیز شبکه ریلی را به مرز باشماق برساند. اگر این توافق انجام شود، این مسیر را ادامه خواهیم داد و خط آهن کردستان به کشور عراق متصل می‌شود. در کنار آن شبکه ریلی جنوب به شمال از این منطقه عبور می‌کند که از اینجا به سمت بیجار و زنجان و تبریز در شمال و همدان و ملایر و بندر امام در جنوب توسعه می‌یابد و در برنامه درازمدت توسعه شبکه ریلی کشور است.

وی ادامه داد: این ریل هم برای مسافر و هم بار طراحی شده است. سرعت قطار مسافری ۱۶۰ و قطار بایر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و شرایط فنی این ریل امکان تردد با سرعت مسافری را فراهم می‌کند.. برای رسیدن به خود شهر سنندج به علت اختلاف سطح نیاز به بیش از ۴۰ کیلومتر ریل است تا شیب شکسته شود. احداث این ریل نیز در برنامه است اما اعتبار مورد نیاز بالا است.  تا آن زمان ایستگاه فعلی در ۲۰ کیلومتری شهر سنندج به عنوان یک ایستگاه تشکیلاتی و زیبا برای استفاده مسافران احداث شده است.