شناسهٔ خبر: 99006 - سرویس استان‌ها

برگزاری آیین بهره‌برداری از پل علی آباد گروس؛

پرونده پروژه‌های سیل در کشور بسته شد

کرمانشاه - پل علی آباد گروس رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: میزان جابه‌جایی کالا در ۲۳ پایانه مرزی کشور از جمله پرویزخان و خسروی در سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(کرمانشاه)، داریوش امانی در مراسم افتتاح پل گروس با اشاره به اینکه در سال ۹۸ و ۹۹ مشکلات بسیاری از جمله سیل در سراسر کشور رخ داد اظهار داشت: خسارت سیل در این دو سال ۳۵۰۰ میلیارد تومان گزارش شد.  

وی عنوان کرد: ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان از این خسارت را سازمان برنامه و بودجه پرداخت کرد و قرارگاه سیل در سازمان ایجاد شد و سه ماه پیش موضوع پروژه‌های سیل در کشور به اتمام رسید.

امانی گفت: امروز ۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد و براساس استانداردهای جهانی چهار تا ۶ درصد قیمت روز راه باید برای نگهداری آن اختصاص یابد.  

وی افزود: سرمایه راه‌های کشور ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است و امروز حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تنها راه را به صورت مطلوب نگهداری کنیم و تحویل نسل بعدی دهیم و حتی یک کیلومتر هم افزوده نشود.  

امانی بیان کرد: راهسازی شیرین است اما راهداری و نگهداری بعد از آن و اینکه راهی ایمن و سالم در اختیار مردم قرار دهیم بسیار سخت است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ تا ۴۰ نفر از راهداران در جاده‌ها جان خود را در مأموریت‌های راهداری از دست می‌دهند گفت: معیشت راهداران با مشکلاتی مواجه است و قراردادهای پیمانی، طرحی و شرکتی نیز از دیگر مشکلات موجود است.

امانی عنوان کرد: زمانی موضوع راهداری حاکمیتی بود که به بخش خصوصی واگذار شد و چند سالی است که پیگیری می‌کنیم وضعیت استخدامی و معیشت این افراد بهبود یابد.

وی افزود: برخی همکاران ۳ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند که باید از منابع استانی تأمین شود اما با این وجود تلاش می‌شود از طریق ستاد نیز به این موضوع کمک شود.

رئیس سازمان راهداری کشور با اشاره به اینکه از ۶۰ هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای نگهداری در سال گذشته ۲۵۰۰ میلیارد تومان تأمین شد گفت: تا پایان امسال ۷۰۰۰ میلیارد تومان در زمینه نگهداری راه‌ها تأمین می‌شود که تا امروز ۴۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان‌ها ابلاغ شده و پروژه‌ها فعال هستند.

وی عنوان کرد: سال گذشته ۵۰۲ میلیون تن کالا با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته توسط ۲۳ پایانه مرزی از جمله پرویزخان و خسروی جابه‌جا شده و با وجود تمام شرایط و مشکلات از جمله تحریم این مرزها تعطیل نشدند و یکی از این افتخارات این بود که دشمنان نتوانستند تحریم را از طریق این مرزها آنچنان که باید بر کشور اعمال کنند.

رئیس سازمان راهداری کشور  گفت: همت و غیرت و همبستگی بین مردم و مسئولان کمک کرده که تاکنون کشور را از این شرایط سخت از جنگ تحمیلی تا تحریم‌های ظالمانه به این نقطه برسانیم.