شناسهٔ خبر: 99041 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اعلام کرد:

رشد تصادفات خراسان شمالی به علت افزایش سرعت خودروها

نشست هماهنگی ایمنی در راهداری زمستانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: علیرغم افزایش ۲۰ درصدی ایمن سازی نقاط پرتصادف راه های استان، سرعت متوسط در راه‌های استان با رشد ۵ درصدی مواجه است که همین موضوع باعث شده تا حوادث جاده‌ای افزایش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: علیرغم افزایش ۲۰ درصدی ایمن سازی نقاط پرتصادف راههای استان، سرعت متوسط در راه‌های استان با رشد ۵ درصدی مواجه است که همین موضوع باعث شده تا حوادث جاده‌ای افزایش پیدا کند.

جعفر شهامت در نشست هماهنگی روسای ادارات حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با فرماندهان پلیس راه های خراسان شمالی با محوریت ایمن سازی راهها و طرح راهداری زمستانی برگزار شد، با بیان اینکه ضریب ایمن سازی نقاط حادثه خیز راههای استان با ایمن سازی ۳۸ نقطه تا پایان سال ۹۹ و همچنین ۸ نقطه دیگر در ۶ ماهه ابتدایی سالجاری ۲۰ درصد افزایش داشته است و با تکمیل نقاط در دست اقدام سالجاری به ۶۰ درصد خواهد رسید.

مدیرکل راهداری خراسان شمالی تصریح کرد: در سطح استان ۹۶ نقطه حادثه خیز وجود دارد که با تلاش صورت گرفته ۴۶ نقطه از این نقاط ایمن سازی شده؛ تمام تمرکز و ظرفیت اداره کل راهداری در جهت رفع نقاط حادثه خیز با قدرت ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه با همکاری پلیس راه و سازمان آموزش و پرورش بحث ایمن سازی مدارس حاشیه جاده‌ها نیز دنبال می‌شود، افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس اقدامات لازم برای ایمن سازی مدارس حاشیه جاده‌ها دنبال می‌شد که این روند با توجه به بازگشایی مدارس در نیمه اول آبان ماه سال جاری با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

شهامت در ادامه به محاسن سامانه سپهتن اشاره کرد و گفت: وجود این سامانه باعث شده تا اشراف بیشتری بر ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشیم به نحوی که به صورت هوشمند و آنلاین، این ناوگان رصد و پایش می‌شود.

مدیرکل راهداری خراسان شمالی همچنین با اشاره به اینکه در جاده‌های استان حدود ۵ میلیون ترافیک و ۲۰ میلیون مسافر و زائر تردد می‌کنند، خاطر نشان کرد: بدترین حوادث رانندگی در جاده‌ها بر اثر خواب آلودگی بوده است.

وی به افزایش نصب تابلوهای هشدار دهنده و علائم جاده‌ای در سطح جاده‌های استان اشاره کرد و افزود: ممیزی ایمنی محورهای شریانی استان در آینده نزدیک به طول ۴۰۰ کیلومتر انجام خواهد شد که این موضوع در نوع خود کم نظیر است و با توجه به اجرای مرحله ای بزرگراه موجود، ایمن سازی محور برای کاربران غیر بومی ناآشنا به راههای استان بسیار ضروری است.

شهامت ادامه داد: سرعت متوسط در راه‌های استان با رشد ۵ درصدی مواجه است که همین موضوع باعث شده تا حوادث جاده‌ای افزایش پیدا کند؛ لذا از دستگاه‌های مسئول و خصوصاً رسانه‌ها انتظار می‌رود تا فرهنگ سازی لازم را در این حوزه انجام داده تا بتوانیم افزایش سرعت در جاده‌ها را به صورت مطلوبی کنترل کنیم و راه اندازی اعمال قانون سرعت متوسط و افزایش توان نظارتی در مدیریت سرعت شبکه راههای استان از پایه های ارتقاء ایمنی راههای استان است.

مدیرکل راهداری خراسان شمالی در انتها به افزایش ۱۰ درصدی تصادفات منجر به فوت اشاره کرد و گفت: هدف اداره کل راهداری و پلیس این است که با ارتقا ضریب ایمنی بیشتر در راه‌ها، بتوانیم به مردم عزیز و زوار امام رضا (ع) به نحو مطلوب‌تری خدمت رسانی گردد. ایشان با اشاره به رشد بالای ۱۰ درصدی تلفات تصادفات در دوران کرونا در بسیاری کشورها از جمله آمریکای شمالی، بر لزوم تقویت اقدامات موثر در مواجهه با افزایش ترافیک و کنترل سرعت در راه ها با هدف جبران رشد ۱۰ درصدی تصادفات شش ماهه اول استان تاکید کرد.

دبیر کمیته اجرایی کمیسیون ایمنی راه های استان در ادامه تقویت هماهنگی و بروز رسانی ماشین آلات و راهدارخانه ها جهت بهبود خدمات و اقدامات طرح زمستانی راهداری بعنوان مهمترین وظیفه حوزه راهداری در شش ماهه دوم سال خواستار شد.

در این همایش که در واپسین روز هفته ناجا با حضور تمامی فرماندهان پلیس راه های سطح استان خراسان شمالی و روسای ادارات راهداری و حمل و نقل برگزار گردید، ضمن تقدیر از زحمات فرماندهان پلیس راه، مسایل تخصصی ایمنی راه و حمل و نقل و اقدامات عملیاتی مورد نیاز در سطح راههای اصلی و فرعی و روستایی استان بررسی و تحلیل شود.

سرهنگ اسپیدکار فرمانده پلیس راه خراسان شمالی ضمن تاکید بر اهمیت هم افزایی در ارتقاء ایمنی بر ارتقاء هماهنگی بویژه در شرایط خاص جوی و همکاری در تسریع پروژه های ایمنی و نظارت بر ناوگان عمومی تاکید کرد.

خراسان شمالی با حدود ۴۰۰۰ کیلومتر راه آسفالته با دارا بودن ۱۰  گردنه برفگیر در راههای شریانی و فرعی جزو استانهای سردسیر کشور است.