شناسهٔ خبر: 99068 - سرویس استان‌ها

در راستای اجرای تفاهم‌نامه دو جانبه وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی انجام پذیرفت؛

تحویل و تحول اراضی ملی داخل و خارج حریم شهرهای استان اصفهان/ عزم جدی اداره‌کل راه و شهرسازی استان در واگذاری اراضی ملی خارج حریم به متولی آن

علیرضا قاری قرآن اصفهان / جلسه تحویل و تحول اراضی ملی داخل و خارج حریم شهرها مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در راستای کسب رضایت مردم این اداره‌کل با همراهی مجموعه منابع طبیعی استان مصمم است تا عملیات تحویل و تحول اراضی ملی داخل و خارج حریم شهرها با سرعت انجام پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ جلسه بررسی و برنامه‌ریزی پیرامون نحوه اجرای تفاهم‌نامه تنظیمی فی مابین وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی مبنی بر تغییر نمایندگی اسناد مالکیت اراضی ملی داخل و خارج از حریم شهرها، با حضور علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، مدیران ادارات کل (منابع طبیعی و آبخیزداری، ثبت اسناد و املاک)، مدیر امور اراضی استان و رؤسای شهرستان های تابعه برگزار شد.  

در این جلسه ضمن بررسی مشکلات اجرایی موجود در رابطه با تحویل و تحول اراضی ملی در شهرهای مختلف، پیشنهاداتی در راستای رفع موانع و تسریع اجرای آن ارائه شد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در حاشیه این جلسه اظهار کرد: نشست امروز با هدف ارائه راهکار به منظور تسریع در اجرای مفاد تفاهم‌نامه دو جانبه وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی برگزار شد که در این راستا نیاز به حرکتی جدی، مداوم و پیوسته و برقراری تعاملی سازنده میان مجموعه‌های راه و شهرسازی، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان است.  

وی اذعان داشت: در طول زمان، با توجه به نیازهای مختلف در سطح شهر، شاهد گسترش شهرها و به تبع آن گسترش محدوده‌ها بودیم، که این موضوع منجر شد تا بخشی از اراضی که قبلا داخل حریم شهر قرار داشته و سند مالکیت آن متعلق به راه و شهرسازی بوده اکنون به خارج از حریم واقع شود و بالعکس اراضی که منابع طبیعی اقدامات مرتبط با آن را انجام داده و در خارج از حریم واقع بود پس از گسترش شهرها به داخل حریم انتقال یابد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: این موضوع مشکلات زیادی را در زمینه‌های مرتبط با کاربری‌ها، سرمایه گذاری‌ها و ... ایجاد می‌نمود و فرآیند طولانی و زمان‌بری داشت.  

وی تصریح کرد: در راستای این تفاهم‌نامه و کسب رضایت مردم، اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان عزم جدی دارد تا با سرعت اراضی ملی خارج حریم را به متولی آن واگذار کند و اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز مصمم است تا اراضی ملی داخل حریم را به راه و شهرسازی تحویل دهد.  

قاری‌قرآن بیان داشت: در این جلسه مقرر شد کارگروهی برای این اقدام اختصاص داده شود و ادارات شهرستان‌ها مطابق با برنامه زمان‌بندی در نظر گرفته شده اقدامات مرتبط با تحویل و تحول را انجام دهند.  

وی تاکید کرد: تسریع در تحویل و تحول، در افزایش دقت در حفاظت از اراضی دولتی در شهرها و حفظ و حراست از حقوق بیت‌المال تاثیر بسزایی دارد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این تفاهم‌نامه صیانت از انفال را مدنظر قرار داده است و از دست‌اندازی‌ها به اراضی ملی و دولتی جلوگیری می‌کند ابراز امیدواری کرد تا با تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه عملیات نقل و انتقال اکثر اراضی تا پایان سال انجام شود.