شناسهٔ خبر: 99089 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون امور بندری سازمان بنادر :

قراردادهای اپراتوری و سرمایه ‌گذاری بنادر به روز رسانی می‌شود/ واگذاری بنادر کوچک به بخش‌ خصوصی ادامه دارد/ توسعه کانتینری و کشتی‌های رو-رو در حوزه خزر و ایجاد سامانه جدید جامع بندری در دستور کار

فرهاد منتصر کوهساری عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با روند پیش‌رو، پیش‌بینی می‌شود که در ۶ ماهه دوم سال جاری شاهد ورود بیش از ۳۰ میلیون تن کالای اساسی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر‌کوهساری با اشاره به رشد عملیات حمل‌و‌نقل کانتینری در دریا و زیرساخت‌های کانتینری در دنیا، اظهار داشت: بر اساس فهرست اعلام شده از بنادر برتر کانتینری جهان در سال ۲۰۲۰، بندر شانگهای با ۴۳ میلیون TEU و بندر سنگاپور با ۳۶ میلیون TEU بیشترین سهم جابه‌جایی کالاهای کانتینری جهان را داشتند.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بازار حمل و نقل کانتینری آسیا در اختیار شرکت‌های کشتیرانی چینی است، افزود: عملکرد کانتینری منطقه بیش از ۲۷ درصد است که مطالعات نشان می‌دهد بیشتر کشورهای منطقه در صدد برنامه‌ریزی و اجرای افزایش ظرفیت‌های کانتینری خود هستند.

وی با بیان لزوم بازنگری و به روزرسانی قراردادهای اپراتوری و سرمایه‌گذاری بنادر کشور، گفت: با توجه به تداوم شرایط تحریم، شیوع کرونا و تغییرات نرخ ارز لازم است تا در خصوص به‌ روزرسانی قراردادهای اپراتوری و سرمایه‌گذاری اقدام شود.

واگذاری ۶ بندر کوچک به بخش خصوصی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی، خاطر نشان کرد: در قالب قراردادهای بلند مدت راهبری و سرمایه‌گذاری بنادر آستارا، فریدون‌کنار، کنگان، دیر و گناوه به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گفته وی، بنادر کوچک دیلم، بلخیر، جاسک، سیریک، شادگان و سجافی در جنوب کشور تا پایان امسال به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

کوهساری با بیان لزوم بازنگری تعرفه خدمات بندری، از توسعه و تکمیل نرم‌افزارهای موجود بندری و ایجاد سامانه جدید جامع بندری خبر داد و با اشاره به توسعه کانتینری و کشتی‌های رو-رو درحوزه دریای خزر، تاکید کرد: مطالعات میدانی نشان می‌دهد که کلیه کشورهای حوزه خزر برنامه‌های جدی برای استفاده از ظرفیت‌های کانتینری درحوزه حمل و نقل دریایی دارند، بنابراین لازم است تا ظرفیت بنادر شمالی کشور را به این سمت توسعه دهیم.

تامین و توسعه کانتینرهای یخچالی و غیریخچالی، بنادر شمالی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، تامین و توسعه کانتینرهای یخچالی و غیریخچالی، دوسربار کردن کانتینرهای صادراتی و ترانزیتی و اعمال تخفیف تعرفه‌ای برای کشتی‌های رو-رو را برای توسعه ظرفیت‌های کانتینری بنادر شمالی ضروری دانست.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، به گفته وی، تامین تجهیزات استراتژیک و غیراستراتژیک مورد نیاز بنادر، تسریع در خروج کالاهای متروکه و بررسی انتقال و توزیع تجهیزات بین بنادر و پایانه‌های بندری از مهم‌ترین اقدامات سازمان بنادر در حوزه بندری است.