شناسهٔ خبر: 99140 - سرویس استان‌ها

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان:

مردم زنجان و ابهر در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نام کنند/ لزوم ثبت هر چه سریع تر اطلاعات

سامانه املاک - زنجان.jpg معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان به سامانه ملی املاک و اسکان کشور اشاره کرد و گفت: مردم دو شهرستان زنجان و ابهر در سامانه ثبت نام کنند.

سعید شاهین فر در گفتگو در گفتگو با خبرنگار وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، با اشاره به لزوم ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ، گفت: آدرس این سامانه amlak.mrud.ir بوده و توسط وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این سامانه در راستای اجرای قانون اصلاحیه ماده ۵۴ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، این وظیفه به وزارت راه و شهرسازی داده شده است، اظهار کرد: برای انجام خود اظهاری مالکین و مستاجرین این سامانه فعال است و ثبت نام در این سامانه پیامدهای مثبتی را به دنبال دارد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ثبت نام در این سامانه باعث شفافیت اطلاعات در حوزه مسکن، تسهیل فرآیند خانه دار شدن اقشار جامعه، ایجاد سرشماری برخط نفوذ و مسکن که منجر به اجرای سیاست‌های اعمال مالیات و پرداخت یارانه‌های هدفمند مردم می‌شود، تاکید کرد: اتخاذ سیاست‌های بهینه توزیع و تخصیص بودجه و درآمد و اثرات کلان اقتصادی آن به عموم مردم و پیشگیری از فروش و اجاره یک واحد مسکونی به چند نفر از مزایای ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور است و با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند فرد کاهش پیدا می‌کند.

شاهین فر با بیان اینکه ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور باعث کنترل سوداگری‌های مسکن و کاهش انباشت واحدهای مسکونی خالی از سکنه می‌شود، افزود: متاسفانه وجود خانه‌های خالی از سکنه تبعات بسیار مضری را به حوزه مسکن وارد می‌کند.

وی بیان داشت: داشتن تحلیل آماری از تبعات مثبت ثبت نام در این سامانه است که این اطلاعات در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: مردم تا پایان مهرماه فرصت دارند نسبت به خود اظهاری در این سامانه اقدام کنند و ثبت نام در دو شهر ابهر و زنجان انجام می‌شود.

شاهین فر با بیان اینکه افرادی که در این سامانه ثبت نام نکنند مشمول جریمه خواهند شد، گفت: برای خانه‌های خالی در شهرهای با جمعیت یک هزار نفر، در طول سال اگر بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد مشمول جریمه از ۶ تا ۱۸ برابر مالیات بر اجاره از سال اول تا سوم به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

وی افزود: در این صورت عدم ثبت اطلاعات ملک و طبق الزامات قانونی، آن واحد مسکونی خالی تلقی خواهد شد و برای آن ملک برگه مالیاتی صادر و در صورت عدم پرداخت مشمول جرایم مالیاتی می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان زنجان‌یاد آور شد: اگر مالکی خانه‌ای را به فرزند و یکی از اقوام خود اجاره داده و کرایه نمی‌گیرد و قول نامه منعقد نشده باید در سامانه خود اظهاری ثبت کرده و اگر لازم شد قرار داد اجاره‌ای هم نوشته شود تا مشمول جریمه نشوند.

شاهین فر بیان داشت: ارائه بسیاری از خدمات از جمله افتتاح حساب، صدور چک، خرید انشعابات برق، آب، فاضلاب منوط به ثبت اطلاعات در سامانه است.

وی تصریح کرد: همچنین وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق را برای کنتور واحدهای مسکونی که خود اظهاری ندارند را در بالاترین پلکان قیمتی محاسبه کند.