شناسهٔ خبر: 99327 - سرویس استان‌ها

۵ دستگاه شتابنگار جدید در استان اردبیل نصب و راه اندازی شد

خبر راه و شهرسازی استان اردبیل - نصب شتابنگار با نصب و راه اندازی ۵ دستگاه دیگر ، دستگاه های شتابنگار استان اردبیل به ۳۶ ایستگاه مجهز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( استان اردبیل ) ، شاهین برجی کارشناس شبکه شتاب نگاری ملی زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌ عنوان متولی شبکه شتاب‌نگاریِ زلزله در کشور ، مرجع مهمی در طراحیِ سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور است و از این‌ رو با پیگیری‌های صورت گرفته ۵ دستگاه شتاب‌نگار دیجیتال در شهرهای اردبیل (ستاد دانشگاه علوم پزشکی)، شهرستان گیوی بالا و دربخشهای شال ، موران ، مرادلو ، جعفرآباد استان اردبیل نصب شد.
وی با اشاره به این که دستگاه‌هاي جديد داراي امكانات و حساسيت بيش‌تري نسبت به دستگاه هاي نسل قبل هستند افزود: دستگاه های نسل جدید قابليت هاي نرم افزاري و سخت افزاري پيشرفته‌اي دارند كه مي تواند در تشخيص ميزان خسارت و همچنين مديريت بحران پس از وقوع زلزله كمك کرده و داده هاي مخابره شده توسط دستگاه هاي مزبور اطلاعات مناسبي در خصوص ميزان و محل خسارات وارد شده پس از زمين لرزه در اختيار مديريت بحران قرار دهد.
به گفته کارشناس شبکه شتاب نگاری ملی زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، در صورتی که مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگار در یک شهر یا ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتواند به مدیریت بحران منتقل نمایم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش آن مکان ها بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالاً بیشترین خسارت به آن وارد شده است.
برجی خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات داده‌ها به مرکز مدیریت ، نیروهای امدادی به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است‌.
وی تصریح نمود: اولویت راه اندازی و نصب شتاب نگارها در مرکزاستان به خصوص بخش های پرجمعیت و با ریسک و خطر بالای زلزله خواهد بود.
برجی گفت : ۱۵ دستگاه از نسل چهارم شتاب نگار و ۲۱ دستگاه نسل دوم شتاب نگار بوده و با نصب این ۵ دستگاه شتابنگار در استان تعداد دستگاه های شتابنگار استان به ۳۶ ایستگاه توسعه یافت.