شناسهٔ خبر: 99359 - سرویس وزارتی

پانزدهمین اجلاس تراسیکا برگزار شد

پیگیری رویکرد هوشمندانه توسعه دیپلماسی حمل‌و‌نقل در اجلاس تراسیکا

پانزدهمین اجلاس سالانه تراسیکا معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت:جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین اجلاس سران کریدور ترانزیتی اروپا-آسیا-قفقاز(تراسیکا) بر اساس رویکرد هوشمندانه توسعه دیپلماسی حمل‌و‌نقل و به ویژه گسترش همکاری‌های حمل‌و‌نقلی و ترانزیتی با کشورهای همسایه حضور پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پانزدهمین اجلاس سران کریدور ترانزیتی اروپا- آسیا- قفقاز، موسوم به تراسیکا به شکل مجازی و به میزبانی جمهوری بلغارستان با حضور جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای عضو، برگزار شد.

شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص برگزاری نشست امروز ۲۹ مهر ماه به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: نشست امروز متعاقب سلسله نشست‌های کارشناسی طی یک سال گذشته برگزار شد. این نشست با رویکرد روان‌سازی و افزایش ترانزیت و ظرفیت‌سازی توسعه ترانزیت در کشورهای عضو، ارتقای کریدور تراسیکا به یک کریدور دیجیتال، همچنین استانداردسازی فرآیندهای مرزی و تسهیل عبور از مرزها، برگزار شد و اسناد و مدارک لازم به عنوان ملاک‌عمل همکاری کشورها به ویژه در بازه زمانی ۴ سال آینده مبادله شد.

آدم‌نژاد بخشی از دستاوردهای این نشست را برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین اجلاس سران کریدور ترانزیتی اروپا-آسیا-قفقاز (تراسیکا) به عنوان عضو هیات حسابرسی دبیرخانه برای سه سال آینده از سوی اعضا، انتخاب شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران در این رویداد، همچون رویدادهای مشابه منطقه‌ای و بین‌المللی بر اساس رویکرد هوشمندانه توسعه دیپلماسی حمل‌و‌نقل و به ویژه گسترش همکاری‌های حمل‌و‌نقلی و ترانزیتی با کشورهای همسایه حضور پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ایجاد و توسعه هرگونه همگرایی منطقه‌ای که در بکارگیری بیشتر از ظرفیت‌های جغرافیایی و زیرساختی جمهوری اسلامی ایران و روان‌سازی ترانزیت از این قلمروی پهناور و مستعد موثر باشد کماکان با جدید پیگیری می‌شود.

گفتنی است، تراسیکا کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی است که کشورهای اروپا، قفقاز و آسیا را به هم متصل می‌کند و ۱۳ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران به عنوان اعضای اصلی آن هستند. جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۰۹ به عضویت این کمیسیون بین  دولتی درآمده است و به عنوان شاخه جنوبی آن قلمداد می‌شود.