شناسهٔ خبر: 99387 - سرویس بنادر و دریانوردی

حمل و نقل دریایی در هفته‌ای که گذشت؛

لزوم رفع موانع حمل یکسره کالا از بندر امام (ره)/ کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم/ توسعه کانتینری و کشتی‌های رو-رو در حوزه خزر / قرائت گزارش تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی

بندر امام خميني لزوم رفع موانع حمل یکسره کالا از بندر امام (ره)، کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم، توسعه کانتینری و کشتی‌های رو-رو در حوزه خزر از اهم اخبار این هفته حوزه حمل و نقل دریایی به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخباری که در هفته گذشته در حوزه بنادر و دریانوردی به وقوع پیوست به شرح زیر است:

لزوم رفع موانع حمل یکسره کالا از بندر امام (ره)

معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: ضرورت دارد، روند حمل کالاهای وارداتی و صادراتی از خوزستان تسریع پیدا کند.

کارنامه درخشان سازمان بنادر در پایداری تجارت دریایی کشور و مدیریت تحریم

عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با وجود تحریم و شرایط کرونایی، این سازمان در پایداری فعالیت بنادر و حمل‌و‌نقل دریایی کشور، خوش درخشید؛ به گونه‌ای که در ورود و خروج کشتی‌ها و خدمه به بنادر کشور، برگزاری آزمون‌های دریانوردی و اعطای گواهینامه‌های کشتی و دریانوردان هیچ خللی وارد نشد.

توسعه کانتینری و کشتی‌های رو-رو در حوزه خزر 

عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با روند پیش‌رو، پیش‌بینی می‌شود که در ۶ ماهه دوم سال جاری شاهد ورود بیش از ۳۰ میلیون تن کالای اساسی باشیم.

تعیین تکلیف ساخت ٤٨ فروند شناور از طرح تحول صنایع دریایى

عضو هیأت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه ساخت ٤٨ فروند شناور از طرح تحول صنایع دریایى، تعیین تکلیف شده است، گفت: فرآیند مناقصه ٥ شناور راهنمابر شمال، ٥ شناور آتشخوار متوسط و ٧ شناور آتشخوار بزرگ در حال طى شدن است.

ارتقای بنادر به نسل سوم و توسعه پسکرانه‌ها؛ زمینه ساز تولید و افزایش صادرات کشور

رییس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتى اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى ایران با اشاره به اینکه ایجاد بنادر نسل سوم و توسعه پسکرانه بنادر، زمینه ساز تولید و افزایش صادرات کشور است، گفت: سرمایه گذارى ویژه بخش خصوصى در بنادر پس از گشایش‌هاى اقتصادى، مساله ای بسیار مهم براى اقتصاد ایران است.

ضرورت ایجاد شهرک‌های اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ایجاد شهرک‌های اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل تاکیدکرد و گفت: ضرورت دارد ۷۵ درصد جمعیت کشور به نوار ساحلی سوق داده شوند و شهرک‌های اقماری در نزدیکی بنادر و سواحل ایران ایجاد شود.

قرائت گزارش تأخیر چندماهه در ترخیص کالاهای اساسی

گزارش تاخیر چند ماهه در ترخیص کالاهای اساسی در جلسه علنی مجلس قرائت و عنوان شد که مشخص شد وزارتخانه‌های صمت و جهاد و گمرک به سامانه جامع تجارت ایران بی توجهی کرده‌اند.

لزوم توسعه تجارت دریایی و بندری ایران با جهان

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه تجارت دریایی و بندری ایران با سایر کشورهای دنیا امری ضروری است، گفت: در ابتدا باید به توانمندی‌های داخلی در راستای توسعه دریایی و بندری کشور توجه ویژه داشته باشیم.

ابقاء ایران به عنوان عضو اصلی شورای بین‌المللی هیدروگرافی تا سال ٢٠٢٣

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردى به جزییات برگزارى پنجمین اجلاس بین المللی شورای سازمان بین المللی هیدروگرافی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در جایگاه ۳۰ کشور عضو اصلی این شورا تا تشکیل مجمع عمومی در سال ۲۰۲۳، ابقاء شد.

ثبت رکورد ۱۰۰۰روز بدون سانحه دریایی در بندرامام(ره) 

در بندرامام(ره) ۱۰۰۰روز بدون سانحه دریایی ثبت شد.