شناسهٔ خبر: 99400 - سرویس استان‌ها

در جلسه اقدام مشترک استان مطرح شد؛

اقدام مشترک دستگاه های اجرایی مهمترین هدف ستاد باز آفرینی شهری استان البرز

بازآفرینی شهری البرز ستاد بازآفرینی شهری استان البرز با حضور اعضای این شورا و به ریاست معاون امور عمرانی استانداری البرز در محل سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(البرز) در ابتدای این جلسه صفایی  فر – معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل ضمن قرائت دستورکار، گزارش عملکرد اعضای ستاد بازآفرینی و مصوبات جلسه قبل را تشریح نمود و از تمام اعضای ستاد به ویزه شهرداران و فرمانداران شهرستانها خواست نسبت به برگزاری و پیگیری جلسات شهرستانی اهتمام ویژه داشته باشند تا پس از ارائه گزارشات به دبیرخانه ستاد و طرح در ستاد استانی بازآفرینی این طرح ها در اسرع وقت تصویب و عملیاتی شود.

سپس شهرداران، فرمانداران شهرستان ها و همچنین مدیران ادارات آب و فاضلاب، گاز و برق استان البرز به ارائه گزارش اقدامات انجام شده حوزه کاری خود پرداختند و مسائل و درخواسته هایشان را ارائه کردند.

سپس مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز بیان داشت با توجه به تجربه موفق برونسپاری امور مربوط به کمیسیون ماده 12 اداره کل راه و شهرسازی استان البرز به دفاتر پیشخوان دولت پیشنهاد می شود برخی کارهای مراجعین در حوزه بافت فرسوده از طریق کارگزار انجام شود.

رضا خالقی همچنین گفت با توجه به سیاست دولت نسبت به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و رویکرد اصلی این طرح که بازآفرینی سکونتگاه های غیر رسمی می باشد محوریت این جلسات نوسازی و ساخت مسکن در این سکونتگاه ها است و اولین و مهمترین اهداف ما صدور اسناد مالکیت است.

 وی همچنین در خصوص تسهیلات مسکن عنوان داشت در این حوزه فرآیند جدید و خوبی قرار است اجرایی شود به این صورت که در طرح جهش تولید مسکن مقرر شد صندوقی با عنوان صندوق ملی مسکن تاسیس شود که در آن منابع پایدار وارد شود و رایانه ای از این محل تخصیص داده می شود که این امر موجب کاهش سود تسهیلات خواهد شد.

در پایان  معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز به جمع بندی موضوعات پرداخت و تاکید ویژه داشت که شهرستان ها حتماً جلسات ماهانه را برگزار کنند و گزارشات خود را در اسرع وقت ارسال کنند تا در جلسات ستاد بازآفرینی استان مطرح شود.

ابوالفضل فانی همچنین گفت برخی از دستگاههای خدمات رسان عملکرد خوبی در مناطق بافت فرسوده انجام داده اند که قابل ستایش است اما آمار و اطلاعات این اقدامات  بعضاً به دبیرخانه ارسال نشده است و از کلیه اعضا درخواست میکنم آمار عملکرد و برنامه زمانبندی طرحهای خود را به ستاد استان ارائه دهند تا اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان دبیر این ستاد   نسبت به برنامه ریزی و کنترل این طرح ها اقدام کنند.

این مقام مسئول همچنین در خصوص اختصاص 30 درصد بودجه عمرانی دستگاه های اجرایی  به طرح های بازآفرینی شهری مطالبی بیان داشت و خواستار تخصیص اعتبار مذکور طبق قوانین موضوعه شد.

فانی در زمینه املاک قولنامه ای استان البرز گفت: با توجه به اینکه مساحت چشمگیری از مناطق استان به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده است باید مشکلات مساکن قولنامه ای را با مبحث کمیسیون ماده 9 برطرف کنیم و از اداره کل ثبت اسناد استان البرز خواست تا این موضوع را با جدیت پیگیری کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز در پایان به تشریح رویکرد دولت در طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و بیان داشت باید مسکنی برای مردم ساخته شود که بعد از ساخت از نظر خدمات زیربنایی و روبنایی تکمیل گردد و ساکنین دغدغه آب، برق، گاز و یا مدرسه و بیمارستان داشته باشند و بهترین راهکار استفاده بهینه از مناطق بافت فرسوده برای ساخت و ساز سالانه 25 هزار واحد مسکن است و اولویت ستاد بازآفرینی شهری استان البرز  نیز از این پس احیا ، بازسازی و ساخت مسکن در این مناطق خواهد بود.