شناسهٔ خبر: 99416 - سرویس هوایی

پایان سلطه غرب بر صنعت هوانوردی نزدیک است؟

تولید سوپرجت «روسی‌سازی‌شده» تا سال ۲۰۲۴

سوخو سوپرجت شرکت متحد هواپیماساز روسیه بنا دارد تا سال ۲۰۲۴ تولید انبوه هواپیمای سوپرجت با تجهیزات روسی را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت هواپیماسازی متحد روسیه اعلام کرده است که تست هواپیمای سوپرجت با تجهیزات روسی در سال ۲۰۲۳ آغاز شده و این هواپیما در سال ۲۰۲۴ وارد چرخه تولید انبوه خواهد شد.

آنطور که سایت «پراودا» نوشته است، سوپرجت جدید، بر خلاف نمونه فعلی این هواپیما که ۵۰ درصد تجهیزات آن ساخت روسیه است، از ۹۷ درصد تجهیزات ساخت روسیه برخوردار خواهد بود. از جمله این تجهیزات، موتور هواپیما است. این هواپیما اکنون از موتور سافران SaM۱۴۶ بهره‌ میبرد که ساخت یک کنسرسیوم روسی-فرانسوی است. اما روسیه بنا دارد مدل روسی‌سازی شده سوپرجت را به موتور تمام روس PD-۸ مجهز کند.

بخوانید| آغاز تحویل هواپیماهای MC-۲۱ در سال ۲۰۲۲

سایت «آیرواسپیس تستینگ اینترنشنال» نیز در این رابطه نوشته است که شرکت روستک تست زمینی دومین موتور PD-۸ را به پایان رسانده است. مراحل بعدی آزمایش این موتور در شرکت روستک برای اوایل سال آینده میلادی برنامه‌ریزی شده است.

تولید نسخه روسی‌سازی شده سوپرجت ۱۰۰، از یک سو باعث کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده هواپیما شده که می‌تواند مزیت قیمتی این هواگرد را نسبت به مدل‌های مشابه افزایش دهد، و از سوی دیگر تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت هوانوردی روسیه را خنثی خواهد کرد.

بخوایند| ورود رقیب چینی به بازار هوانوردی

سوپرجت ۱۰۰ یک جت منطقه‌ای ساخت روسیه است که از سال ۲۰۰۷ در خط تولید انبوه قرار دارد. این هواپیما می‌تواند ۸۷ تا ۱۰۸ مسافر را در برد ۴ هزار و ۵۷۸ کیلومتر جابه‌جا کند و رقیب هواپیماهایی چون ایرباس A۲۲۰ و سری Ejet امبرائر به شمار می‌رود. از آنجا که این هواپیما در قالب کنسرسیوم‌های بین‌المللی تولید می‌شود، نزدیک به ۵۰ درصد قطعات آن ساخت کشورهایی به غیر از روسیه، از جمله ایالات متحده آمریکا است . بنابراین فروش آن به ایران نیازمند اخذ مجوز از اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک) است. اما تولید نسخه روسی‌سازی شده می‌تواند تسلط آمریکا بر بازار این هواپیما را از بین ببرد.

گفتنی است که سوپرجت، تنها هواپیمایی نیست که روسیه قصد روسی‌سازی آن را دارد و نسخه روسی‌سازی شده هواپیمای MC-21 نیز تا سال 2023 وارد بازار خواهد شد.