شناسهٔ خبر: 99497 - سرویس مسکن و شهرسازی

شرکت عمران شهرهای جدید خبر داد:

برنامه دولت سیزدهم برای احداث ۸۰ مرکز ورزشی در شهرهای جدید

شهرهای جدید (4).jpg شرکت عمران شهرهای جدید از برنامه ساخت ۸۰ مرکز ورزشی در این شهرها تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: توسعه سخت افزاری و نرم افزاری ورزش در شهرهای جدید با هدف ارتقا سلامت روحی و جسمی شهروندان و کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی و در نهایت افزایش حس تعلق خاطر ساکنان و کیفیت زندگی ایشان در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته است.

استفاده از ظرفیت شهرهای جدید در جهت توسعه ورزش‌های همگانی، قهرمانی و پهلوانی از زمینه‌های ورود شرکت عمران شهرهای جدید در این حوزه است. شهرهای جدید در کنار کلان شهرها دارای فرصت‌های بی نظیری هستند که با توجه به زمین‌های در دسترس و گسترده می‌توانند بخشی از کمبودهای توسعه فضاهای ورزشی در کلان شهرها را پوشش دهند. در این زمینه، با در اختیار گذاشتن زمین‌های ورزشی و ساخت مراکز و تسهیلات ورزشی همچون ورزشگاه، سالن‌های چندمنظوره ورزشی، زمین‌های ورزشی روباز، مسیرهای سلامت و پیاده روی در شهرهای جدید، زیرساخت‌های لازم در این شهرها ایجاد خواهد شد.

ساخت ۶۵ فضای ورزشی در شهرهای جدید طی ۴ سال گذشته

در این زمینه در چهار سال اخیر تعداد ۶۵ فضای ورزشی سرپوشیده و روباز در شهرهای جدید احداث و به بهره برداری رسیده است. از مهمترین این مراکز ورزشی می‌توان به مجموعه ورزشی بین المللی چند منظوره شهر جدید صدرا منطبق با استانداردهای بین‌المللی مورد تأیید AFC و به عنوان یکی از سالن‌های مناسب برگزاری تورنمنت‌های بین المللی، استخر غدیر شهر جدید امیرکبیر، مجموعه ورزشی زنده یاد صفدری شهر جدید هشتگرد، مجموعه ورزشی شهر جدید بینالود، مجموعه ورزشی شهر جدید عالیشهر، مسیرهای دوچرخه سواری شهر جدید سهند، ورزشگاه در حال احداث شهر جدید نایبند و دهکده ورزشی سلامت در حال احداث در شهر جدید سهند اشاره کرد که نیاز به مراکز ورزشی در شرایط کنونی را تا حدود زیادی برطرف ساخته است.

علاوه بر این موارد، ورزشگاه شهر جدید فولادشهر به عنوان ورزشگاه اختصاصی باشگاه فوتبال ذوب‌آهن اصفهان با قابلیت برگزاری مسابقات مهم ملی و آسیایی، زورخانه حسین بن علی (ع) شهر جدید اندیشه به عنوان نخستین زورخانه سنتی ورزش‌های پهلوانی و باستانی در شهرهای جدید کشور و نیز مجموعه بین المللی کارتینگ شهر جدید پرند با استانداردهای بین المللی از جمله فضاهای ورزشی فاخر در شهرهای جدید هستند.

برنامه ساخت ۸۰ فضای ورزشی تدوین شد

البته ساخت فضاهای ورزشی برای جمعیت آتی در شهرهای جدید نیازمند تداوم است که برنامه احداث ۸۰ فضای ورزشی سرپوشیده و روباز و ۸۰ کیلومتر مسیر سلامت (پیاده روی و دوچرخه سواری) در این شهرها تا پایان دولت سیزدهم تدوین شده است.

تیم‌های ورزشی شهرهای جدید مختلف

تیم فوتسال شهر جدید صدرا و حضور مستمر این تیم در بالاترین سطح فوتسال کشور، منجر به معرفی تعداد زیادی بازیکن فوتسال در رده‌های مختلف به تیم‌های ملی و همچنین ایجاد نشاط و انگیزه جهت فعالیت‌های همگانی بین شهروندان شده است. حضور تیم دوچرخه سواری شهر جدید سهند در مسابقات کشوری و کسب مقام در رده‌های مختلف سنی موجب شکل گیری برند دوچرخه سواری و ورزش در شهر جدید سهند شده است.

همچنین اهمیت موضوع ورزش موجب برندسازی شهر جدید هشتگرد به عنوان شهر ورزش و هنر گردیده است که از نتایج مطالعات برنامه راهبردی این شهر جدید نشأت گرفته است.

علاوه بر این، برگزاری رویدادهای مختلف از جمله همایش پیاده روی خانوادگی صبح و نشاط و اجرای طرح آوای ورزش در شهر جدید گلبهار، مسابقات دوچرخه سواری در شهرهای جدید سهند و بینالود و مسابقات ورزشی در سایر شهرهای جدید از جمله اقدامات مؤثر در راستای توسعه ورزش حرفه‌ای و همگانی و نشاط شهروندان شهرهای جدید بوده است.

برگزاری تورنمنت‌های بین المللی فوتسال در شهر جدید صدرا

همچنین با توجه به افتتاح مجموعه بزرگ ورزشی صدرا و تجهیزات حرفه‌ای در سطح بین المللی، مقرر است با همکاری فدراسیون فوتبال، تورنمنت چندجانبه ای با حضور تیم‌های فوتسال خارجی در شهر جدید صدرا برگزار گردد.

در پایان باید گفت مشارکت با بخش خصوصی برای توسعه ورزش در شهرهای جدید از اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید است، همچنین مجموعه شهرهای جدید در تلاش است قهرمانان ورزشی را برای سکونت و فعالیت در این شهرها جذب کند. امید است با تداوم احداث فضاهای ورزشی در شهرهای جدید هم در بُعد مجموعه‌های ورزشی بزرگ و هم در بُعد زمین‌های ورزشی روباز محله‌ای بتوان برای شهروندان عزیز شهرهای جدید، از یک سو، سرانه‌های بالای فضای ورزشی را فراهم کرد و از سوی دیگر، خدمات ورزشی کارآمدی را ارائه داد تا نسلی از نیروهای سالم و تندرست ساخته شوند که بتوانند نقشی جدی در ساختن آینده ایران اسلامی ایفا کنند.