شناسهٔ خبر: 99533 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

تلاش برای کاهش سیر صعودی فرونشست در همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران/ اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور

محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اجرای بند ض ماده ۱۴قانون مدیریت بحران کشور از تلاش آن مرکز برای کاهش سیر صعودی فرونشست در همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران در راستای همکاری‌های مشترک پژوهشی، آموزشی و اجرایی و با هدف اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، با اشاره به اهمیت مسئله فرونشست به عنوان یکی از محورهای بسیار مهم در سطح کشور گفت: متاسفانه امروز واقعیت تلخی در حال وقوع است و به علل مختلفی با مسئله فرونشست زمین به عنوان یک مخاطره گسترده و دامنه‌دار در کشور مواجهیم. بعضا از فرونشست تحت عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود که اگر به همین صورت پیش برویم وضعیت به مراتب بدتری را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: متاسفانه عزم جدی هم در کشور در جهت مقابله با این پدیده وجود ندارد که بتواند الگوها را در جهت بهبود وضعیت تغییر دهد. ضرورت دارد که تدبیری اندیشیده شود تا سیر صعودی فرونشست وضعیت بهتری پیدا کند و از عواقب بسیار بد آن محفوظ بمانیم.

شکرچی‌زاده ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع، مسئولیت دستگاه‌هایی مثل مرکز تحقیقات و پژوهشگاه فضایی و سایر مراکز و سازمان‌های دست‌اندرکار سنگین‌تر از قبل است و ضرورت دارد تا ابعاد این مسئله را برای مسئولان کشور مشخص کنیم. قطعا حضور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه فضایی ایران فرصت مغتنمی است تا بتوانیم در این حوزه اقدامات و فعالیت‌های موثر و کاربردی را در سطح کشور اجرایی کنیم.

ورود پژوهشگاه فضایی ایران به پدیده فرونشست در همکاری با مرکز تحقیقات

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ماموریت اصلی این پژوهشگاه توسعه فناوری فضایی است یادآور شد: این پژوهشگاه در چند سال اخیر بر توسعه خدمات فضاپایه تمرکز نموده است و در نتیجه آن به برخی حوزه‌ها همچون کشاورزی، کشت محصولات استراتژیک، سنجش از راه دور و ... ورود کرده‌ایم.

صمیمی ادامه داد: قطعا اگر سازمان‌ها و نهادهای مسئول دست به دست هم بدهند، می‌توان کارهای بسیار مهمی را در سطح کشور به انجام رساند. خوشبختانه ما در چند سال اخیر تجربیات خوبی را کسب کردیم. به طوری که بسیاری از مدیران ما در سازمان‌های مختلف از فناوری فضایی و سنجش فضایی استقبال کرده‌اند و در نتیجه آن همکاری‌ها و تعاملات بسیاری در حوزه‌های مختلف شکل گرفته است.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وی افزود: فرونشست زمین و بیابان‌زایی و محورهایی از این دست، حوزه‌هایی است که هنوز به آن وارد نشده‌ایم و علاقمندیم تا با امضای این تفاهم‌نامه مشترک، طرحی را به عنوان پایلوت آغاز کنیم. قطعا همکاری‌های فی‌مابین مرکز تحقیقات و پژوهشگاه فضایی منجر به خیر و صلاح کشور خواهد بود.