شناسهٔ خبر: 99597 - سرویس استان‌ها

امضای خواهرخواندگی بنادر آستارای گیلان و آستراخان روسیه

بندر آستارا قرارداد خواهرخواندگی بنادر آستارای گیلان و آستراخان روسیه امضاء شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا آبایی؛ مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی بنادر آستارای گیلان و آستراخان که به صورت وبینار برگزار شد، گفت: بیش از ۶۰ درصد تجارت دریایی ایران در حوزه دریای خزر با کشور روسیه است، از اینرو توسعه روابط دریایی با توجه به قوانین سازمان جهانی دریانوردی و اعلام خواهرخواندگی بین بنادر ایران و روسیه در راستای افزایش تجارت دو کشور ضروری است. 

وی با اشاره آمادگی بنادر گیلان برای جذب سرمایه گذاران، تصریح کرد: آماده پذیرش سرمایه گذاران با هدف افزایش حمل و نقل دریایی در بنادر گیلان هستیم.

توسعه صادرات کالاها 

مهدی آکوچکیان؛ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان گفت: با قرارداد خواهرخواندگی، شاهد افزایش مبادله کالا و ترانزیت بین دو بندر آستارای گیلان و آستراخان خواهیم بود.

وی افزود: با افزایش تجارت، کریدور بین‌الملل شمال- جنوب با سرعت بیشتری عملیاتی می‌شود و همچنین شاهد صادرات کالاهای ایرانی و ترانزیت کالا از هند به روسیه و اروپا و از اروپا به شرق از طریق ایران خواهیم بود. 

آماده هرگونه همکاری هستیم

دِنیس آفاناسیِف؛ وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی استان آستراخان نیز در این مراسم گفت: ارتباطات نزدیک بین دو بندر و منافع مشترک از جمله خدمات بندری آستراخان و آستارا، دو کشور را به هم نزدیک می‌کند.

وی با بیان اینکه شاهد رشد با ثبات مبادلات بین ایران و آستراخان هستیم، افزود: سال گذشته سه میلیون و ۳۰ تن مبادله کالا بین آستراخان و ایران ثبت شده که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی استان آستراخان با بیان اینکه همکاری و ارتباطات نزدیک بنادر ایران و روسیه در دریای خزر و آستراخان اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل شاهد امضای خواهر خواندگی بین بندر آستارای ایران و بندر دریایی آستراخان هستیم، تصریح کرد: ما آماده همه گونه همکاری با ایران برای افزایش مبادله کالا بین دو طرف هستیم و از ایران انتظار داریم که برای انتقال کالا از آستراخان به گیلان مساعدت کند.

همچنین خسرو سرایی؛ مدیر کل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: هر دو بندر شاخصه‌های منحصر به فردی برای توسعه اقتصادی و توسعه ترانزیت دارند و اطمینان دارم با تقویت بخش خصوصی در دو بندر، اقتصاد ایران و روسیه روند مثبت تری را طی کند. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است، مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی بنادر آستارای گیلان و آستراخان روسیه طی مراسمی به صورت وبینار و با حضور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، سرکنسول ایران در آستاراخان، رئیس اداره تواقفنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر، وزیر صنعت و منابع طبیعی، رئیس آژانس روابط بین‌الملل استان آستاراخان و مدیر شرکت سهامی بندر دریایی آستاراخان برگزار شد.