شناسهٔ خبر: 99610 - سرویس مسکن و شهرسازی

نخستين نشست تخصصی ارائه دستاوردهای سامانه یکپارچه ارزیابی سلامت سازه برگزار شد

محمد شکرچی زاده اولین نشست تخصصی ارائه دستاوردهای سامانه یکپارچه ارزیابی سلامت سازه به همراه یک مرحله برداشت اطلاعات ارزیابی سلامت ساختمان برج غربی هتل بین المللی پارسیان استقلال از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبرى وزارت راه و شهرسازى، اولین نشست تخصصی ارائه دستاوردهای سامانه یکپارچه ارزیابی سلامت سازه به همراه یک مرحله برداشت اطلاعات ارزیابی سلامت ساختمان برج غربی هتل بین المللی پارسیان استقلال از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در اولین نشست تخصصی ارائه دستاوردهای سامانه یکپارچه ارزیابی سلامت سازه که صبح امروز در هتل بین المللی پارسیان استقلال تهران برگزار شد، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علیزاده مشاور وزیر راه و شهرسازی، همتی معاون هلدینگ سیاحتی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، جمعی از مدیران و مسئولین مجموعه ها و سازمان های خانواده وزارت راه و شهرسازی و همچنین اندیشمندان و متخصصین در حوزه پایدارسازی سازه ها در کشور حضور داشتند.

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ابتدای این نشست با تاکید بر اهمیت موضوع مدیریت دارایی ها در کشور گفت: مدیریت دارایی ها در کشور، حوزه ای بود که ضرورت داشت تا موضوع پایش سلامت سازه ها را در قالب آن طرح و اجرا نماییم. امروزه در مدیریت استراتژیک در کشورها به این مقوله توجه ویژه ای می شود. مدیریت دارایی یک پروسه استراتژیک برای بهره برداری و نگهداری دارایی های فیزیکی است.

وی ادامه داد: طبق بررسی های به عمل آمده اگر دولت ها با یک مدیریت استراتژیک بهره برداریشان را در سطح بین الملل یک درصد از ثروت های عمومی افزایش دهند سالانه ۷۵۰ میلیارد دلار صرفه جویی صورت خواهد گرفت. هدف اصلی در مدیریت دارایی این است که وضعیت دارایی فیزیکی مان را با کمترین هزینه به صورت پایدار و در حد مطلوب نگهداری کنیم.

شکرچی زاده افزود: در حوزه مدیریت دارایی ها، در گام اول برای حفظ دارایی باید داده های با کیفیت داشته باشیم و بر اساس آن سازه و زیرساخت‌هایمان  را بررسی کرده و سپس استراتژی نگهداری و تعمیر را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: ما در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با عنوان بازوی مغزافزاری وزارت راه و شهرسازی، موضوع پایش سلامت سازه ها را پیگیری نمودیم که امروز نتایج مثبت آن به خوبی قابل مشاهده است. کشور ما و کلانشهرهای ما همواره در معرض زلزله قرار دارند و بسیاری از سازه های بزرگ به عنوان دارایی های مهم در معرض این خطر هستند که ضرورت دارد تا در جهت مقاوم سازی سازه ها و ایجاد ایمنی اقدامات مناسبی صورت پذیرد.

شکرچی زاده افزود: به هر صورت کار بسیار خوبی انجام شده است و نیاز است تا در بحث سلامت سازه ها و مدیریت دارایی ها بیشتر کار شود.

وی افزود: در دوره های پیشین مدیریت در بنیاد، بهره برداری از دارایی ها بیشتر مدنظر قرار داشت که در دوره جدید مدیریت بنیاد، بحث حفظ و حراست از بناها بیشتر از قبل مدنظر قرار گرفت. در همین رابطه، مقدمه بسیاری از بازسازی ها در مجموعه ها توجه به موضوع پایداری سازه ها  در مقابل بارهای جانبی بود. بر همین اساس فعالیت ها آغاز شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بهترین مرجع برای مطالعه و ارزیابی ساختمان ها و ارائه طرح های مقاوم سازی لرزه ای ساختمان ها مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است. مرحله اول مطالعات شناخت سازه توسط مرکز تحقیقات انجام شد و امیدواریم متعاقب جلسه امروز و مرحله دوم (برداشت داده های رفتار سازه) طرح مقاوم سازی هتل بر اساس داده های موجود ارائه شود و بتوانیم تا چند ماه آینده با افزایش فعالیت های  اجرایی، فرصت برای دیگر ساختمان ها و هتل ها نیز مهیا شود.

رشیدی اقدم مدیر بخش پایش و هوشمندسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مجری پروژه ارزیابی آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی برج غربی هتل بین‌المللی پارسیان استقلال در ادامه نشست امروز صبح با ارائه تاریخچه ای از شروع این پروژه گفت: ایده اولیه این کار توسط دکتر فاطمی عقدا در سال ۹۱ آغاز شد و با حمایت سازمان مجری در سال ۹۲ به عنوان یک پروژه پژوهشی تعریف شد و در سال ۹۷ به بهره برداری رسید. تا به امروز نیز در چندین ساختمان مورد ارزیابی و بهره برداری قرار گرفته است که از میان اين ساختمان ها  ساختمان مجموعه هلدینگ و هتل پارسیان استقلال جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در این پروژه خاص در کنار روش های روتین، این روش نوین را هم مورد ارزیابی قرار دادیم و نتایج خوبی را هم کسب کردیم.

جلوگیری از صدمات به سازه و افراد، بررسی کیفیت ساخت سازه، پیش بینی عمر باقی مانده سازه، افزایش طول عمر مفید بنا، کاهش هزینه نگهداری سازه ها و انجام تعمیرات پیشگیرانه از جمله محورهایی بود که از سوی رشیدی اقدم در تشریح چرایی استفاده از سیستم های پایش طرح و تشریح شد.

وی با تاکید بر اینکه سازه های مهم در سطح کشور به جهت تراکم جمعیتی و اهمیت ساختمان و بنا برای ما در اولویت قرار داشتند، بیمارستان ها و مراکز درمانی، مراکز آموزشی، ورزشگاه ها و سالن های ورزشی، هتل ها، بانک ها،  اماکن تاریخی، خطوط ریلی، تاسیسات زیربنایی و تونل های شهری و بین شهری را از جمله این ساختمان ها سازه های دارای اهمیت برشمرد.

رشیدی اقدم در بخش دیگری از سخنان خود، توضیحات فنی در خصوص نحوه عملکرد سیستم پایش سلامت، اصول سیستم پایش، انواع سیستم های پایش، مکانیزم سیستم های پایش لرزه ای، انواع سنسور شتاب و.... را ارائه نمود.

خواجه عطاری عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مجری پروژه ارزیابی آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی برج غربی هتل بین‌المللی پارسیان استقلال نیز در بخش پایانی نشست امروز، در خصوص مشخصات محل اجرای پروژه در هتل استقلال و نتایج این تحقیقات و تاثیر آن در تدقیق روش‌های کلاسیکی که از قبل استفاده می‌شد توضیحات فنی و تخصصی را در اختیار حاضران در جلسه قرار داد.

به گزارش مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازى، در پایان این نشست، شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه،‌ مسکن و شهرسازی، علیزاده مشاور وزیر و شرکت‌کنندگان در اولین نشست تخصصی ارائه دستاوردهای سامانه یکپارچه ارزیابی سلامت سازه، از پروژه مقاوم‌سازی برج غربی هتل پارسیان استقلال بازدید کردند.