به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی صبح امروز در سفر به استان مرکزی از آزادراههای قم-سلفچگان-راهجرد و کنارگذر شمالی اراک و محورهای توره-بروجرد، شازند-ازنا و الیگودرز-خمین بازدید کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از محور ازنا-شازند گفت: این محور به طول ۷۰ کیلومتر شهرستان ازنا را به شازند در استان مرکزی متصل میکند که حدود ۴۰ کیلومتر از این محور دراستان مرکزی و حدود ۳۰ کیلومتر دیگر در محدوده راههای حوزه استحفاظی استان لرستان قرار دارد.
خادمی محور توره-بروجرد را یکی محورهای مواصلاتی مهم مرکز کشور به سمت بندر امام خمینی (ره) و استان خوزستان معرفی کرد و افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی ۲۷ کیلومتر این محور در بین دو استان مرکزی و لرستان باقی مانده است و برنامهریزی شده است تا این بخش طی دو مرحله تا پایان سال آینده به صورت بزرگراه در دسترس هموطنان قرار بگیرد.
وی احداث باند دوم محور الیگودرز-خمین را یکی دیگر از برنامههای توسعه زیرساختهای حملونقلی استان دانست و گفت: این محور ۲۳ کیلومتر است و در حال حاضر پیمانکار و مشاور آن انتخاب شده است و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این بازدید از آزادراه قم-سلفچگان-راهجرد بازدید کرد و در خصوص این پروژه گفت: با توجه به موقعیت استان قم در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و قرار گرفتن استان قم در مسیر راههای مواصلاتی ۱۷ استان احداث این آزادراه یکی از راهکارهای مهم در حذف گلوگاههای ترافیکی منطقه محسوب میشود.
وی افزود: احداث این آزادراه با توجه به تعدد راههای ورودی و خروجی به شهر قم، کمک فراوانی به توزیع ترافیک عبوری، بدون ورود به محدوده شهری قم کرده و در نتیجه موجب افزایش سرعت و ایمنی تردد وسایل نقلیه و کاهش ترافیک در معابر شهر قم میشود.
خادمی افزود: این آزادراه بخشی از کریدور آزادراهی پایتخت تا بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان است که با مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی دولت اجرا میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح این پروژه اعلام کرد: در حال حاضر عملیات تجهیز کارگاه در ۳۲ کیلومتر از پروژه تکمیل و عملیات خاکی آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حملونقل کشور آزادراه کنارگذر شمالی اراک را یکی از مسیرهای حیاتی کشور اعلام کرد و گفت: این آزادراه نقش مهمی در توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی کریدور شمال- جنوب کشور دارد و به همین خاطر از راه اصلی به آزادراه تبدیل میشود.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حملونقل کشور، وی یادآور شد: این آزادراه با سرمایه گذاری ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش خصوصی احداث میشود.