شناسهٔ خبر: 9969 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران:

منشور مرمت ابنيه تاريخی به زودی تدوين می‌شود

ارگ بم رئيس انجمن مفاخر معماری ايران از تهيه منشور مرمت آثار و ابنيه تاريخی ايران در آينده‌ای نزديك خبر داد.

سيدعليرضا قهاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام لزوم تهيه منشور مرمت آثار و ابنيه تاريخی گفت: حدود يكصد سال است كه دنيا به دنبال تدوين و تهيه مانيفست حفاظت و نگه‌داری از آثار و ابنيه تاريخی است. گرچه در ايران تا به امروز چنين مانيفستی (منشور) وجود نداشت اما به دنبال تهيه آن در آينده‌ای نزديك هستيم.

رئيس انجمن مفاخر معماری ايران افزود: از زمان تاسیس سازمان حفاظت آثار باستانی، مرمت و نگه‌داری از ابنیه‌تاریخی اهمیت پیدا کرد اما از آنجاییکه سلایق و ایده‌های مختلفی همواره در جامعه وجود داشت هیچگاه وفاق، همفکری و هم‌اندیشی منسجمی راجع به آن به وجود نیامد. کسانیکه به صورت آکادمیک این علم را فرا گرفتند بر اساس اینکه در کدام دانشگاه غربی تعلیم دیدند نوع نگرش‌شان نیز نسبت به مرمت تغییر کرد همانطور که در بین استادان و بزرگان این رشته دیدگاه‌های مختلفی وجود داشته و دارد.

قهاری با اشاره به نمونه‌ای تاريخی در ايران كه نشان از نبود وفاق ملی در مرمت بود، گفت: وقتی ارگ بم فرو ريخت نظرات كارشناسی مختلفی راجع به مرمت و حفاظت از ارگ تاريخی، نشان داد وفاق ملی در اين مورد وجود ندارد و اين مسئله به آموزش‌های آكادميك غيرايرانی ارتباط داشت. ارگ بم تجربه‌ای بود که نشان از تفاوت دیدگاه‌ها در این زمینه داشت. به همين خاطر نيز از همان زمان ايده تدوين چنين منشوری شكل گرفت و تدوين آن در مراحل پايانی قرار دارد.

به گفته قهاری، تدوين منشور مرمت در مراحل پايانی قرار دارد و به زودی به عنوان دستورالعملی واحد برای همه مرمت‌كاران در سراسر ايران تهيه می‌شود و در دستور كار قرار می‌گيرد.

وی در پايان تاكيد كرد: در نظر داريم تا اين منشور را به صورت قانونی مدون درآورده و در مراحل بعدی با طرح آن در مجلس شورای اسلامی امكان تصويب آن را فراهم آوريم. /