شناسهٔ خبر: 99776 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد:

برگزاری همایش آموزشی تامین سرپناه امن در بافتهای ناکارآمد شهری ویژه شهرداری‌های استان تهران

بازآفرینی.jpg مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از برگزاری همایش آموزشی تامین سرپناه امن در بافت های ناکارآمد شهری (با تاکید بر سکونتگاه های غیر رسمی ) با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام این خبر گفت : با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی همایش آموزشی یک روزه ویژه فرمانداری ها/شوراهای اسلامی شهر /و سایر دستگاه های عضو ستادهای بازآفرینی شهری استان تهران تحت عنوان "تامین سرپناه امن در بافت های ناکارآمد شهری (با تاکید بر سکونتگاه های غیر رسمی )" در روز چهارشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰ الی ۱۲ ظهر برگزار می‌شود.

محبت خواه گفت: پیشرفت و توسعه روز افزون شهرها و و به تبع آن بالارفتن سطح رفاه عمومی و گسترده و متنوع‌تر شدن تفریحات و بهداشت و به وجود آمدن مشاغل بیشتری نسبت به روستاها موجب مهاجرت مردم از روستاها به شهرها و به خصوص کلانشهرها شده است. طبیعتاً به علت هزینه‌های بالای شهرنشینی به نسبت زندگی روستایی و قیمت بسیار بالای سکونت در شهرها نسبت به روستاها، عمده مهاجران روستاها به شهرها به مناطق حاشیه و غیررسمی و یا بافتهای فرسوده روی می‌آورند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: بافت‌های فرسوده با عناوین مختلفی همچون بافت‌های مسئله‌دار و بافت‌های ناکارآمد و غیره یاد می‌شوند. با این افزایش روز افزون مهاجرت به شهرها و اشباع شدن شهرها و بیکاری مهاجران و نبود توان نگهداری این ساکنان از بافت‌های مذکور موجبات آسیب و فرسودگی و مسائل و مشکلات بعدی برای شهرها را به دنبال دارد. همچنین از طرفی بافتهای فرسوده نیز با از دست دادن ارزش خود مورد انتخاب این گروه از مردم و کسانی که بضاعت کمتری نسبت به دیگر شهروندان دارند، قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که مردم این مناطق قادر به بهسازی و نوسازی بدون کمک مدیریت شهری و نهادها و سازمانهای دولتی نباشند .

محبت‌خواه در پایان گفت: محورهای همایش یک روزه عبارتند از  سرپناه امن، مفاهیم پایه، ضرورت‌ها و الزامات و مسائل، سیاست‌های تامین سرپناه امن، ظرفیت‌های تامین سرپناه امن در کشور، سیاست‌های توسعه، قوانین و الزامات نهادها و سازمان‌ها و درس آموخته‌ها در پایان همایش آموزشی نیز به جمع بندی موضوع این همایش پرداخته می شود .

لازم به ذکر است گواهینامه دوره آموزشی مذکور نیز با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مطابق با سرفصل‌های آموزشی مصوب شرکت باز آفرینی شهری ایران توسط جهاد دانشگاهی به شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی ارائه خواهد شد.