شناسهٔ خبر: 99815 - سرویس هوایی

دستورالعملی که از یکم آذر اجرا خواهد شد

ابلاغ مصوبه جدید وزارت بهداشت برای ظرفیت مسافر وسایل حمل و نقل عمومی برون شهری

شقوق حمل و نقل دستورالعمل جدید وزارت بهداشت برای اجرا از یکم آذرماه ۱۴۰۰ در خصوص الزامات فاصله گذاری اجتماعی در سفرهای برون شهری اعم از ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی دستورالعمل جدید وزارت بهداشت در خصوص الزامات فاصله گذاری اجتماعی در سفرهای برون شهری اعم از ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی را به رؤسای سازمان‌های بنادر و دریانوردی، شرکت راه آهن، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ کرد.
‎بر اساس این ابلاغیه از ابتدای آذرماه، انجام سفرهای داخلی با ناوگان حمل و نقل برونشهری تنها با ارائه کارت واکسن و یا پی سی آر منفی با اعتبار ۷۲ ساعت امکان پذیر ‎است.
در سفرهای خارجی نیز  کارت واکسن و پی سی آر منفی می بایست ارائه شود.
‎همچنین طبق پروتکل جدید با توجه به وضعیت پوشش واکسیناسیون در کشور، ظرفیت پذیرش‌مسافر در اتوبوس، قطار، هواپیما و شناور بر اساس شرط فوق افزایش خواهد یافت.
در این صورت پذیرش مسافر بر اساس دستورالعمل جدید از یکم آذر خواهد بود که در سفرهای برون شهری برای شناورها، اتوبوس‌ها و قطار حداکثر ۸۰ درصد ظرفیت خواهد بود؛ اما اگر پوشش واکسیناسیون عمومی به بیش از ۸۰ درصد برسد پذیرش مسافر در حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده‌ای به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. همچنین بر اساس این پروتکل پذیرش مسافران در هواپیما ۱۰۰درصد خواهد بود.
‎آدم نژاد در خصوص نحوه کنترل واجد شرایط بودن متقاضیان برای سفر  اعلام کرد: هم اکنون اقدامات و هماهنگی های لازم برای راه اندازی سکوی مدیریت هوشمند بیماری های همه گیر در بخش حمل و نقل با مسئولیت وزارت کشور و همکاری وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است ؛ بدین صورت که سامانه های فروش بلیت به سامانه استعلام وضعیت واکسیناسیون و همچنین قرنطینه افراد متصل و مجوز فروش بلیت بر این اساس صادر خواهد شد.  
‎آدم نژاد در پایان افزود: زمان اجرای و تا آن زمان رعایت فاصله گذاری اجتماعی بر اساس دستورالعمل قبلی الزامی است و در صورت مشاهده عدم رعایت پروتکل ها، با شرکت های خاطی برابر مقررات برخورد خواهد شد.