شناسهٔ خبر: 99919 - سرویس هوایی

عضو هيات مديره شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوايی ايران اعلام کرد:

تشريح آخرين جزئيات بهسازی باند ۲۹ چپ‌ مهرآباد/هدايت دقيق آب‌های روان باند در دستور کار

فرودگاه مهر آباد هواپیما عضو هيات مديره شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوايی ايران گفت: ايجاد لايه اساس نفوذپذير به منظور هدايت دقيق آب‌های روی باند ۲۹ چپ به سمت کانال زهکش، اقدامی است که برای نخستين بار در حوزه راهسازی و صنعت فرودگاهی، در فرودگاه بين‌المللی مهرآباد انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین اسفندیاری ‌با اشاره به ابرپروژه بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد بر اهمیت زهکشی در پروژه بهسازی باند ۲۹ چپ‌ تاکید کرد و گفت که ما همچنین درصدد اصلاح روسازی این باند هستیم.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر اینکه باید زهکشی این باند را به گونه‌ای انجام دهیم که از نفوذ آب به لایه های روسازی زیرین جلوگیری به عمل آورده و با تعبیه یک سری کانال‌های زهکش، آب را به نحوی هدایت کنیم که به طور سیستماتیک از باند خارج شود و به همین دلیل، یک لایه آب‌بندی و یک لایه نفوذپذیر را پیش‌بینی کردیم.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره لایه آب‌بند گفت: برای این کار تا عمق ۳۹ سانتی‌متر عملیات تراش آسفالت و یک لایه آب‌بند را با استفاده از نوعی آسفالت با دانه‌بندی خاص ایجاد کردیم، این لایه موجب می‌شود آبی که از روی سطح به بدنه باند نفوذ کرده است، پایین‌تر نرود، بلکه به سمت کانال زهکش به صورت دقیق هدایت شود.

وی ادامه داد: در این راستا، لایه نفوذپذیر ایجاد شد که شامل یک لایه آسفالتی با دانه‌بندی خاص و قیر اصلاح شده رده PG۷۰-۱۶ است، به گونه‌‍ای که می‌توان گفت برای نخستین بار در حوزه راهسازی و صنعت فرودگاهی، در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد صورت پذیرفته است.

اسفندیاری اظهار کرد: این پروژه مستلزم غلتک‌زنی خاصی است که خوشبختانه موفق به اجرای صحیح آن شده و به هدف اصلی از نظر کیفی در این خصوص دست یافتیم.

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به وجود یک لایه صلب بتنی که در عمق یک متری است، گفت: بیش از  ۵۰ سال پیش در باند مهرآباد که ۶۰ متر عرض دارد، یک باند بتنی در عمق یک متر‌ی زیر باند اصلی ایجاد شده بود که خودش به نوعی یک مانع محسوب می‌شود زیرا موجب حبس آب شده و این آب حبس‌شده، مشکلات زیادی را برای باند ۲۹ چپ ایجاد می‌کرد.

راهبر عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر حجم عملیات پروازی در پر ترافیک ترین فرودگاه کشور گفت: رعایت استاندارد‌های فرودگاهی در بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه به منظور جلوگیری از فرسودگی زود هنگام به دلیل حجم بالای استفاده همواره مد نظر مسئولان این پروژه بوده است واین راهکارها در ادامه این حساسیت شکل گرفته شده است

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به نقل از فارس، اسفندیاری تصریح کرد: پروژه بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، حساس‌ترین و مهمترین پروژه سال ۱۴۰۰ صنعت فرودگاهی ایران محسوب می‌شود که قرار است مطابق برنامه جبرانی تا پایان بهمن‌ امسال به پایان برسد.