شناسهٔ خبر: 99953 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر خبر داد:

تشریح جزییات اجلاس پروتکل اکتائو با حضور نمایندگان ۵ کشور حاشیه خزر/ افزایش تعامل هنگام بروز آلودگی نفتی در دریای خزر

نادر پسنده مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جزییات برگزاری اجلاس مقامات ارشد عملیاتی آمادگی، واکنش و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریای خزر، گفت: افزایش تعاملات بین کشورها در هنگام بروز آلودگی نفتی از موارد مورد تاکید بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نادر پسنده در رابطه با برگزاری اجلاس مقامات ارشد عملیاتی آمادگی، واکنش و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریای خزر (پروتکل اکتائو)، اظهار داشت: پروتکل اکتائو به منظور همکاری منطقه‌ای در بحث مقابله با آلودگی‌های نفتی در دریای خزر در مردادماه ۱۳۹۵ به تصویب تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر رسید.

وی ادامه داد: طبق مقرره ۴ پروتکل اکتائو؛ یک طرح منطقه‌ای در زمینه همکاری کشورهای منطقه جهت مقابله و آلودگی نفتی باید تدوین شود و طی چند سال اخیر ۵ کشور حاشیه دریای خزر، جلسات کارشناسی تخصصی تهیه طرح منطقه‌ای را برگزار کرده‌اند و یکی از دستورکارهای اصلی این اجلاس مجازی سه روزه، بررسی و نهایی سازی پیش‌نویس طرح منطقه‌ای آمادگی، واکنش و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریای خزر است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه اجلاس مربوطه به ریاست سازمان بنادر و دریانوردی و به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: واکنش و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریای خزر (پروتکل اکتائو)، سایر موضوعات مربوط به روند همکاری‌ها در اجرای پروتکل مذکور و رویه‌های فعال کردن طرح منطقه‌ای پروتکل اکتائو، افزایش تعاملات بین کشورها در هنگام بروز آلودگی نفتی، ایجاد تعامل بین پروتکل اکتائو و سایر پروتکل‌های منطقه ای مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: تصمیمات این اجلاس برای صحه گذاری به اجلاس سران وزرای محیط زیست کشورهای حاشیه دریای خزر (COP۶) ارجاع می‌شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است، اجلاس مجازی مقامات ارشد عملیاتی پروتکل اکتائو به مدت سه روز و با حضور نمایندگان کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران شامل مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه، دبیرخانه کنوانسیون تهران مستقر در ژنو سوئیس، سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) از روز دوشنبه مورخ ۱۰ آبان ماه سال جاری آغاز به کار کرده است.