شناسهٔ خبر: 99966 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات‌مدیره شرکت‌عمران شهرهای جدید خبر داد:

تقویت اقدامات ترویجی و برگزاری مانورهای مقابله با سوانح در شهرهای جدید/جذب مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در اصلاح کالبد شهرها

جلسه عضو هیات‌مدیره شرکت‌عمران شهرهای‌جدید گفت: این شرکت تلاش دارد تا از طریق آموزش شهروندان و مسئولین در حوزه شناخت، چگونگی مواجهه با حوادث و راهکارهای عملیاتی پس از بحران و همچنین انجام اقدامات ترویجی نظیر برگزاری مانورهای مقابله با سوانح، بستر شهرها را، تقویت کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زهره داودپور عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در نشست تخصصی (وبینار)  پدافند غیرعامل که از طریق ویدئو کنفرانس در روز سه‌شنبه مورخ ۱۱ آبان با شرکت‌های تابعه با هدف بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، با تأکید بر اینکه امروزه مباحث کیفی همچون امنیت و ایمنی در شهرها به عنوان یکی از مهمترین مباحث مطرح در حوزه شهرسازی به شمار می‌رود، گفت: طراحی‌شهری به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله مواردی است که در حوزه امنیتی باید در سیستم مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد تا به همراه نظارت‌های مستمر،  امنیت اجتماعی را برای شهروندان به ارمغان بیاورد.

داودپور ادامه داد: از سوی دیگر حوزه ایمنی در برابر حوادث و بلایای طبیعی و انسان‌ساخت چه قبل از وقوع حادثه، چه در حین رخداد و چه بعد از آن، موردتوجه مدیریت کلان شهرهای جدید کشور بوده و در وجوه برنامه‌ریزی و توسعه ساختاری و کالبدی شهرها به کار گرفته می‌شود.

وی در این خصوص تقویت پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را از جمله مهمترین راهکارهای لازم برای فراهم آوری بستر ایمنی و امنیت در شهرها بر شمرد و افزود: هدف اصلی از اعمال روش‌های پدافندی، ارائه روش‌هایی به منظور پیشگیری از وقوع حوادث، آموزش اقدامات لازم در هنگام بروز حادثه و همچنین موارد ضروری جهت بازگرداندن وضعیت شهر به حالت اولیه در کمترین زمان ممکن به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت ارتقای تاب‌آوری شهری و بازگرداندن سریع شهرها به شرایط قبل از بحران، بیان کرد: امروزه شرکت عمران شهرهای جدید تلاش دارد تا از طریق آموزش شهروندان و مسئولین در حوزه شناخت، چگونگی مواجهه با حوادث و راهکارهای عملیاتی پس از بحران و همچنین انجام اقدامات ترویجی نظیر برگزاری مانورهای مقابله با سوانح، بستر شهرها را در این زمینه تقویت کند.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه سخنان خود با اشاره به سیل نوروز سال ۹۸ در نواحی جنوبی کشور، افزود: این حادثه نشان داد که شهرهای جدید با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی خود می‌توانند علاوه بر زلزله، در معرض سایر حوادث طبیعی همچون سیل، رانش زمین، سونامی، لغزش و ... قرار گیرند.  به همین دلیل انجام مطالعات ارزیابی ریسک چندمخاطره‌ای شهرهای جدید طی قراردادی به مرکز تحقیقات راه،  مسکن و شهرسازی وزارت متبوع سپرده شد.

به گفته وی، طی این طرح، مرکز تحقیقات با همکاری فعالانه کلیه شرکت‌های تابعه، مطالعات جامعی از وضعیت انواع مخاطرات طبیعی در شهرهای جدید و ریسک این مخاطرات، را به انجام رساند که نتایج آن به عنوان دستور کار اقدامات حوزه مدیریت بحران، مستقیماً به تک تک شهرها ابلاغ شد.  در این راستا راهکارهای پیشگیرانه و مقابله‌ای برای هر شهر با توجه به شرایط خاص خود در دستور کار قرار گرفته است.  نتایج کلی این مطالعات، از وضعیت مناسب برنامه‌ریزی و توسعه شهرهای جدید به لحاظ ریسک مخاطرات چندگانه حکایت دارد. البته پاره‌ای نواقص و مشکلات نیز در برخی شهرها مشخص شد که رفع آن در دستور کار مدیریت شهری شرکت‌ها قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید، داودپور در پایان خاطرنشان کرد: شرکت عمران شهرهای جدید در مجموع به لحاظ مسئولیت و جایگاهی که در زمینه توسعه شهرهای جدید کشور داشته و مرجع پیگیری مطالبات مردمی است،  به دنبال آن است تا بتواند همچون سایر حوزه‌ها در زمینه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز حداکثر مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد را جذب کرده و با اتخاذ تدابیر لازم در خصوص اصلاح کالبد شهرها بتواند بروز مشکلات را به حداقل برساند.