شناسهٔ خبر: 99981 - سرویس مسکن و شهرسازی

با حضور مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی؛

راه‌های پایداری ابنیه شهری و روستایی و سکونتگاه‌های اجتماعی در برابر سوانح طبیعی بررسی شد

مقاوم سازی در جریان همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل با حضور مسئولان بنیاد مسکن، راه‌های پایداری ابنیه شهری و روستایی و سکونتگاه‌های اجتماعی در برابر سوانح طبیعی و غیرطبیعی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جریان همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل که به صورت مجازی (وبینار) با حضور مدیران استانی بنیاد برگزار شد، راههای پایداری ابنیه شهری و روستایی و سکونتگاههای اجتماعی در برابر سوانح طبیعی و غیرطبیعی مورد بررسی قرار گرفت.

مهندس محمد علیزمانی مشاور حوزه بازسازی بنیاد مسکن در این همایش با اشاره به تهدیدات کالبدی در حوزه عمران روستایی و نوسازی حاشیه شهرها اعلام کرد: کمیته دائمی پدافند غیرعامل بنیاد مسکن به زودی تشکیل خواهد شد.

به گفته وی عملکرد پدافندی بنیاد مسکن در عمران و بهسازی مسکن روستایی باعث مقاوم‌سازی و کاهش بار مالی دولت در سوانح طبیعی شده که دقیقاً مطابق با اصول اقتصاد مقاومتی است.

علیزمانی ادامه داد: این اقدامات منجر به توزیع مناسب جمعیت ، مهاجرت معکوس، کاهش حاشیه‌نشینی شهری و افزایش اشتغال بومی شده است.

 مسعود عسگری مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن نیز در این همایش با تأکید بر رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان در اجرای طرح‌های هادی روستایی گفت: در طراحی برنامه توسعه روستاهای کشور باید استفاده از فضاهای باز چند منظوره مورد توجه قرار گیرد و از تجاوز به حریم امکانات و تأسیسات عمومی جلوگیری شود.

وی با توصیه به نوسازی و بهسازی کاربری های فرسوده و قدیمی خواستار طراحی شبکه معابر گسترده در روستاها شد و گفت: در طرح‌های هادی روستایی باید از توسعه کاربری‌های مسکونی در مجاورت مناطق پرخطر و با ریسک بالا جلوگیری شود.

وی گفت: معابر روستایی باید کمترین بن بست را داشته باشند و طویل طراحی نشوند. همچنین باید امکان گریز و تخلیه جمعیت هنگام بروز سوانح وجود داشته باشد.

مرجان دهقانی مدیرکل دفتر مسکن شهری حساب صد امام (ره) نیز در این همایش به طراحی واحدهای مسکونی مقاوم در برابر سوانح از سوی بنیاد مسکن اشاره کرد و خواستار توجه دفاتر استانی بنیاد به ایجاد سکونتگاههای پایدار و اسکان متقاضیان مسکن شهری در ساختمان‌های با طول عمر بالا شد.

وی به ویژگی‌های یک مسکن مقاوم شهری اشاره کرد و گفت: واحدهایی که توسط بنیاد مسکن در شهرها ساخته خواهند شد باید سطح اشغال کمی داشته و مجموعه آنها بافت غیر متراکمی داشته باشند.

به گفته وی طراحی مسیرهای قابل دسترسی در شهرک های مسکونی بنیاد برای امدادرسانی به مصدومان سوانح باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نعیمی سرپرست دفتر فناوری آوری اطلاعات و سیستم ها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در این همایش با اشاره به ضرورت ایمن‌سازی شبکه‌های ارتباطی سخت‌افزاری و نرم افزاری بنیاد در مقابل حملات سایبری گفت: سامانه مسکن مهر در بنیاد تاکنون روزانه بیش از 2 هزار بار مورد حملات سایبری قرار گرفته ولی با رعایت اصول پدافند غیرعامل مانع از توقف طرح های مسکن مهر شده ایم.

وی گفت: باید با تدابیر امنیتی میزان آسیب پذیری طرح های عمرانی بنیاد مسکن را کاهش دهیم و از بروز رخُدادهای سایبری در کل طرح ها جلوگیری کنیم.

به گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آموزش نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری در ایجاد سامانه‌های پشتیبانی موجب پایداری سامانه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مقابل حملات سایبری خواهد شد.