شناسهٔ خبر: 99989 - سرویس هوایی

راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

تحریم‌های آمریکا ایمنی پروازها و جان مردم را نشانه گرفته است/ با وجود سختی‌های فراوان تجهیزات مورد نیاز را تامین کرده‌ایم/ اتکا به توان داخلی برای مقابله با تحریم‌ها

افتتاح رادار کوشک بزم با حضور وزیر راه و شهرسازی راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا ایمنی پروازها و جان مردم را نشانه گرفته است، گفت: با وجود سختی‌های فراوان تجهیزات مورد نیاز را تامین کرده‌ایم.

محمد امیرانی، عضو هیات مدیره و راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر صنعت هوانوردی و فرودگاهی کشور گفت: تحریم‌ها در حوزه‌های «های‌تک» اثرات مخرب‌تری گذاشته است و تاثیر آن در صنایعی مثل هوانوردی، چه برای ایرلاین‌ها و چه در حوزه فعالیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران که وظیفه تامین زیرساخت‌های هوانوردی و فرودگاهی کشور را بر عهده دارد، مشهودتر بوده است.

راهبر عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه قوانین و مقررات بین‌المللی هوانوردی توسط همان کشورهایی نوشته شده که ایران را تحریم کرده‌اند، گفت: بر اساس این مقررات در صنعت هوانوردی ایمنی و جان مردم بر هر امری اولویت دارد. اکنون روزانه ۵۵۰ هواپیما از ایرلاین‌های مختلف از آسمان کشور ما عبور کرده و مسافران بین‌المللی را منتقل می‌کنند. همچنین روزانه حدود ۶۵۰ پرواز داخلی نیز انجام می‌شود، بنابراین هر روز حدود ۱۲۰۰ پرواز در آسمان ایران تردد می‌کنند. برای ارائه سرویس ایمن به این پروازها به برخی تجهیزات مثل تجهیزات ارتباط کلامی، تجهیزات نظارتی و دستگاه‌های کمک ناوبری نیاز داریم، که اکنون تامین آن‌ها به خاطر تحریم‌ها با دشواری روبرو است و وقتی در مضیقه قرار بگیریم ایمنی به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: مردم دخالتی در تحریم نداشتند و ادعای تحریم‌کنندگان نیز این است که تحریم‌ها نه مردم که دولت را هدف قرار داده است. اما اثر مستقیم این تحریم‌ها در ایمنی پروازها مشهود است. در واقع تحریم‌کنندگان سعی دارند اثر تحریم در ایمنی پروازها نمایان شود که مستقیم با جان مردم در ارتباط است.

امیرانی با اشاره به ایمنی صنعت هوانوردی در ایران گفت: مجموعه دولت، شرکت فرودگاه‌ها، سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌ها تلاش می‌کنند که ضریب ایمنی پایین نیاید. پرواز در آسمان ایران امن است، اما این نتیجه تلاشی است که از جانب ما انجام می‌شود. مهم این است که تحریم‌کنندگان بر ایمنی پروازها و سلامت مردم دست گذاشته‌اند.

این مدیر ارشد نظام فرودگاهی با بیان اینکه اکنون بخش مهمی از تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور تولید شده و گام‌های مهمی نیز برای تولید بیشتر این تجهیزات برداشته شده است، گفت: در این ۴۰ سال، به دلیل وجود تحریم‌ها فراز و نشیب زیادی در حوزه تامین تجهیزات فرودگاهی  و هوانوردی در کشور وجود داشته است. در مقاطعی این فرصت پیش امده که شرکت فرودگاه‌ها یا متولی وقت این حوزه یعنی سازمان هواپیمایی کشوری تجهیزاتی را خریداری کرده و خود را با استانداردها و نیازهای ایمنی هوانوردی هماهنگ کند. اما در مقاطعی نیز تحریم‌ها بسیار سختگیرانه پیگیری شده و تامین تجهیزات با دشواری‌های فراوانی انجام شده است.

امیرانی با اشاره به دشواری‌های تامین تجهیزات مورد نیاز برای حفظ ضریب ایمنی پرواز ادامه داد: ایران عضو دفتر منطقه‌ای ایکائو در خاورمیانه و شمال آفریقا است و در این دفتر عموما کشورهای عربی عضویت دارند که مشکلی از نظر تامین تجهیزات ندارند، بنابراین همگام با الزامات جهانی پیش می‌روند. ایران خوشبختانه تاکنون توانسته این تجهیزات را فراهم کند، اما این کار به سختی انجام شده است.

وی افزود: برای خرید تجهیزاتی مانند رادار، سیستم ارتباط کلامی و یا سامانه کمک‌ناوبری ILS که شامل قوانین تحریم‌ها نمی‌شود، سختی‌های فراوانی را تحمل کرده‌ایم. چراکه جدای از تحریم‌ها علیه صنعت هوانوردی، هم بانک‌ها که باید انتقال پول را انجام دهند تحت تحریم هستند، و هم شرکت‌های تولیدکننده، حتی برای تجهیزاتی که تحریم نیستند نیز درخواست «اکسپورت لایسنس» یا مجوز صادرات نمی‌کنند. هر قطعه یا تجهیزاتی که این شرکت‌ها به خارج از کشور خود صادر می‌کنند، نیازمند یک مجوز صادرات است که در آن نام کشور خریدار و فرودگاهی که قطعه در ان نصب می‌شود، ذکر شده است. شرکت‌ها تمایلی به این کار ندارند و نمی‌خواهند نام ایران در فهرست مشتریانشان قرار بگیرد، چراکه نگرانند این مساله در تجارتشان با آمریکا مشکل ایجاد کند.

این عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به عبور از تحریم ها، ادامه داد: خدا را شاکریم که تاکنون توانسته‌ایم آن دسته از تجهیزاتی را که توانایی تولید آن‌ها در داخل کشور وجود ندارد، وارد کنیم. البته خرید از طریق واسطه‌ها باعث می‌شود مشکلاتی در راه‌اندازی، تعمیرونگهداری و آموزش‌های لازم به وجود بیاید، اما این مشکلات نیز تاکنون با اتکا به توان و دانش متخصصان داخلی مرتفع شده است.