شناسهٔ خبر: 161551 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تسریع در نوسازی مسکن با مشارکت مردم، تعاونی‌ها و سازندگان بخش خصوصی

محمد آیینی محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران

قارن ماه مبارک رمضان بهار قرآن، ماه بندگی با بهار طبیعت و عید نوروز را تبریک عرض می‌نمایم. آرزوی قبولی طاعات و عبادات و همچنین سالی سرشار از خیر و برکت توام با سلامتی برای همه هموطنان عزیز از درگاه احدیت مسالت دارم.

با حول قوه الهی و حمایت‌های دولت سیزدهم و توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده شکسته شد، حال با نامگذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری با تاکید بر مشارکت مردم، بر اساس بررسی‌های مستمر و رصد خروجی‌های حاصل از ثبت و بارگذاری در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری توسط شهرداری‌ها قابل پیش‌بینی خواهد بود. در حوزه نوسازی مردمی مسکن که با مشارکت بیش از پیش شهرداریها بعنوان شریک راهبردی بویژه در اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی بعنوان موثرترین عامل ترغیب، تشویق و شتاب‌بخش نوسازی مردمی و اجرای بسته‌های تشویقی کالبدی بومی و همچنین تخفیفات هزینه صدور پروانه (نص صریح قانون مصوب مجلس شورای اسلامی) تحقق واقعی نام سال صورت پذیرد.

همواره از ابتدای جریان نوسازی بافت‌های فرسوده بویژه در دولت سیزدهم بر مشارکت مردم و نهادینه شدن فرهنگ مشارکت مردمی تاکید شد چرا که نوسازی فراتر از توان مالی دولت‌هاست. اصرار بر واژه نوسازی مردمی و مشارکت ساکنین و مالکین و سازندگان خرد و کلان در بافت نیز در همه مصاحبه‌ها و گفتگوها، برنامه‌های خبری رادیویی و تلویزیونی، سخنرانی‌ها، همایش‌ها و گردهمایی‌ها در حوزه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده گواه بر این موضوع است. ضمن اینکه در این مسیر نقش گروه‌های جهادی و گروه‌های داوطلب دانشجویی، بسیجی، متخصصان بعنوان حلقه‌های میانی برای تبیین و ترویج نوسازی مورد نیاز فرآیند نوسازی بود که شکل گرفت و خوشبختانه فعال است و از این ظرفیت نیز به خوبی بهره‌مند هستیم، و بستر این مهم فراهم است. 

بندهایی از قانون بودجه سال ١٤٠١و ١٤٠٢ در تبصره ١١ در جهت جلب مشارکت مردمی در قانون تصویب شد و آثار مثبتش مشهود است مانند سند دار کردن اراضی تصرفی، کلید به کلید ،...). از سویی با عنایت بر تاکیدات معظم له در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده در جهت تامین مسکن ایمن با مشارکت بخش خصوصی، مردم و ارتقا کیفیت محله از لحاظ زیست شهری، ارائه خدمات شهری بهتر به شهروندان و همچنین راهبردی قراردادن موضوع در دولت سیزدهم به ویژه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه از هر حیث تولید مسکن در جهت تحقق تکلیف قانونی نهضت ملی مسکن در قالب نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده با تعریف و تدوین و تصویب بسته‌های تشویقی و حمایتی بهترین وجه ممکن است.

شرکت بازآفرینی شهری ایران ابتکارات خلاقانه‌ای را در دولت سیزدهم طراحی و اجرا کرد که بم سفیر نوسازی برای ایران قوی و جایزه ملی بم و تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری و .... تقدیر از فعالان حوزه نوسازی در سراسر کشور از جمله آنهاست.

با توکل به خداوند متعال در تلاشیم با الگو قراردادن منش و روحیات سردار سرافراز اسلام فرمانده شهید مهدی باکری شهردار وقت ارومیه در سال ۱۴۰۳ نیز در دیگر راهبرد شرکت محرومیت‌زدایی در خدمت‌رسانی به مردم شریف محلات کمتر برخوردار با مشارکت دیگر دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با ارائه بیشتر خدمات روبنایی، زیربنایی، با احداث فضاهای خدماتی، فرهنگی، آموزشی، و همچنین آموزشهای فنی و حرفه‌ای برای ساکنین در جهت توانمند کردن و ایجاد اشتغال امید و نشاط بیشتری را در ساکنین ایجاد کنیم.

 از همه گروه‌های ذی‌مدخل در نوسازی بافت‌های فرسوده شهری تقاضا می‌کنیم با مشارکت بیشتر جریان نوسازی را که روند خیلی خوبی را پیش گرفته حمایت کرده و یاری‌گر باشند.

برچسب‌ها: