نمایش همه
  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۱۱-۰۵ ۰۹:۲۵

    بیت اللهی:

    فرضیه تاثیر تجمع تنش‌های تکتونیکی در پخش گازهای متصاعده در تهران بررسی می‌شود

    دبیر کارگروه ملی زلزله و لغزش‌ لایه‌های زمین با بیان اینکه همزمان با انتشار بوی بد در تهران، این بو در "قم"، "ابهر"، "کرج" و "حوالی آبیک" نیز احساس شده است، گفت: کلیه فرضیه‌هایی که می‌تواند در این زمینه موثر باشند، مورد بررسی قرار گرفت که مطالعات میدانی بر روی ۸ عامل پیشنهادی صورت گرفت که تاثیر آنها در انتشار این بو منتفی شد و در این زمینه تنها یک فرضیه مطرح است که راستی آزمایی در این باره آغاز شده است.

  • رحمت‌اله مه‌آبادی ۱۳۹۷-۱۱-۰۱ ۱۴:۵۸

    مديريت زمان مهمترين مهارت مديريت است

    رحمت اله مه آبادی*: مدیریت زمان مهمترین مهارت مدیریت است و برای ماهر شدن مدیران و کارکنان در این مقوله و آموختن تکنیک‌ها و ایجاد سیستم‌ها هرچه می‌توان باید هزینه کرد.

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۱۰-۳۰ ۱۰:۰۹

    پلاسکو نماد مدرنیته ایران و درس‌های آن حادثه

    دکتر علی بیت‌اللهی*: در سالگرد حادثه پلاسکو یاد و خاطره تمامی شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو را گرامی داشته، فداکاری و شجاعت آنان را هرگز فراموش نخواهیم نمود. امید است حادثه پلاسکو و درس های آموخته شده از آن، چراغ راهی برای حرکت بسوی جامعه ایمن و شهری ایمن تر باشد.

  • بهروز آقایی ۱۳۹۷-۱۰-۲۶ ۱۱:۳۷

    مهار تورم و جلوگیری از تبعات محدودیت‌ها در حوزه‌های دریایی و بندری

    بهروز آقایی:* اعطای تخفیف‌های ویژه در حوزه ترانزیت و ترانشیپ کالا، جلب اعتماد بخش خصوصی، تسهیلات تشویقی برای عرضه ارز حاصل از صادرات، مکانیزه کردن و تسهیل فرآیندها و خدمات گمرکی، تسهیل در بسط و گسترش شاخص‌های جذابیت صنعت توریسم و اعطای تسهیلات و تخفیف‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها برای رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی از جمله راهکارهای مهار تورم و جلوگیری از تبعات محدودیت های ایجاد شده در حوزه دریایی و بندری است.

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۱۰-۲۴ ۱۵:۵۲

    جابجايی روستاها و يك تجربه ناموفق ديگر

    دكتر علی بيت‌اللهی: بعد از زلزله بم با هدف دوری از خطر زلزله و خط گسل آن برخی از روستاها را جابه جا کردند اما به دلیل آنکه محل جدید فاقد آب و فضای سبز بود روستاییان اندک اندک به روستای خود بازگشتند.

  • بندر شهیدبهشتی چابهار ۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۱:۵۵

    افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در منطقه و رشد اقتصادی با الحاق بنادر چابهار

    مرتضی بانک*: تحولات اقتصادی جهان و تجربه کشورهای توسعه یافته امروزی بیانگر آن است که تجارت خارجی می‌تواند محرک و عامل توسعه باشد.

  • مهدی زارع ۱۳۹۷-۱۰-۱۸ ۱۶:۵۴

    اگر در تهران زلزله نیاید

    دکتر مهدی زارع*: اگر رشد جمعیت تهران، توسعه حاشیه‌‏های تهران و استفاده از منابع آب زیرزمینی محدود تهران متوقف نشود، مشاهده انواع آسیب و تلفات در اثر مخاطرات محیطی در دهه آینده به اتفاق روزمره تبدیل می‏شود، حتی اگر در تهران زلزله هم نیاید.

  • حسین عبده تبریزی ۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۱۰:۱۰

    یک اقتصاددان مطرح کرد؛

    تقویت نقش حمایتی بانک مسکن با ۴ اقدام مکمل

    عبده‌تبریزی*: دولت با چهار اقدام مکمل همچون راه‌اندازی سامانه جامع بازار اجاره، خرید عمده مصالح ساختمانی، ایجاد تیم خرید حرفه‌ای و تاسیس صندوق‌های تخصصی املاک ارزان قیمت می‌تواند نقش حمایتی خود را تقویت کند.

  • روزنامه ۱۳۹۷-۱۰-۱۱ ۱۴:۴۲

    در مروری بر روزنامه های امروز ۱۱ دی ماه می خوانید

    مکران در مسیر توسعه

    طرح مطالعاتی توسعه سواحل مکران از میناب تا گوادر به پایان رسیده و نقشه نهایی رونق بخشی سواحل جنوبی در انتظار تأیید دولت است تا به‌عنوان سند نهایی توسعه در مکران مورد استفاده قرار گیرد. برای ارزیابی عملکرد بخش‌های مختلف در مکران روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری دراین خصوص با وزیران اقتصاد، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌ ظرفیت کم نظیر سواحل مکران برای توسعه استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، نشستی برگزار کرد این مقدمه ورود روزنامه رسمی دولت برای انتشار خبری بود که در آن توسعه سواحل مکران را نوید می داد.

  • بازدید وزیر راه و شهرسازی از سایت مسکن مهر پردیس ۱۳۹۷-۱۰-۱۱ ۱۴:۳۷

    چالش‌های پژوهش در حوزه شهر و مسکن

    غزال راهب*: در سالهای گذشته پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات، با هدف بازخوانی پژوهشهای انجام شده در حوزه شهر در وزارت راه و شهرسازی به برگزاری مجموعه نشستهایی تحت عنوان «مجموعه نشستهای شهر و توسعه» پرداخت.

  • بندر ۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۰۸:۲۷

    عضو هیأت علمی موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی:

    افزایش صادرات و جذب سرمایه‌گذاری در بنادر کشور با اتصال به ریل محقق می‌شود

    علی مزیکی استاد دانشگاه*؛ با توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال آن به بنادر کشور می‌توان به سمت کاهش هزینه‎های جابجایی کالا رفت.

  • ای تی آر هما ۱۳۹۷-۱۰-۰۴ ۰۹:۰۱

    پرواز ای‌تی‌آر در آسمان تسویه حساب‌های سیاسی

    علی اسدی خمامی*: انتخاب هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ برای انجام پرواز تهران-باکوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایر «هما» اعتراض‌ها و انتقادهایی را در پی داشته است. انتقادهایی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه اقتصادی و فنی باشند، سیاسی هستند.

  • محمد اسلامی ۱۳۹۷-۰۹-۲۹ ۱۱:۳۳

    حمل و نقل؛ نقطه كانونی اقتصاد كشور

    مهندس محمد اسلامی*: صنعت حمل و نقل و لجستیک امروزه به عنوان نقطه کانونی اقتصادی کشورها به شمار می‌رود؛ به همین دلیل نیز ما در وزارت راه و شهرسازی که بخش حاکمیتی حمل و نقل برون شهری کشور رادر تمامی شیوه‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی دنبال می‌کنیم به دنبال آن هستیم تا بهترین شرایط را برای رضایت مشتریان و استفاده کنندگان از این بخش فراهم کنیم.

  • محمد اسلامی ۱۳۹۷-۰۹-۲۶ ۱۷:۴۷

    وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی روز حمل و نقل را گرامی داشت

    حمل و نقل اصلی‌ترین مؤلفه توسعه همه جانبه کشور است

    وزیر راه و شهرسازی در پیام ویژه خود به مناسبت روز حمل و نقل از این مقوله به عنوان اصلی‌ترین مؤلفه توسعه همه جانبه، نه تنها به عنوان بخش زیرساختی بلكه به عنوان موتور حركت اقتصادی، اجتماعی و بخش‌هایی از جمله صنعت، كشاورزی، گردشگری، نفت و ... در جوامع مختلف یاد کرد.

  • شهر تهران ۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۱:۱۵

    یک محقق اسپانیایی مطرح کرد؛

    پایداری شهرها نگرانی مشترک تصمیم‌سازان شهری تمام دنیاست/افزایش ۱۰ درصدی جمعیت شهرنشین دنیا تا سال ۲۰۵۰/شاخصه شهر هوشمند توجه به محیط زیست و نظرات شهروندی است

    یکی از محققات کشور اسپانیا در کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار، عمران و بازآفرینی شهری، گفت: شاخصه شهر هوشمند علاوه بر تامین تمام نیازهای شهروندان، توجه به محیط‌زیست و نظرات شهروندی است.

  • زلزله ۱۳۹۷-۰۹-۱۷ ۲۲:۰۵

    بی‌تابی ساختمان‌های ایران در پیچ و تاب گسل‌ها

    مژده نوروزی* : ایران همانند ژاپن به عنوان سرزمینی لرزه‌خیز در دنیا شناخته شده است. لرزش گسل‌های ایران برخلاف ژاپن، قادر است هرگونه بنای اطراف خود را با خطر ویرانی مواجه کند و این مساله مهمی است که ضرورت توجه ویژه مسئولان را در مواجهه با این مخاطره طبیعی، صدچندان می‌کند.

  • حبیب‌اله طاهر خانی ۱۳۹۷-۰۹-۱۱ ۱۵:۲۵

    صنایع خلاق، موتور محرک توسعه در سطح جهان

    حبیب‌اله طاهرخانی*: ما فقط مسئول شکل گیری کالبد شهر نیستیم، محصول نهایی ما یک سکونتگاه اجتماعی است، یک زندگی اجتماعی در جریان و ایجاد شرایط زندگی مناسب برای همه شهروندان است.

  • منا عرفانیان ۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۲:۰۰

    عرفانیان در شانزدهمین جلسه شورایعالی معماری و شهرسازی بیان کرد:

    تشریح رویکرد برنامه بازآفرینی شهری/ پیگیری برنامه‌های استانی بر مبنای سیاست بازآفرینی/ تأکید بر اصول پیشگیری، محله‌محوری و مشارکت‌محوری در فرآیند اجرایی

    عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران هدف اصلی و راهبردی سیاست بازافرینی شهری را ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و قابلیت زیست پذیری شهرها اعلام کرد و گفت: بازآفرینی شهری به معنای رویکرد جامع و یکپارچه‌ای است که منجر به حل مساله و چالش‌های شهری شده و در عین حال به خلق فرآیندی مستمر و پویا در ارتقا و تحول اقتصادی، کالبدی، محیطی و اجتماعی در محدوده های شهری می‌انجامد.

  • محمد راستاد ۱۳۹۷-۰۹-۰۵ ۰۹:۳۲

    معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

    ضروت فرهنگ‌سازی در بهره‌برداری پایدار از سواحل و دریا/ ارتقای دانش مهندسی سواحل و بنادر/ بهینه‌سازی طرح‌های زیربنایی بنادر

    مدیرعامل سازمان بنادر و در یانوردی در پیامی به سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS ۲۰۱۸) این همایش را اتاق فکری جهت ارتقای دانش مهندسی سواحل، بنادر و عرصه‌های بین المللی برای نمایان ساختن توانمندی‌های محققان و متخصصان داخلی جهت همکاری‌های آتی برشمرد.

  • دیدار ۱۳۹۷-۰۹-۰۳ ۱۲:۴۳

    همکاری حمل‌ونقلی ایران و روسیه؛ کلیدی برای مقابله موثر با تحریم‌ها

    علی اسدی خمامی*: محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین سفر خارجی خود، عازم مسکو شد تا علاوه بر شرکت در نمایشگاه هفته حمل‌ونقل روسیه، با همتایان روس، آذری و هندی خود نیز دیدار و مذاکره کند. بهبود روابط و همکاری در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی با بزرگترین همسایه کشور، به خودی خود حائز اهمیت است، اما یک مساله باعث می‌شود که در شرایط کنونی، همکاری استراتژیک با روسیه بیش از پیش اهمیت داشته باشد: ایالات متحد آمریکا.

  • حبیب خراسانی ۱۳۹۷-۰۹-۰۳ ۱۲:۴۲

    رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران:

    شناسایی عناصر هویتی محلات در دستور کار بازآفرینی شهری است/ ارتقای سطح حکمروایی محله، یکی از محورهای اصلی برنامه بازآفرینی شهری

    رییس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران بر لزوم شناسایی مولفه های تاریخی، فرهنگی و شهروندی محلات در برنامه های بازآفرینی تاکید کرد و گفت: بازآفرینی با اولویت فرهنگی و اجتماعی به معنای شناخت عناصر هویتی محلات است که در دستور کار برنامه بازآفرینی شهری قرار دارد.

  • سوخت رسانی به هواپیما ۱۳۹۷-۰۸-۲۸ ۱۲:۵۴

    احیای سازوکارهای دولتی سوخت رسانی هواپیما برای مقابله با تحریم‌ها

    علی اسدی خمامی*: چند کشور خارجی سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده‌اند. این خبر شاید چندان تعجب برانگیز نباشد: تحریم‌های ایالات متحد آمریکا علیه ایران، مستقیما برخی از ایرلاین‌های ایرانی را هدف قرار داده و ارائه خدمات به آن‌ها را ممنوع کرده است. از سوی دیگر به واسطه تحریم تراکنش‌های مالی، موانع زیادی بر سر راه پرداخت هزینه سوخت از سوی ایرلاین‌های ایرانی ایجاد شده‌اند. اما نکته تعجب برانگیز این است که این ممانعت، نه از سوی متحدان نزدیک آمریکا، که از سوی برخی شرکای منطقه‌ای ایران و کشورهایی که پیشتر اعلام کرده بودند از تحریم‌های آمریکا تبعیت نمی‌کنند، صورت گرفته است!

  • سازمان جهانی هواشناسی ۱۳۹۷-۰۸-۲۸ ۱۲:۰۶

    پیام دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی در اولین کنفرانس بین‌المللی پیش بینی عددی وضع هوا و اقلیم در کشور/ ضرورت سرمایه‌گذاری قابل توجه در حوزه محاسبات و توسعه علمی

    دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری قابل توجه در حوزه محاسبات و توسعه علمی بیان کرد: قطعا پیشرفت‌های فنی در مدل‌سازی همراه با پیشرفت سریع در حوزه فن آوری‌های دیدبانی مانند خودروهای هوشمند، فن‌آوری‌های سنجنده­‌ها و ماهواره‌ها، همه بیانگر این موضوع هستند که خوشبختانه پتانسیل لازم برای پیشرفت در حوزه پیش‌بینی هوا و اقلیم در آینده وجود داشته و باید به این موضوع توجه کینم.

  • سارا امتحان ۱۳۹۷-۰۸-۲۳ ۱۱:۴۰

    یادداشت:

    چالش‌ها و تهدید‌های خودرو محوری در تصادفات رانندگی

    سارا امتحان* با افزایش خودرومحوری احتمال ریسک تصادفات برای کلیه کاربران نيز افزایش مي‌يابد و راهكار مناسب برای مقابله با اين مشکل، افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی با هدف مدیریت تقاضا و کاهش بار ترافیک جاده‌ای از طریق انتقال بخشی از جابجایی‌ها به حمل‌و‌نقل همگانی به ویژه حمل‌ونقل ریلی است.

  • مهرداد تقی زاده ۱۳۹۷-۰۸-۲۲ ۱۱:۳۱

    یادداشت:

    سهم تهران از سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی

    مهرداد تقی‌زاده* ساخت مركز خرید کوروش در شمال‌غرب شهر تهران و عدم ارتباط این مرکز با حمل و نقل همگانی و برقراری دسترسی صرفا از طریق بزرگراه شهید ستاری، منجر به مسدود شدن این مسیر در ساعات مختلفی از شبانه روز شده است که این اتفاق عملا متضاد سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است.

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۰۸-۲۱ ۱۳:۴۶

    بمناسبت اولین سالگرد زلزله کرمانشاه؛

    زلزله کرمانشاه، یک زلزله ۱۵ درس

    دکتر علی بیت اللهی:*هر زلزله، درسی بزرگ برای آموختن است و در اين ميان زلزله‌های بزرگ و دهشتناک، درس‌های بزرگی را فرا داده و می‌دهند. درس‌هايی که طبق سنت ما، زود فراموش می‌شوند، درس‌هايی که نياز است بطور مرتب از طريق رسانه‌ها، تکرار شود تا بلکه ملکه ذهن‌ها شود؛ ملکه ذهن مردم، مهندسان، مديران و مسئولان.

  • مرضیه باریکانی ۱۳۹۷-۰۸-۱۴ ۱۲:۳۰

    ساخت راه فرش قرمزی برای خودروها

    مرضیه باریکانی* در حالیکه رسالت حمل و نقل همگانی جابه جایی مردم در کم ترین زمان ممکن با آسان ترین روش ممکن است؛ استفاده از خودروشخصی یکی از آسان ترین روش های ممکن برای جابه جایی شهروندان در محدوده درون شهری و برون شهری ما می باشد. براستی علت چیست؟!

  • حامد مظاهریان ۱۳۹۷-۰۸-۰۵ ۱۶:۲۹

    یادداشت

    آغاز دور جدید فعالیت هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان

    حامد مظاهریان*: از مهم‌ترین شاخصه‌های هشتمین دوره انتخابات نظم و ترتیب، قانون‌مداری، شفافیت، برقراری فضای گفت و گو، نقد و همگرایی و تجربه شیوه مدرن رای‌گیری بود.

  • علی بیت اللهی ۱۳۹۷-۰۸-۰۴ ۱۶:۵۸

    يادداشت-اولويتهاي مهندس اسلامي و چند نكته

    علي بيت اللهي رييس بخش زلزله مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي:*مهندس اسلامی را بنده متخصصی صاحب سبک و صلاحیت، دارای دیدگاه های عملیانی مبتنی بر خرد و دانش و با خصوصیات اخلاقی والا می شناسم. چشم انداز تائید صلاحیت ایشان در مجلس محترم روشن و برای تصدی رسمی مقام عالی وزارت از جانب ایشان، اطمینان کافی وجود دارد.

  • سید عبدالوهاب سهل آبادی ۱۳۹۷-۰۸-۰۲ ۱۶:۲۵

    رئیس خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی اصفهان:

    ویژگی برجسته کاری وزیر پیشنهادی اعتقاد به بخش خصوصی به عنوان موتور متحرک اقتصاد است / بخش خصوصی همراه مدیری سالم همچون اسلامی خواهد بود / با دید مثبت اسلامی دولت تدبیر و امید موفقیت چشمگیری در حوزه راه خواهد داشت

    رئیس خانه صنعت و معدن ایران و رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مطرح شدن نام آقای محمد اسلامی برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی از سوی آقای روحانی بسیار خوشحال کننده بود و سوابق ایشان نشان می‌دهد مدیری سالم، باتجربه و در کار قدرتمند است.