شناسهٔ خبر: 111612 - سرویس مسکن و شهرسازی

با هدف تحقق شعال سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود؛

توسعه صنعتی‌سازی و تولید واحدهای مسکونی با بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ساختمانی

روند ساخت پروژه ۵۰۴ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر شهریار توسعه صنعتی‌سازی و فن‌آوری‌های نوین ساختمانی و توسعه اطلاعاتی سامانه‌های بخش مسکن با راه‌اندازی و بهره‌برداری از چهارسامانه طرح‌های حمایتی مسکن، طرح نهضت ملی مسکن، طرح تسهیلات ودیعه مسکن، طرح تسهیلات ساخت مسکن و سامانه املاک و اسکان و ارتقای سطح گزارش‌های پردازش شده از این سامانه‌ها بخشی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در تحقق شعال سال است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با نامگذاری سال ۱۴۰۱ تحت عنوان سال تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان توسط رهبر انقلاب، وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و ساختمان، تحقق این شعار را در برنامه‌های مطالعاتی، سیاستگذاری و اجرایی بخش مسکن و ساختمان قرار داد.

توسعه صنعتی‌سازی و فن‌آوری‌های نوین ساختمانی، توسعه اطلاعاتی سامانه‌های بخش مسکن و ارتقای سطح گزارش‌های پردازش‌شده بخشی از شاخص‌های کمی تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است.

در خصوص توسعه صنعتی‌سازی و فن‌آوری‌های نوین ساختمانی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به عنوان طرح کلان دولت سیزدهم بخشی از مطالعات با موضوع صنعتی سازی انجام شده و در دستور کار است. در این بخش نسبت مسکن‌های تولیدشده به روش صنعتی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین به کل واحدهای احداثی محاسبه خواهد شد. معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرده است که بیش از این امکان محاسبه وجود نداشته اما برنامه‌ریزی‌ها در دوره جدید به گونه‌ای است که این مولفه در ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن و واحدهای در دست ساخت محاسبه می‌شود. پیش‌بینی شده است که تا پایان سال جاری ۱۰ درصد از واحدهای تولید شده به روش صنعتی‌سازی و فناوری‌های نوین ساختمانی اجرایی و عملیاتی شوند.

در موضوع توسعه اطلاعاتی سامانه‌های بخش مسکن و ارتقای سطح گزارش‌های پردازش شده نیز در سال ۱۴۰۰ چهار سامانه در حوزه مسکن راه‌اندازی شد. سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir برای ثبت‌نام متقاضیان مسکن و شناسایی آنها راه‌اندازی شد. در سامانه طرح های حمایتی مسکن، زیرسامانه‌های طرح نهضت ملی مسکن، سامانه طرح تسهیلات ودیعه مسکن و سامانه طرح تسهیلات ساخت مسکن نیز طراحی و راه‌اندازی شد که هم‌اکنون بهره‌مندی از آنها برای متقاضیان فراهم است.

با راه‌اندازی سامانه طرح نهضت ملی مسکن متقاضیان این امکان را یافتند تا در این سامانه نام‌نویسی کنند. در عین حال در این سامانه امکان پالایش افراد فراهم شده است. با راه‌اندازی این سامانه در خصوص نام‌نویسی متقاضیان مسکن بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی درخواست خود را برای مسکن ثبت کردند که هم‌اکنون بخشی از پالایش‌ها انجام شده و به زودی متقاضیان تایید صلاحیت شده با ارسال پیامک امکان بهره‌مندی از اجرای این طرح را خواهند یافت.

سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir سامانه دیگری است که توسط وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته به منظور احصای واحدهای خالی راه‌اندازی شد که هم اکنون این سامانه بهره‌برداری شده و اطلاعات آن در اختیار سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی شده است تا سطح کیفی و کمی رکوردهای ثبتی در سامانه‌ها و اطلاعات استخراج شده از آنها تا پایان سال جاری (۱۴۰۱) ارتقا یابد.

بر اساس این گزارش در موضوع توسعه صنعتی‌سازی ساختمان و احداث مسکن با استفاده از فن‌آوری‌های نوین ساختمانی، ارتقای کیفیت مسکن و ساختمان، افزایش سرعت تولید مسکن و کاهش هزینه‌ها در میان‌مدت و بلندمدت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری نهاده‌های تولید، ارتقای دانش فنی و مهندسی در حوزه ساختمان، و فراهم شدن امکان بازیافت مصالح به کار رفته در ساختمان پس از تخریب نتایجی است که از اجرای این مولفه مدنظر است. در این بخش معاونت مسکن و ساختمان در همکاری با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به این مهم اقدام کرده است. در اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تولید مسکن این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر بهره‌مندی از توان و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرده است. وی ارتقای کیفیت، کاهش قیمت تمام شده و افزایش سرعت ساخت را شاخصه اجرای طرح نهضت ملی مسکن برشمرده است.

معاونت مسکن و ساختمان در بخش توسعه اقدامات فناورانه در بخش مسکن در صدد است تا ارتقای کیفیت سیاستگزاری و برنامه‌ریزی، افزایش شفافیت اطلاعاتی در بازار مسکن، نظام مند کردن و ساماندهی گروه‌های هدف برنامه‌های حمایتی مسکن و کمک به توسعه کسب و کارهای نویت و دانش‌بنیان در بخش مسکن و ساختمان را محقق کند.

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در همین خصوص اعلام کرده است: ترویج فن‌آوری‌های نویت ساخت و صنعتی‌سازی در دستور کار مرکز قرار داد. در همین خصوص نیز در تفاهم با شرکت عمران شهرهای جدید مقرر است تا مرکز ضمن ارایه نظریه‌های فنی در خصوص شرکت‌های دارای فناوری‌های نوین با دسته‌بندی شرکت‌ها گواهینامه فنی صادر کرده و صاحبان فناوری را به شرکت عمران شهرهای جدید برای اجرای بهسنه طرح نهضت ملی مسکن معرفی کند.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در عین حال تاکید کرده است: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن سهم شرکت عمران شهرهای جدید ۷۰۰ هزار واحد است که مقرر است مرکز علاوه بر ارایه گواهینامه فنی به واجدان شرایط در کنار شرکت عمران شهرهای جدید در احداث واحدهای مسکونی به عنوان ناظر فنی حضور داشته باشند. در این برنامه هنگامی که نظریه فنی با تایید یک سیستم ساختمانی صادر می‌شود در اجرا نخواهد شد و در بخش اجرا، مرکز در کنار صنعت و شهرهای جدید در اجرای این مهم حضور دارد.

وی هدف از سیاستگذاری و حضور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در کنار صنعت را رصد ارتقای کیفیت، کاهش قیمت و سرعت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)