شناسهٔ خبر: 18481 - سرویس هوایی

حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت؛

۴ روز تا افتتاح منطقه آزاد شهر فرودگاهی در پایتخت/ بحران فرودگاهی در صورت عدم حمایت/ نیاز ایران به ۱۶۰ فروند هواپیمای کوتاه‌بُرد/ توافق با چند شرکت بیمه‌ای بین‌المللی برای ارائه خدمات در ایران

هواپیما ۴ روز تا افتتاح منطقه آزاد شهر فرودگاهی در پایتخت٬ بحران فرودگاهی در صورت عدم حمایت٬ نیاز ایران به ۱۶۰ فروند هواپیمای کوتاه‌بُرد و توافق با چند شرکت بیمه‌ای بین‌المللی برای ارائه خدمات در ایران از مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل هوایی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

محمود نویدی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

یکی از پارامترهای بسیار مهم در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وجود ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد تجاری و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی است.

منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام (ره) سه شنبه ۴ اسفند بهره‌برداری می‌شود.

منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تابع قوانین مناطق آزاد است که معافیت مالیاتی برای مدت طولانی، تابع قانون کار بودن کارگران، عدم نیاز به ویزا برای ورود و خروج و ورود بار بدون نیاز به اخذ عوارض گمرکی از جمله مزیت‌های آن خواهد بود.

ایجاد منطقه آزاد تجاری می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در توسعه اقتصادی فرودگاه، پایتخت و حتی منطقه داشته باشد.

با افتتاح منطقه آزاد ثبت شرکت‌ها در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) فعال می‌شود و متقاضیان می‌توانند در این منطقه نسبت به ثبت شرکت مورد نظر خود اقدام کنند.

در فرودگاه امام خمینی (ره) محدودیت فروش زمین وجود دارد اما برای اجاره و واگذاری اعیان (واگذاری واحد بدون زمین) مشکلی وجود ندارد.

تلاش وزارت راه و شهرسازی این است که منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مرکز مالی و بیمه‌ای منطقه تبدیل شود تا با استقرار بانک‌های بزرگ بین‌المللی امکان فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود.

 

 

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی

نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای مشمول آزادسازی بین ۲۵ تا ۳۵ درصد برای ایام نوروز افزایش یافت چراکه در برخی از مسیرهای پروازی ایرلاین‌ها یک‌سرخالی باید به مبدا برگردند و برای جلوگیری از زیان آنها این میانگین افزایش قیمت صورت گرفت.

در حال حاضر ایرلاین‌ها در حال برنامه‌ریزی برای درخواست‌های پروازهای فو‌ق‌العاده برای نوروز هستند تا درخواست‌های خود را با توجه به توان عملیاتی خود به سازمان هواپیمایی اعلام کنند.

فقط آژانس‌های مسافرتی دارای مجوز (بند ب) از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌توانند نسبت به فروش پروازهای چارتری آن هم در قالب تور (بلیت، هتل، ترانسفر و احیانا تورهای گردشگری) اقدام کنند اما در صورت تک فروشی بلیت تحت عنوان چارتر سازمان میراث فرهنگی و دستگاه‌های نظارتی مکلف به بررسی و جلوگیری از تخلفات هستند.

علی رستمی مدیرکل فرودگاه‌ مهرآباد

کمیته تسهیلات نوروزی در مهرآباد تشکیل شد. این ستاد از ۲۰ بهمن فعالیت خود را برای اجرای تمهیدات لازم درفرودگاه مهرآباد آغاز کرده است.

در ایام نوروز حدود ۴۰ درصد پروازهای داخلی سفرهای نوروزی از مهرآباد سرویس دهی می‌شوند.

به طور میانگین بیش از ۳۰۰ پرواز در روز در مهرآباد انجام می‌شود که پیش بینی می‌کنیم در ایام نوروز به بیش از ۳۵۰ پرواز نیز افزایش یابد.

تامین ایمنی و امنیت، ارائه خدمات بهینه فرودگاهی، نظارت بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و آماده سازی ترمینال‌ها، نمازخانه‌ها، رستوران ها وپارکینگ ها وتاکسیرانی از اولویت‌های خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در فرودگاه مهرآباد است.

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

طی ۱۰ ماهه سال جاری در مجموع ۴۰ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۴۹۸ مسافر از طریق ۳۳۳ هزار و ۸۲۸ پرواز از طریق ۵۳ فرودگاه کشور جابجا شدند که رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در تامین مالی در همایش توسعه صنعت هوایی

با برداشته شدن تحریم‌ها توافقاتی با شرکت‌های ارائه خدمات بیمه‌ای از ژاپن٬ هند٬ فرانسه٬ سوئیس٬ اتریش٬ روسیه و برخی دیگر کشورها صورت گرفت.

قوانین و مقررات برای سرمایه‌گذاری در ایران تابع قانون سرمایه‌گذاری خارجی است و تمام خدماتی که توسط دولت به سرمایه‌گذاران داده می‌شود بر مبنای این قانون خواهد بود.

رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

سال آینده سال بحرانی در صنعت فرودگاهی خواهد بود و اگر مجلس و دولت از صنعت فرودگاهی حمایت نکنند اعلام بحران می‌کنیم.

اگر در دوران جدید بین‌المللی با اجرای برجام دست به اقدامات سریع در حوزه توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی نزنیم فرودگاه‌های کشور حتما گلوگاه‌ توسعه کشور و استفاده از فرصت‌های پساتحریم خواهند شد.

اغلب تحلیلگران اقتصادی معتقدند برای رسیدن به نرخ ۸ درصدی رشد اقتصادی و دستیابی به رشد مناسب اشتغال، هیچ گریز و راهکاری جز سرمایه‌گذاری خارجی نیست.

تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که اتفاقا ۸۰ درصد پروازهای بین‌المللی کشور در این سه فرودگاه نشست و برخاست می‌کنند و این امر رمز اصلی جذابیت این سه فرودگاه برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

در حال حاضر ظرفیت دو فرودگاه اهواز و بوشهر از نظر ظرفیت مسافری اشباع شده‌اند و امکان توسعه ندارند.

مصوبه هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بودجه سال آینده این شرکت ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال تعیین شد.

سال آینده ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه‌های جاری شرکت بدون در نظر گرفتن هزینه‌ نگهداری تجهیزات‌ در نظر گرفته شده است. ۷۰۰۰ میلیارد ریال باید برای سود سهام دولت، مالیات و سایز هزینه ها پرداخت شود. علاوه بر این ۳۰۰۰ میلیارد ریال باید از منابع شرکت به فرودگاه بین المللی امام خمینی بابت افزایش سرمایه نقدی این فرودگاه پرداخت شود.

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری

ایران به ۱۶۰ هواپیما با ظرفیت ۱۰۰ صندلی نیاز دارد و شرکت‌های لیزینگ می‌توانند با بانک‌های حاضر در کشور ما همکاری داشته باشند تا نیازهای هوایی ایران را تامین کنند.

این که می گویند ایرباس ۳۸۰ برای ایران مناسب نیست باید گفت چطور ۳۵ سال پیش که جمعیت ایران ۳۰ میلیون نفر بود بویینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ جهان با ظرفیت حدود ۵۰۰ مسافر به عنوان بزرگترین ناوگان هوایی جهان در آن زمان در کشور نشست و برخاست می‌کرد اما  امروز به قرارداد خرید ۱۲ فروند هواپیمای پهن پیکر A۳۸۰ انتقاد دارند بنابراین موضوع نیاز کشور به هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ باید از دیدگاه کارشناسی اظهار نظر شود.

پیشنهاد واگذاری صندوق بازنشستگی هما به مجلس ارائه شده و در آینده نزدیک این صندوق متولی خواهد داشت.

حمیدرضا سیدی عضو هیات مدیره شهر فرودگاهی و مدیرکل فرودگاه امام خمینی (ره)

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی زیرساخت لازم برای پذیرش این تایپ از هواپیما را دارد ضمن اینکه در سال گذشته یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۸۰ متعلق به شرکت هواپیمایی امارات در این فرودگاه به زمین نشست.

تمام زیرساخت‌های مورد نیاز برای پذیرش هواپیماهای A۳۸۰ از زمان قطعی شدن ورود این هواپیماها به کشور در مدت حداکثر ۶ ماه می‌تواند فراهم شود.