شناسهٔ خبر: 19370 - سرویس مسکن و شهرسازی

سیدرضا هاشمی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

طرح انتقال پایتخت قابل اجرا نیست/ ساماندهی وضعیت شهری، مطالبه شهروندان استان تهران

بلند مرتبه سازی مشاور معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه طرح انتقال پایتخت با توجه به آنکه زیرساخت‌های لازم برای آن وجود ندارد قابلیت اجرایی شدن نخواهد یافت گفت: هم اکنون با توجه به مشکلات متعدد شهری، زیست محیطی، ترافیک و کافی نبودن امکانات، مطالبه شهروندان استان تهران ساماندهی وضعیت پایتخت است.

سیدرضا هاشمی مشاور معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره فرصت‌ها و چالش‌های احتمالی طرح انتقال پایتخت از تهران گفت: طرح امکان‌سنجی و همچنین ساماندهی انتقال پایتخت در شورای‌عالی معماری و شهرسازی و با حضور مسئولان و دست اندرکاران بررسی شد که ادامه‌دار نیز خواهد بود اما شواهد حاکی از عدم امکان‌پذیری این ایده دارد.

مشاور معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: به نظر می‌رسد طرح انتقال پایتخت در تهران طرحی منطقی و قابل اجرا نخواهد بود و نتیجه مطالعات نیز نشان داده که به هرحال انتقال پایتخت، طرح امکانپذیر و قابل قبولی نیست.

هاشمی ادامه داد: کسانی که از دولت و صاحبنظران در جلسه تصمیم‌گیری حضور داشتند اعلام کردند که این طرح با توجه به مشکلاتی که استان تهران دارد و همچنین جمعیت فراوانی که طی دو دهه در این شهر ساکن شدند امکانپذیر نیست.

وی در پایان تاکید کرد: مساله‌ای که هم اکنون به عنوان مطالبه شهروندان استان تهران و برخی از مسئولان ارشد مطرح است ساماندهی به وضعیت سکونتی در کلانشهر تهران است. هم‌اکنون مشکلات متعدد شهری، زیست‌محیطی، ترافیکی و کافی نبودن امکانات زیستن در پایتخت است که باید حل شوند.

........................................................................................................................................................

برای مطالعه متن کامل گزارش ۲۴۰ صفحه‌ای وزارت راه و شهرسازی با عنوان «تهران و مسئله پایتختی» اینجا را کلیک کنید.

........................................................................................................................................................

گفتنی است نشست ساماندهی به طرح جامع شهر تهران، اسفندماه سال جاری در شورای‌عالی معماری و شهرسازی به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی با دو دستور جلسه مطالعه طرح جامع ساماندهی شهر تهران و گزارشی از وضعیت پیش‌بینی گرم‌شدن زمین در آینده نزدیک و تاثیر آن بر پهنه‌های سکونتگاهی ایران برگزار شد که طی آن، برای آسیب‌شناسی، ساماندهی و ارایه راهکارهای لازم با هدف عدم تمرکز در مجموعه شهری تهران دو سال زمان مصوب شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

همچنین بر طبق همان مصوبه اعلام شد که طرح ساماندهی و تمرکززدایی از تهران، تهیه و جهت تصویب به شورایعالی ارایه شود./