شناسهٔ خبر: 18672 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شد:

آغاز مطالعات طرح جامع ساماندهی شهر تهران/ جمعیت تهران و حومه ۱۹ میلیون نفر در افق ۱۴۱۴/ شیوع گرد و خاک در همه کلانشهرها در سال آینده

جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری آغاز مطالعات طرح جامع ساماندهی تهران بر اساس افزایش شهرنشینی، تراکم و سکونتگاه‌های غیررسمی و وضعیت آب و هوایی کلانشهرها را در سال‌های آتی تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی با دو دستور جلسه مطالعات طرح جامع ساماندهی شهر تهران و گزارشی از وضعیت پیش بینی گرم شدن زمین در آینده نزدیک و تاثیر آن بر پهنه‌های سکونتگاهی ایران امروز (۳ اسفندماه) با حضور وزیر راه و شهرسازی به عنوان ریاست شورای‌عالی معماری و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی و جمعی از مسئولان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد. در این جلسه که به مدت بیش از چهارساعت به طول انجامید تصمیمات زیر اخذ شد:

۱. طبق قانون امکان سنجی انتقال پایتخت مصوب اردیبهشت ماه ۹۴، دولت دو سال برای آسیب‌شناسی، ساماندهی و ارائه راهکارهای لازم با هدف عدم تمرکز در مجموعه شهری تهران فرصت دارد.

در طی ۵۰ سال گذشته روند شهرسازی کشور نشان می‌دهد که جمعیت شهرنشین ۶ برابر شده و در نتیجه این افزایش جمیعت منجر به معضلاتی از جمله افزایش تراکم از ۲۸۳ نفر در هکتار به ۷۷۶ در مجموعه شهری تهران، ایجاد و افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی شده است. از طرفی طبق پیش‌بینی‌ها، جمعیت مجموعه شهری (تهران و کرج) از ۱۴.۵ میلیون نفر فعلی به ۱۹ میلیون نفر در ۲۰ سال آتی خواهد رسید. بنابراین دخالت در ساختاری کالبدی مجموعه شهری تهران به شدت احساس می‌شود تا وابستگی به زمین از مرکز، تمرکز زدایی شده و به نظر می‌رسد آینده شهرسازی بستگی به توسعه و حمل و نقل ریلی دارد.

همچنین برجسته‌کردن نقش مدیریت‌های محلی و پایش دوره از دو سال یکبار طرح مجموعه شهری تهران از راهکارهای اساسی برای ساماندهی شهر تهران است.

در نهایت پیرو تصویب قانون ساماندهی و بررسی انتقال پایتخت، مقرر شد طرح ساماندهی و تمرکززدایی از تهران تهیه و جهت تصویب به شورایعالی ارایه شود.

۲. تاثیرات اقلیمی بر عرصه سرزمین و پهنه‌های سکونتگاهی کشور دومین دستور جلسه بعدی بود. بر همین اساس، سال ۲۰۱۵ گرم‌ترین سال ثبت شده در جهان برای کره زمین بوده و خطر انتشار گازهای گلخانه‌ای در پی گرم‌شدن زمین در سال ۲۰۱۶ ادامه خواهد داشت که منجر به شیوع بیماری‌های خطرناک، پیدایش پدیده گرد و خاک و در نتیجه افزایش مهاجرت، بزرگ‌تر شدن کلانشهرها و تشدید حاشیه‌نشینی و شکل‌گیری جزیره گرمایی و در نتیجه کاهش امنیت اجتماعی و در نهایت تغییر اقلیم منجر به تهدید امنیت ملی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، شورایعالی شهرسازی و معماری پس از استماع گزارش سازمان هواشناسی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و توضیحات سازمان حفاظت محیط‌زیست و بیابان‌زایی و تاثیر آن بر پهنه‌های سکونتگاه‌های ایران، موضوع را جهت بررسی بیشتر تاثیرات تغییرات اقلیمی بر عرصه‌های مختلف سکونتگاهی کشور به کمیته فنی ارجاع داد.

گفتنی است در جلسه امروز نمایندگانی از وزارت نیرو، جهادکشاورزی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان هواشناسی و سازمان محیط زیست حضور داشتند. /

نظر شما