شناسهٔ خبر: 19831 - سرویس مسکن و شهرسازی

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

بازدید آخوندی از شهر جدید پردیس و تاکید بر تأمین امنیت ساکنان مسکن مهر/ افزایش ۶ برابری وام مسکن از ابتدای دولت یازدهم برای خانه‌اولی‌ها/ گام‌های وزارت راه و شهرسازی برای حفظ میراث‌صنعتی و شهرهای‌تاریخی/ توجه به کیفیت زندگی پیرامون بنادر

بازدید وزیر از پردیس دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان و توافق بر سر پاره‌ای از همکارهای‌های مشترک، بازدید از فرودگاه امام خمینی و مسکن مهر پردیس و تاکید بر احداث فرودگاه سلام و تامین امنیت ساکنان مسکن مهر پردیس، توجه به کیفیت زندگی ساکنان پیرامون بنادر و انتقاد از حاشیه نشینی ۴۰ درصدی در بندرعباس و گزارشی از گام های وزارت راه و شهرسازی برای حفظ میراث صنعتی و شهرهای تاریخی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته پایانی سال ۹۴ بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته پایانی سال ۹۴ به شرح جدول زیر بود:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

بازدید از مسجد جامع، تونل‌سلام و محله ایران‌شهر مسکن مهر پردیس (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وزیر راه و شهرسازی صبح امروز از مسجد جامع٬ تونل سلام و محله ایران‌شهر مسکن مهر شهر جدید پردیس بازدید و بر تأمین امنیت ساکنان فازهای ۹ و ۱۱ مسکن مهر شهر جدید پردیس را به دلیل دوری از مرکز شهر، به مسئولان محلی تأکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مسافران نوروزی، مشکلات بخش مسکن و حمل و نقل را از طریف سامانه شهراه اطلاع دهند.

وزیر راه و شهرسازی در نشست سالانه سازمان بنادر و دریانوردی بر توجه به زندگی مردم مناطق ساحلی در هنگام توسعه بنادر تاکید کرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سازمان بنادر و دریانوردی نمی‌‌تواند نسبت به مسئولیت اجتماعی و کیفیت زندگی پیرامون بنادر بی‌اعتنا باشد و بگوید بنادری با مقیاس جهانی دارد اما بلافاصله بعد از بندر یک حاشیه نشینی ۴۰ درصدی در بندرعباس وجود داشته باشد.

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

توافق ایران و بلغارستان در زمینه معماری و شهرسازی، ساختمان و ابنیه فنی و حمل و نقل

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی؛

نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی برای ثبت میراث‌صنعتی کشور با حضور معاون سازمان میراث‌فرهنگی و نمایندگانی از شرکت فرودگاه‌های کشور (متن کامل را اینجا بخوانید.)

فرودگاه مهرآباد به واسطه نقش میراث ناملموسی که برای ایرانیان در ورود امام خمینی به کشور دارد می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد و در لیست ثبت آثار ملی گنجانده شود.

نشست مشترک راه آهن و سازمان میراث فرهنگی در شورای عالی معماری و شهرسازی برای ثبت جهانی راه آهن قدیمی ایران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اگر راه‌آهن قدیمی ایران به ثبت جهانی برسد شهرهای مختلفی که در مسیر راه‌آهن هستند ناخودآگاه مقصد گردشگران داخلی و بویژه بین‌المللی خواهد شد و این اقدام خود قابلیت تبدیل به موتور توسعه خواهد داشت.

مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی راجع به مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع اهواز- کوی رمضان خوزستان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۴/۱۲/۱۷ مغایرت اساسی اهواز – كوی رمضان، مصوب جلسه مورخ ۹۱/۱۲/۲۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان را مورد بررسی قرار داد.

استقبال شورا‌یعالی معماری و شهرسازی از انحلال کمیسیون توافقات شهرداری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی با ابراز خرسندی از انحلال کمیسیون توافقات شهرداری تاکید کرد: تنها چیزی که می‌شد از کمیسیون توافقات دریافت کرد این نکته بود که توافق در جهت فروش ضوابط و مقررات شهرسازی و بلاشک خلاف بود.

یادداشت معاون معماری و شهرسازی پیرامون ایران شهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 آنچه به عنوان اندیشه ایران‌شهری مطرح می‌شود، تمثیلی‌ست از همان اتوپیا یا آرمان‌شهر؛ سرزمینی آرمانی که شاید افراد در دوره خودشان به آن دست پیدا نکردند ولی اندیشه آن را تدوین کردند. مبانی ایرانشهر در ادبیات، فرهنگ و پیشینه ما وجود دارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی؛

مظاهریان از افزایش ۶ برابری وام مسکن از ابتدای دولت یازدهم برای خانه‌اولی‌ها و افزایش ۴۰۰ درصدی وام مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

فاصله وام ۲۵ میلیون تومانی مسکن که در ابتدای دولت یازدهم پرداخت می‌شد با وام جدید ۱۶۰ میلیون تومانی که به تازگی مصوب شده بسیار زیاد است و تسهیلات پرداختی جدید تغییر قابل توجهی را به نفع خانوارها رقم می‌زند و توان مالی خانه‌اولی‌ها را به مراتب بالاتر خواهد برد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر؛

بهره برداری از مجتمع تجاری مروارید شهرک پیامبر اعظم در هرمزگان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مجتمع تجاری مروارید با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان توسط اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان احداث شده است.

مهرآبادی از ساخت ۱۸۰ مدرسه و ۲۳۲ مسجد در سایت های مسکن مهر در سراسر کشور خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

واحدهای ساخته شده از نظر سازه هیچ مشکلی ندارند و تنها طرح‌های کلانه گرگان و سمنان مشکل دارند که این واحدها نیز کمتر از ۲۰۰ واحد می‌باشند که عادی است وممکن است در هر پروژه‌ای پیش آید ضمن اینکه بسیاری از واحدهای ساخته شده شخصی نیز با این مشکلات مواجه می‌شوند.

بازدید از مسکن مهر خوزستان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مشکل آسفالت مهرشهر اوایل سال آینده حل می‌شود.

مهرآبادی در جمع خبرنگاران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

سال ۹۵ سال اتمام مسکن مهر است و در دولت یازدهم از یک میلیون و ۸۸۰ واحد مسکن مهر بهره‌برداری شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران؛

شهردار اصفهان احیای ریسباف را شاهراه دستیابی به شهر خلاق جهانی خواند. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

با بهره‌گیری از سند بازآفرینی پایدار شهر اصفهان در صددیم وضعیت و مشکلات آثار ارزشمندی چون کارخانه ریسباف را که در معرض نابودی هستند پیگیری و حل و فصل کنیم.

گزارشی از وضعیت ابنیه با ارزش ثبت شده و نشده در بافت شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وضعیت حفظ آثار با ارزش در کشور اگرچه به دلیل تغییر سیاست‌های دولتی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده اما وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم تلاش‌هایی را برای حفظ آثار و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط آغاز کرده است. تعیین محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی و تعیین‌تکلیف برخی از اراضی و فضاهای متروکه کارخانه‌ها بخشی از این تلاش‌هاست.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری از سهولت صدور پروانه برای خانه های تاریخی ساری و ممنوعیت ساخت بیش از ۲ طبقه بنا در بافت تاریخی خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

قرار است در برنامه سال ۹۵ ردیف بودجه ای برای بهسازی خانه‌های تاریخی اختصاص یابد و مطمئنا سال پیش‌رو سالی بهتر برای ابنیه و بافت‌ های تاریخی شهر به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران در اهمیت خریداری خانه های تاریخی در محور محله آب انبار نو ساری خواستار پیگیری و اعلام رسانه ای این اخبار مهم شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رسانه‌ها پیگیری خوبی انجام دادند و در این زمینه نشست با معاون عمرانی استاندار و دوستداران میراث‌فرهنگی و تاریخی مازندران صورت گرفت و درباره این موضوع در صدد هستیم تا اطلاع‌رسانی مناسبی برای جذب گردشگران و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان داشته باشیم.

شرکت عمران شهرهای جدید؛

میریان عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از تمایل ایتالیایی‌ها برای سرمایه گذاری در شهرهای جدید کشور خبر داد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

براساس مذاکرات انجام شده اقدامات بسیاری در شهرهای جدید از جمله ساخت بیمارستان با حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این مناطق انجام خواهد شد.