شناسهٔ خبر: 21938 - سرویس هوایی

معاون عملیات هما در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

تاثیرات منفی اشعه بر کروی پروازی در ارتفاع بیش از ۵ هزار متر/ خلاء قانونی برای پرداخت «حق ارتفاع»/ آغاز آموزش خلبانی با ورود نخستین مرحله از هواپیماهای جدید

حسن قاسمی معاون عمیات شرکت هواپیمایی هما (ایران ایر) با بیان اینکه در پروازهای بیش از ۵ هزار متر، اشعه داخل هواپیما تاثیرات منفی بر شرایط جسمی خلبانان و کروی پروازی دارد گفت: برای پرداخت حق ارتفاع به آنها خلاء قانونی وجود دارد و پیگیری قانونی شدن آن در اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری است.

کاپیتان حسن قاسمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه اشعه‌های داخل هواپیما در پروازهای بیش از ۵ هزار متر مشکلات و مضرات زیادی برای خلبانان و کروی پروازی از نظر جسمی دارد، اظهار کرد: در زمینه پرداخت حق ارتفاع خلاء قانونی وجود دارد و این موضوعی است که در اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری است.

معاون عملیات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تعداد خلبانان و کمک خلبانان شاغل در این شرکت را حدود ۳۸۵ نفر و تعداد مهمانداران شاغل را حدود ۶۸۰ نفر اعلام کرد و درباره وضعیت تعداد خلبانان این شرکت با توجه به ورود هواپیماهای جدید هما در آینده گفت: در حال حاضر تعداد خلبانان و کمک خلبانان این شرکت می‌تواند حدود ۸ فروند هواپیمای دیگر را پوشش دهد اما برای آینده که تعداد هواپیماهای این شرکت افزایش می‌یابد باید نسبت به جذب نیروهای عملیاتی در بخش خلبان، کمک خلبان و کروی پروازی اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش کمک خلبان برای ارتقاع به درجه خلبانی حدود یکسال زمان لازم دارد افزود: به محض ورود نخستین مرحله از هواپیماهای خریداری شده از ایرباس آموزش خلبانی را آغاز خواهیم کرد.

قاسمی درباره نارضایتی مهمانداران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به سختی کار و اعتراض اخیر آنها گفت: مهمانداران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در مقایسه با سایر ایرلاین‌ها از وضعیت مناسب‌تری برخوردارند.

وی اظهار کرد: مهمانداران شرکت هما برای پروازهای خارجی ۱۰۰ یورو دریافت می‌کنند که این شرایط برای مهمانداران سایر شرکت‌ها فراهم نیست. علاوه بر این مهمانداران این شرکت بعد از پرواز به کشورهای برخی اروپایی چند شبانه روز استراحت دارند به طوریکه بعد از پرواز به آمستردادم ۴ شبانه روز و بعد از پرواز به لندن نیز ۲ شبانه روز استراحت می‌کنند.

معاون عملیات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه البته شرایط مهمانداران در مجموع مشکل و سخت است اما باید منصفانه مزایای دریافتی خود را در نظر بگیرند گفت: مهمانداران شرکت هما شرایط همکاران خود در سایر ایرلاین‌ها را مشاهده و سپس قضاوت کنند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات کادر پروازی، خلبانان و مهمانداران قابل انکار نیست گفت: رفع این مشکلات وظیفه یک شرکت هواپیمایی نیست بلکه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیت صنعت باید از طریق مجلس نسبت رفع خلاء های قانونی در این زمینه اقدام کند.

قاسمی اظهار کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی شرکت هواپیمایی هما، شرایط فعلی در حد معمول و ایده‌آل است چراکه این شرکت پس از سالها تحریم اقتصادی در جریان بازسازی ساختاری و اقتصادی شدن قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه بود که مهمانداران هواپیمایی هما در یک گردهمایی نسبت به سختی شرایط محیط کار و خواسته‌هایی که در طول سال‌های اخیر به آنها بی‌توجهی شده، اعتراض کردند. عدم دریافت حق ارتفاع، اضطراب، عدم استراحت کافی بین دو مسیر پروازی بر اساس استانداردهای بین‌المللی، عدم تناسب حقوق و مزایا با سختی کار و تبعیض در پرداخت حقوق به تناسب مدرک تحصیلی مرتبط و میزان سابقه کار از جمله مشکلات مطرح شده توسط مهانداران شرکت هواپیمایی هما در این همایش بود./