شناسهٔ خبر: 27896 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

رونق بازار معاملات‌مسکن و ابلاغ دستورالعمل شناسنامه فنی ساختمان/ بحران حوادث شهری و فرونشست‌های زمین/ از بین رفتن جریان آب‌های زیرزمینی با گودبرداری‌های غیرمجاز

گزارش آخر هفته ابلاغ دستورالعمل شناسنامه فنی ساختمان در اجرای ماده ۲۲ قانون پیش‌فروش ساختمان از سوی وزیر راه و شهرسازی، تشکیل ستادملی مشهد ۲۰۱۷ و اعلام هموار شدن ثبت جهانی حرم مطهر رضوی و توس، رونق بازار معاملات مسکن در بافت‌های فرسوده‌شهری و سایر بافت‌ها و همچنین بررسی کارشناسی حوادث‌شهری تهران و پیگیری ماجرای سریالی فرونشست‌های زمین بر اثر گودبرداری‌های غیراصولی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته‌ای که گذشت با اخبار مهم و البته چالشی روبه‌رو بود. از یک سو وزیر راه و شهرسازی در ابلاغیه‌ای دستورالعمل شناسنامه فنی ساختمان را در اجرای ماده ۲۲ قانون پیش‌فروش ساختمان صادر کرد و معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه‌های معماری و شهرسازی، مسکن و ساختمان و سایر حوزه‌ها، گزارشی از فعالیت‌های خود ارایه کردند و از سوی دیگر بحران حوادث‌شهری موجب موجی از اظهارنظر از سوی کارشناسان، مسئولان و شهروندان شد که نگرانی برای ادامه زندگی در کلانشهر تهران را در پی داشت.

وزیر راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت دستورالعمل ۸ ماده ای صدور شناسنامه فنی ساختمان را برای امکان انجام قرارداد پیش‌فروش ساختمان ابلاغ کرد. این دستورالعمل در اجرای ماده ۲۲ قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب سال ۸۹ صادر شده است و در آن جزئیات وظایف شهرداری‌ها و مهندسان آمده است. (متن کامل دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی را اینجا بخوانید.)

اعتماد در بازار معاملات مسکن با اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان

حسین معصوم مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان را بازگشت اعتماد به بازار معاملات مسکن عنوان و تاکید کرد: یقینا اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان، اعتماد را به بازار معاملات مسکن خواهد آورد. شهروندان پیش‌تر نمی‌توانستند از خریدی که انجام داده‌اند اطمینان حاصل کنند و بعضا مشکلات جدی در این زمینه پیش می‌آمد که بسیاری از آن متضرر می شدند. شاهد بودیم که عده‌ای با تبلیغ دست به پیش‌فروش می‌زدند و در نهایت خریداران بسیاری در بحث پیش فروش متضرر می‌شدند که هنوز هم تبعات آن در جامعه مشاهده می‌شود. (متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.)

هموار شدن ثبت جهانی حرم مطهر رضوی و توس

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی نیز در این هفته با تشکیل جلسه‌ای در مورد مشهد ۲۰۱۷ از هموار شدن ثبت جهانی حرم مطهر رضوی (ع) و توس خبرداد و گفت: توجه به دید و منظر حرم مطهر رضوی موضوع مهمی است که از سال گذشته تا به امروز در دستور کار ستادملی شهرسازی مشهد ۲۰۱۷ قرار دارد.  (متن کامل را اینجا بخوانید.)

محمد مقدور معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی در جلسه ستادملی مشهد ۲۰۱۷ نیز گزارشی از روند فعالیت ها در خراسان رضوی ارایه کرد و پیشنهاد استانداری خراسان را در ۹ بند ارایه کرد و گفت: آخرین جمع‌بندی مربوط به پروژه‌ها در ستاد عمرانی مشهد ۲۰۱۷، شامل ۱۰۷ پروژه در چهار کارگروه و زیرمجموعه با اعتبار ۱۶۷۹ میلیارد تومان در ستاد عمرانی مشهد است که بر اساس اولویت‌بندی، فعالیت‌ها برای اجرای آنها در دست انجام و پیگیری است (متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.)

۴ محور اصلی اصالت در معماری ایرانی

همچنین معاون شهرسازی و معماری در گفتگویی مشروح به نقد معماری دوران معاصر پرداخت و اصالت در معماری ایران را در چهار محور اصلی تشریح کرد. وی در بخشی از گفتگوی مشروح خود گفت: اصالت در معماری در ۴ محور اصلی باید مورد توجه قرار بگیرد. بدین‌معنا که ضمن رعایت اصول و احترام به تفکر معماری قدیم، معماری امروز خلق کنیم و معماری امروزی نباید در تعارض با گذشته باشد. کار بسیار پیچیده‌ای است؛ اینکه ما چطور می‌توانیم ضمن احترام به گذشته و عدم تکرار آن حرف جدیدی در معماری بزنیم که آن حرف برآیند احترام به گذشته و متعلق به زندگی امروزی باشد. من معنای معماری اسلامی ایرانی را اینگونه تعریف می‌کنم. لزوما اینکه ما هر بنایی را با قوس ۵و۷، گنبد و مناره تعریف و تکرار کنیم معماری اسلامی نخواهد شد. آن زمان که مفهومی به نام معماری متاثر از فرهنگ اسلامی به وجود آمده هم به همین موضوع توجه کرده است. (متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.)

تشکیل جلسه کمیته فنی ۳ و گزارشی از بررسی مجدد طرح محور حرم حضرت معصومه (س) تا جمکران در ۶ محور نیز بخشی از اخبار حوزه معاونت شهرسازی و معماری بود. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مروری بر دستاوردهای ۱۱ جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با خروجی ۴۰ مصوبه نیز از دیگر اخبار حوزه شهرسازی در هفته گذشته بود. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

آغاز پیش رونق تسهیلات مسکن/ تخلفی به عمق ۳۲ متر در شمال پایتخت

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز از پیش رونق بازار مسکن با مجموعه تمهیداتی که از سوی وزارت راه و شهرسازی طی سال ۹۴ و ۹۵ گرفته شد خبر داد و گفت:  در دولت یازدهم با افزایش سقف تسهیلات خرید، اکنون درصد قابل قبولی از قیمت مسکن با این تسهیلات تامین می شود که این مساله به نوبه خود منجر به تقویت قدرت خرید خانوار در بخش مسکن و ایجاد رونق نسبی در بازار این حوزه می شود، به طوری که در شرایط فعلی حجم معاملات بخش مسکن تا حدودی افزایش یافته است.(متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.)

این مقام مسئول همچنین بخشی از گودبرداری های تهران را غیر اصولی خواند و در مورد گودبرداری ۳۲ متری خیابان میرزاپور در خبر ۲۰:۳۰ گفت: واقعیت این است که این پروژه در بافت پیرامونی خود مقیاس نامعقولی دارد. آن منطقه طبق طرح جامع شهری منطقه R۱۲۱ است یعنی منطقه مسکونی با حداکثر طبقات ۴ طبقه و ۶۰ درصد ساخت، در حالیکه این پروژه در صد در صد فضا گودبرداری شده و ۱۲۰ هزار متر فضای تجاری- فرهنگی برای آن پیش بینی شده است و مقیاس غیرمتعارفی در محدوده خود دارد.(متن کامل را اینجا بخوانید.)

کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن، فرصتی طلایی برای ساکنان بافت‌فرسوده

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در گفتگویی مشروح با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن را فرصتی طلایی برای ساکنان بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: صندوق پس‌انداز یکم به عنوان یک ابزار جدید در حوزه تسهیلات مسکن به شمار می‌رود که اعلام طرح آن از سال گذشته آغاز شده است. امید داریم این صندوق به عنوان یک ابزار جدید در حوزه تسهیلات مسکن تاثیر مثبتی در بازار مسکن مناطق فرسوده داشته باشد. (متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.)

بررسی حوادث شهری تهران و مساله فرونشست‌های زمین

فرونشست‌های زمین و خشک شدن آب‌های زیرزمینی بر اثر گودبرداری‌های غیراصولی بخشی از اخبار این هفته مسکن و شهرسازی بود. در این باره محمد شکرچی‌زاده گفته است: در صورتی که گودبرداری‌های انجام شده عمیق باشد و پس از آن دیواره‌هایی بتونی احداث شود، این موضوع جریان آب زیرسطحی را تغییر می‌دهد و موجب آب‌شستگی در مناطق زیرزمینی می‌شود. در تهران آبرفت‌هایی وجود دارد که چسبندگی کافی ندارد و از نوع دانه‌ای هستند، بر همین اساس وقتی جریان آب تغییر می‌کند این مناطق در آستانه فروریزش قرار می‌گیرند؛ بنابراین یکی از احتمالات درباره علت ریزش زمین در منطقه ستاری (نزدیک پاساژ کوروش) اجرای دیواره‌های بتنی با عمق ۹ تا ۱۰ طبقه‌ای در زیر زمین است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

همچنین بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در باره حوادث‌شهری تهران هشدار داده‌اند و خواسته‌اند تا در مورد گودبرداری‌های غیر اصولی، تراکم فروشی، میزان جمعیت پذیری و ضوابط شهرسازی دقت نظر بیشتری از سوی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط صورت بگیرد تا حادثه دلخراش کیانشهر که در این هفته موجب مرگ ۴ کارگر در متروی شهری تهران شد رخ ندهد. اینها در حالی است که حوادث شهری تهران چند ماهی است گریبان پایتخت را گرفته و ترس به دل شهروندان انداخته است. /