شناسهٔ خبر: 27554 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمرانی استانداری مطرح کرد؛

پیشنهاد ۹ بندی استانداری خراسان‌رضوی به ستادملی شهرسازی مشهد ۲۰۱۷/ تشریح ۱۰۷ پروژه عمرانی استانی برای تحقق مشهد ۲۰۱۷/ باززنده‌سازی ۱۰ موزه استانی

محمد مقدوری معاون عمرانی استاندار خراسان‌ رضوی با تشریح ۱۰۷ پروژه‌ عمرانی استان با اعتباری بالغ بر ۱۶۷۹ میلیارد تومان برای سال ۲۰۱۷ در شهر مشهد که از سوی آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می‌شود، پیشنهاد ۹ بندی معاونت عمرانی استانداری را به ستاد ملی شهرسازی مشهد ۲۰۱۷ ارایه کرد.

محمد مقدوری معاون عمرانی استاندار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان آخرین فعالیت‌های انجام‌شده و در دست انجام استانداری مشهد به منظور آمادگی این شهر در سال ۲۰۱۷ برای میزبانی پایتخت فرهنگ اسلامی گفت: آخرین جمع‌بندی مربوط به پروژه‌ها در ستاد عمرانی مشهد ۲۰۱۷، شامل ۱۰۷ پروژه در چهار کارگروه و زیرمجموعه با اعتبار ۱۶۷۹ میلیارد تومان در ستاد عمرانی مشهد است که بر اساس اولویت‌بندی، فعالیت‌ها برای اجرای آنها در دست انجام و پیگیری است. 

معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه اجرای تمامی پروژه‌ها قرار نیست دولتی باشد گفت: از مجموع ۱۶۷۹ میلیارد تومان، ۱۱۴۰ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات دولتی، ۲۷۴ میلیاردتومان مربوط به نهادهای عمومی غیردولتی، ۱۵۱ میلیاردتومان تسهیلات و ۱۱۳ میلیاردتومان مشارکت بخشی خصوصی است که در این مجموعه پروژه‌ها تعریف شده و تامین مالی را برعهده دارند. 

مقدوری از تفاهم‌نامه تهیه طراحی شهری خیابان ارگ و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های ستادعمرانی مشهد ۲۰۱۷  یاد کرد و افزود: درباره پروژه طراحی فضای شهری محور ارگ و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر، تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط منعقد شد. 

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ بین شهرداری مشهد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌رضوی قرار شد تا طراحی فضای شهری مشهد توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود که مورد قبول قرار گرفت. همچنین در ارتباط با ایجاد ۱۰ موزه استانی بین معاونت عمرانی استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان و اداره کل میراث‌فرهنگی، فعالیت‌های لازم برای احیای این طرح آغاز شده است.

مقدوری تاکید کرد: تامین اعتبار در مورد بخشی که مربوط به استان است انجام شده‌اند.

به گفته این مقام مسئول در استانداری خراسان رضوی، راهکارهای ممانعت از خروج آثار تاریخی شهر مشهد از فهرست آثار ملی با اولویت ثبت مجدد خانه کوزه‌کنانی در فهرست آثار ملی توسط سازمان میراث‌فرهنگی، شرکت عمران و بهسازی شهری، شهردار ثامن با مسئولیت وی در حال پیگیری است.

جزئیات پیشنهاد ۹ بندی استانداری خراسان‌رضوی

معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی درخواست‌ها و پیشنهادهای استانداری خراسان‌رضوی را از ستاد ملی شهرسازی مشهد ۲۰۱۷ در وزارت راه و شهرسازی و به دبیری پیروز حناچی به نمایندگی از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در ۹ بند تشریح کرد و گفت: برگزاری جلسه‌های مشترک با معاونان وزارت‌خانه‌های ذیربط همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تسهیل در اجرای بند ۹ مصوبه هیات وزیران، برگزاری جلسه‌های مشترک با دفاتر بخشی از سازمان‌های برنامه و بودجه کشور برای پیگیری بند ۹ و ۱۰، تامین اعتبار طرح طراحی شهری خیابان ارگ و محورهای منتهی به حرم مطهر (چهار محور)، تامین اعتبار طرح راهبردی جامع و تفصیلی ویژه توس؛ بخشی از درخواست‌های استانداری از ستادملی شهرسازی مشهد ۲۰۱۷ است تا مقدمات آن را فراهم کند.

مقدوری ادامه داد: تشکیل کارگروه یا کمیته راهبری طرح های مربوط به کارگروه معماری و شهرسازی ستاد فعالیت های عمرانی مشهد ۲۰۱۷ (اعضا و نحوه عمل)، تامین اعتبار مورد نیاز برای حق‌الزحمه عامل چهارم در پروژه طراحی شهری خیابان ارگ، تعیین ساز و کار برگزاری مسابقه جایزه بزرگ معماری مشهد ۲۰۱۷ و برگزاری کنگره بین‌المللی معماری و شهرسازی خراسان بزرگ، تامین اعتبار پروژه‌های پژوهشی کارگروه معماری و شهرسازی ستاد فعالیت‌های عمرانی مشهد ۲۰۱۷ و تامین اعتبار پروژه ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی که مجری آن نیز سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی است بخش دیگری از درخواست‌ها و پیشنهادهای استانداری خراسان‌رضوی را تشکیل می‌دهد.

گفتنی است در بند ۹ دستگاه‌های اجرایی مجازند با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، نسبت به جابجایی و هزینه تا ۱۰درصد از اعتبارات ردیف‌های ملی متمرکز در ارتباط با پروژه های مصوب مشهد ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) میلادی اقدام نمایند.

به موجب بند ۱۰ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ردیف اعتباری متفرقه ویژه مشهد ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور پیش بینی و پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی در اختصاص اعتبار مربوط اقدام نماید./

نظر شما