به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمل و نقل ریلی در هفته گذشته شاهد یک قرار داد سرمایه گذاری نزدیک به ۳۰ میلیون دلاری برای بهره برداری از بندر خشک آپرین با سرمایه گذاری شرکت پرس و مشارکت شرکت سوییسی ترانس اینوست و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود.
تکمیل بندر خشک آپرین تا دو سال آینده
مدیرعامل شرکت راهآهن محسن پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن با اشاره به علاقهمندی و اعتماد شرکتهای خارجی برای سرمایهگذاری در ایران تصریح کرد:با تشکیل آپرین بزرگ، کار ساختوساز ساختمانها، محوطه انباری و نصب تجهیزات گمرکی ظرف دو سال آینده به پایان خواهد رسید و شاهد رونق تهران خواهیم بود. بنابراین حضور یک ترمینال بزرگ حملونقل ریلی که بار را از کشتی به تهران برساند کمک بزرگی به توسعه حملونقل و رشد اقتصادی صنایع تهران خواهد شد.
در ادامه پورسید آقایی از تصمیم راهآهن برای راهاندازی واگنهای دوطبقه کانتینری بهمنظور افزایش بهرهوری خبر داد و گفت: در نظر داریم این موضوع را تا تکمیل عملیات اجرایی آپرین انجام دهیم. در حال حاضر کانتینرها از داخل کشتی به مقصد تهران از کنار کشتی به یارد ریلی بندرعباس منتقل و بدون انجام عملیات ترخیص در کمتر از ۶۰ ساعت و بدون محدودیت در جابجایی کانتینر بهطرف تهران حمل میشوند.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی مجموع سرمایه گذاری در فاز اول توسط این شرکت بالغ بر ۳۰ میلیون دلار برای محوطههای کانتینری و گمرک خواهد بود و البته آپرین ظرفیت ۱۰ برابر این مقدار را خواهد داشت و پس از دو سال این سرمایه گذاری در فازهای بعدی ادامه پیدا خواهد کرد.
بندر خشک آپرین؛ کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا و ترافیک در سلامت شهروندان تهرانی
معاون سیر و حرکت شرکت راه آهن با اشاره به مزایای ایجاد بندر خشک آپرین بیان داشت: تسهیل و تسریع انتقال کالا از بنادر به تهران به وسیله راهآهن از مزایای این بندر است که با توجه به قطارهای روزانه برنامه ریزی شده از مبدا بندر شهید رجایی به تهران، کانتینرها در کمتر از ۶۰ ساعت به ایستگاه آپرین وارد و آماده تخلیه میشوند. کاهش چشمگیر مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی نیز در مقایسه با روش جاری که توسط کامیونها انجام میشود، از دیگر مزایای آن است. حضور گمرک در بندر خشک و انتقال عملیات ترخیص و سایر سیستمها مورد نیاز صاحبان کالا از بندر عباس به آپرین، کاهش چشمگیر ترافیک معابر شهری تهران، کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا و آلودگی صوتی در سلامت شهروندان تهران و کاهش چشمگیر تصادفات و حوادث ناشی از تردد وسایل نقلیه عمومی باری از دیگر مزایای این بندر خشک به شمار میرود.
حسین عاشوری خاطرنشان کرد: این بندر خشک محل تقاطع خطوط ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور و همچنین اتصال به شریانهای اصلی جاده ای کشور شامل اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم ساوه و اتصال به اتوبان آزادگان و کمربندی تهران از ویژگیس های منحصر به فرد این پروژه است. همچنین انتقال بخش عمده ای از کالا توسط راه آهن و امکان حمل و نقل ترکیبی، ارائه خدمات گمرکی، تجمیع و باز توزیع کالا در قالب بندر خشک و کاهش هزینه های تمام شده حمل کالا از دیگر اهداف انتخاب این مکان به شمار میرود.
گفتنی است یکی دیگر از اتفاقات مهم ریلی در هفته گذشته اخباری مبنی بر واردات ۵۰۰۰ دستگاه واگن ساخت کشور روسیه به سفارش شرکت راه آهن بود که نعمت زاده با واکنش در برابر آن به رسانه ها اعلام کرد که روی ریل می ایستد و اجازه ورود واگن ها به داخل کشور را نمیدهد. این صحبت سر و صدای بسیاری در رسانه ها ایجاد کرد و مسئولان راه آهن نیز در این باره به رسانه ها پاسخ دادند.
واردات ۲۲۰۰ واگن باری تا پایان امسال
بابک احمدی معاون شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه با توجه به برنامه کلان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۵۰۰۰ دستگاه واگن وارد ناوگان ریلی کشور میشود، گفت: قرار است تا پایان سال جاری ۲۲۰۰ واگن باری وارد ناوگان ریلی کشور شود که این واگنها مربوط به شرکتهای خصوصی است.
به گفته این مقام مسئول علاوه بر ورود ۲۲۰۰ واگن جدید باری درسال جاری، ۲۳۵ واگن مسافری هم به ناوگان ریلی اضافه می شود که ازاین میان، ۶۴ دستگاه واگن مربوط به بخشخصوصی، ۵۶ دستگاه واگن خودکشش مربوط به راه آهن است(توسط دو شرکت ایزیکو و واگن پارس درحال تولید است) و ۱۱۵ دستگاه باقیمانده هم واگن های بازسازی شده است که پیش از این متوقف بوده اند و پس از ترمیم وارد شبکه ریلی می شوند.
پیش تر مدیرعامل راه آهن نیز با اشاره به شایعه خرید واگن از روسیه تصریح کرده بود که شرکت راه آهن ایران مجاز به خرید واگن نیست و چنین اجازه ای ندارد. البته این شایعات و دامن زدن به آٖن باعث تعجب ما نیز شده است.
در بخش بهره برداری و زیرساخت ریلی نیز دو اتفاق مهم در هفته گذشته رخ داد که به نوعی می تواند طبق گفته مسئولان پاسخ سوال رسانه ها در خصوص سرعت قطارهای سریع السیر باشد.
ترانزیت ۳۰۰ هزار تن فرآورده های نفتی قزاقستان و ترکمنستان به بنادر جنوبی ایران
معاون بهره برداری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی گفت: میزان ترانزیت نفت کوره کشورهای آسیای مرکزی شامل ترکمنستان و قزاقستان به بنادر جنوبی کشور برای صادرات تا پایان امسال به ۳۰۰ هزار تن افزایش می یابد.
عاشوری درباره حمل نفت کوره تولید داخل به مبادی صادراتی نیز گفت: همچنین پارسال نیم میلیون تن نفت کوره تولیدی کشور از طریق مسیر راه آهن برای صادرات به بنادر جنوبی حمل شد که امسال رشد ۳۰ درصدی خواهد داشت. این محموله ها برای صادرات به بندرعباس و بندر امام منتقل می شود.
پیشبینی سرعت ۲۵۰ کیلومتر در پروژه راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان
مجری طرح راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان با بیان این که سرعت عملیات زیرسازی بر مبنای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است، گفت: سرعت سیر و بهرهبرداری این پروژه بر مبنای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت پیش بینی شده است تا در صورت نیاز بتوان تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ارتقا داد.
جبارعلی ذاکری افزود: این مسیر به صورت دو خطه و فقط برای جابهجایی مسافر انجام میشود و پیشبینی ما بر مبنای جابهجایی ۱۶ میلیون مسافر با وجود ۲۲ ست قطار ۸ واگنه است که در فاز اول ۱۶ و در فاز دوم به ۲۲ ست خواهد رسید.
در پایان هفته نیز مسئولان شرکت راه آهن از برنامه ها و سیاستهای خود و دولت یازدهم در بخش حمل و نقل ریلی و همکاری خوب آنها در مجلس خبر دادند.
جزئیات پیشنهاد سه بندی دولت در برنامه ششم توسعه
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه سه بند از طرف دولت در بخش حملونقل ریلی با پیروی از دو بند سیاستهای کلی ابلاغی رهبری ارائه شده و طبیعی است که برنامه ششم به عنوان سند پایین دستی حملونقل باید از این سیاستهای کلی تبعیت کند که شامل محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برمبنای نرخ صفر، شمول تسهیلات سرمایهگذاری در حملونقل ریلی در مناطق محروم و ایجاد سازمان قطارهای حومهای است؛ که در صورت موافقت مجلس با لایحه سرمایه گذاری در مناطق محروم این لایجه میتواند موجب گشایشهایی در راستای محرومیت زدایی شود.
سعید رسولی با اشاره به اهمیت تشکیل سازمان قطارهای حومهای نزد شرکت راهآهن خاطرنشان کرد: تشکیل این سازمان علاوه بر بهبود وضعیت حملونقل و دسترسی بین شهرهای کوچک و بزرگ، موجب کاهش تصادفات جادهای و استقرار مردم در شهرهای کوچک و جدید میشود با توجه به اینکه حملونقل؛ مشکل عمده ساکنان شهرهای جدید است. همچنین درصورت ایجاد سازمان قطارهای حومه ای و شبکه میتوان شاهد مدیریتی بود که در تمام دنیا در دست اجرا است و در نتیجه آن مردم در سهولت و سلامت کامل صبحها به محل کارخود در شهرهای بزرگ و کلان شهرها میروند و پس از انجام امور روزانه به محل زندگی خود باز میگردند.
وی تاکید کرد: در صورت تصویب این لوایح و اجرای آن شاهد ایجاد ظرفیتهای جدیدی در حمل و نقل ریلی خواهیم بود.