شناسهٔ خبر: 28057 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن در مراسم امضای قرار داد بندر خشک آپرین:

بندر خشک آپرین؛ کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا و ترافیک در سلامت شهروندان تهرانی/ تعهد سرمایه‌گذار به حمل ۴۰۰ هزار TEU در سال

حسین عاشوری عاشوری با اشاره به مزایای ایجاد بندر خشک آپرین گفت: کاهش چشمگیر ترافیک معابر شهری تهران، کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا و آلودگی صوتی در سلامت شهروندان تهران و کاهش چشمگیر تصادفات و حوادث ناشی از تردد وسایل نقلیه عمومی باری از جمله مزایای این بندر خشک به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حسین عاشوری در مراسم امضای قرارداد سرمایه گذاری در بندر خشک آپرین که امروز میان شزکت راه آهن و شرکت پرس و شریک سویسی «ترانس انوست» منعقد شد اظهار داشت: از چهل سال قبل ایجاد یک محل تخلیه و بارگیری کالا در حاشیه پایتخت مورد توجه سازمان‌های متولی و نیز فعالان اقتصادی بوده است.

وی افزود: مطالعات اقتصادی و زیست محیطی انجام شده توسط مشاور بین‌المللی از حدود ۴۰ سال پیش احداث بندر خشک آپرین در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر تهران واقع در منطقه اسلام شهر با وسعت ۷۰۰ هکتار را پیشنهاد و پس از مراحل تصویب و آماده سازی محل حدود ۱۰ سال پیش این منطقه تحویل راه آهن شد.

به گفته عاشوری این بندر خشک محل تقاطع خطوط ریلی شمال به جنوب و  شرق به غرب کشور و همچنین اتصال به شریان‌های اصلی جاده ای کشور شامل اتوبان تهران-ساوه، جاده قدیم ساوه و اتصال به اتوبان آزادگان و کمربندی تهران از ویژگیس های منحصر به فرد این پروژه است. 

معاون سیر و حرکت شرکت راه آهن با اشاره به اهداف تعیین این محل به عنوان پایانه تخلیه و بارگیری بیان داشت: انتقال بخش عمده ای از کالا توسط راه آهن و امکان حمل و نقل ترکیبی، ارائه خدمات گمرکی، تجمیع و باز توزیع کالا در قالب بندر خشک و کاهش هزینه های تمام شده حمل کالا از دیگر اهداف انتخاب این مکان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به مزایای ایجاد بندر خشک آپرین بیان داشت: تسهیل و تسریع انتقال کالا از بنادر به تهران به وسیله راه‌آهن از مزایای این بندر است که با توجه به قطارهای روزانه برنامه ریزی شده از مبدا بندر شهید رجایی به تهران، کانتینرها در کمتر از ۶۰ ساعت به ایستگاه آپرین وارد و آماده تخلیه می‌شوند. کاهش چشمگیر مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی نیز در مقایسه با روش جاری که توسط کامیون‌ها انجام می‌شود، از دیگر مزایای آن است. حضور گمرک در بندر خشک و انتقال عملیات ترخیص و سایر سیستم‌ها مورد نیاز صاحبان کالا از بندر عباس به آپرین، کاهش چشمگیر ترافیک معابر شهری تهران، کاهش اثرات مخرب آلودگی هوا و آلودگی صوتی در سلامت شهروندان تهران و کاهش چشمگیر تصادفات و حوادث ناشی از تردد وسایل نقلیه عمومی باری از دیگر مزایای این بندر خشک به شمار می‌رود.

عاشوری با بیان اینکه «مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها باعث عدم توفیق در جذب سرمایه گذاری خارجی در ۱۰ سال اخیر شد» خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ پس از برگزاری بالغ بر ۱۰۰۰ ساعت جلسات متعدد  کارشناسی با شرکت های با سابقه در امر سرمایه گذاری در بنادر کشور  نسبت به تنظیم اسناد مناقصه اقدام شد که از بین ۲۶ شرکت حاضر، ۶ شرکت به دور نهایی رسیدند و سر انجام در تیر ماه امسال شرکت پرس با شریک سویسی خود شرکت «ترانس اینوست» خود به عنوان برنده نهایی مناقصه انتخاب شدند.

معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه آهن با اشاره به ویژگی های این قرارداد یادآور شد: با عقد این قرارداد ساختمان ها و تجهیزات مورد نیاز برای تسهیل عملیات کانتینری کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیتی در محوطه ۳۵ هکتاری ظرف دو سال ساخته می‌شوند، همچنین شرکت سرمایه گذار متعهد به حمل ۴۰۰هزار TEU در سال می‌شود و  مدت قرار داد ۲۵ سال با سرمایه گذاری مبلغ ۸۷۰ میلیارد ریال معادل ۲۵ میلیون دلار است.

نظر شما