شناسهٔ خبر: 29358 - سرویس مسکن و شهرسازی

نگاهی به زندگی حرفه‌ای سیدمحمد بهشتی

سیدمحمد بهشتی سیدمحمد بهشتی معمار، پژوهشگر، فعال و اندیشمند حوزه سینما، معماری و میراث‌فرهنگی که درحال‌حاضر، ریاست پژوهشکده میراث‌فرهنگی را برعهده دارد با فعالیت‌های چند وجهی خود یکی از بنیانگذاران تحول فرهنگ در حوزه‌های معماری، سینمایی و میراثی به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محمد بهشتی (شیرازی) فرزند نخست سیدغلامرضا، هشتم اسفند سال ۱۳۳۰ در بیمارستان باهر خیابان آشیخ هادی تهران چشم به جهان گشود.

دوران کودکی و نوجوانی خود را در خانواده‌ای پرجمعیت گذراند. او طی دهه ۵۰ در رشته معماری دانشگاه ملی شهید بهشتی تحصیل کرد و در آستانه تحقق انقلاب اسلامی فارغ‌التحصیل شد.در نخستین روزهای استقرار نظام جدید، به واسطه تجربیات خود در حوزه هنرهای تصویری، به صداوسیما فراخوانده شد. حضور او در صدا و سیمای جمهوری اسلامی تا زمان وزارت ارشاد سید محمد خاتمی ادامه داشت و پس از آن برای پایه گذاری و اداره بنیاد سینمایی فارابی به خدمت در آن وزارت خانه مشغول شد. بنیان جشنواره سینمایی فجر از جمله آثار او در این دوران از خدمتش به شمار می‌رود.

بهشتی، در دولت هفتم و از سال ۱۳۷۶قدم به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گذاشت و با عنوان معاونِ وزیر و رییس سازمان، خدمت در عرصه فرهنگ را تداوم بخشید. تاسیس پ‌ژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز روند ثبت جهانی آثار و یجاد تغییر نگرش نسبت به مقوله میراث‌فرهنگی مهمترین تبعات دوران هفت ساله حضور او در آن بخش بود.

سیدمحمد بهشتی عضو پیوسته فرهنگستان هنر است و از سال ۱۳۸۵ در قالب مدیریت دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌زمین توانش را صرف تدوین اثری جامع درباره سنت معماری و شهرسازی ایران کرده است.

سیدمحمد بهشتی طی یک دهه اخیر در دانشگاه‌های مختلف به تدریس مشغول بوده و کلاس‌هایش در باب "تاریخ فرهنگی ایران" مشتاقان فراوانی داشته است.

مشاغل و مسئولیت‌های وی از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون عبارتند از:

مدیر پخش شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران۱۳۵۸/

عضو شورای طرح و برنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان۱۳۵۸/

مدیر پخش تلویزیونی جهاد سازندگی ۱۳۵۹ /

عضو شورای طرح و برنامه سیمای جمهوری اسلامی ایران ۱۳۵۹/

مدیر تولید سیمای جمهوری اسلامی ایران ۱۳۶۰-۱۳۵۹/

مدیر گروه فیلم و سریال سیمای جمهوری اسلامی ایران ۱۳۶۱-۱۳۶۰/

مدیر تشکیلات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۱۳۶۵-۱۳۶۲/

مدیر جشنواره بین المللی فیلم فجر  ۱۳۷۲-۱۳۶۲/

مدیرعامل بنیاد سینمای فارابی ۱۳۷۳-۱۳۶۲/

عضو موسس خانه سینما ۱۳۶۵/

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳۷۳-۱۳۷۱/

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ۱۳۷۶-۱۳۷۳/

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ۱۳۷۹-۱۳۷۶/

عضو شورای عالی معماری و شهرسازی ۱۳۸۲-۱۳۷۶/

معاون وزیر و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ۱۳۸۲-۱۳۷۶/

موسس موزه سینمای ایران ۱۳۷۷/

عضو هیات مدیره شرکت رفاه فرهنگیان ۱۳۸۱-۱۳۷۷/

عضو شورای فرهنگ و صنعت ۱۳۸۴-۱۳۸۱/

معاون سازمان و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ۱۳۸۴-۱۳۸۳/

عضو هیات مدیره سازمان زیبا سازی شهر تهران از ۱۳۶۸/

عضو هیات امناء بنیاد سینمای فارابی از ۱۳۷۶/

عضو هیات علمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ۱۳۷۶/

عضو هیات امناء بنیاد آفرینش های هنری از ۱۳۷۸/

عضو پیوسته و رئیس گروه معماری و شهرسازی فرهنگستان هنر از ۱۳۷۸/

عضو شورای سازمان زیبا سازی شهر تهران از ۱۳۷۸/

عضو هیات امناء بنیاد رودکی از ۱۳۸۱/

عضو شورای معماری و شهرسازی بم از ۱۳۸۲/

عضو گروه سینمایی فرهنگستان هنر از ۱۳۸۴/

عضو موسسه فرهنگی ایکوموس ایران از ۱۳۸۴/

عضو هیات امناء انجمن مفاخر معماری ایران.

از جمله آثار وی می‌توان به تاویل معماری مسجد به عنوان مکان معراج مومنین، کنگره اول تاریخ معماری و شهرسازی ایران -ظاهر و باطن معماری، کنگره دوم تاریخ معماری و شهرسازی ایران -معماری چیست - شهر از منظر حیات مدنی -غزل باغ ایرانی -هنر باز زنده سازی -دین از منظر فرهنگ ایرانی -ما باید دوباره "اهل" سرزمین مان بشویم، اشاره کرد.

آخوندی: بهشتی ایران را می‌فهمد

در دولت یازدهم، سیدمحمد بهشتی به عنوان معمار در سلسله نشست‌های تقدیر از معماران معاصر با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و  معماران مورد تقدیر ویژه قرار گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بهشتی: لزوم تقویت منابع‌مالی صندوق احیای اماکن تاریخی با هدف مرمت میراث‌فرهنگی

وی همچنین در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فعالیت‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، ستادملی بازآفرینی شهری و تلاش برای تصویب مصوبه‌های حمایت از بناهای با ارزش را در بافت های میانی و تاریخی شهرها قابل ملاحظه ارزیابی کرد و گفت: توصیه‌ام به سازمان عمران و بهسازی شهری ایران این است که با صندوق احیا تیمی تشکیل دهند و مکمل هم شده و نقش تکمیلی نسبت به هم ایفا کنند. در هر صورت اهرم‌هایی در اختیار صندوق احیا است و در مقابل اهرم‌هایی نیز در اختیار سازمان عمران و بهسازی است که اگر این اهرم ها هم‌افزایی کنند ما حتما حرکت سریع‌تری را شاهد خواهیم بود.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/