شناسهٔ خبر: 29501 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته

دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی از سومین کنفرانس اسکان بشر/ برگزاری شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن/ نقد معماری معاصر

گزارش آخر هفته سفر وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه‌های مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن به کیتو و شرکت در سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات۳)، رونمایی از کتاب ضمیر اندیشه‌های ایرانی، دیدار با وزرای مسکن و حمل و نقل افغانستان و اکوادور، تشریح دستاوردهای شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن، اصلاح و بازنگری در قوانین مالیاتی مسکن و تشریح چالش‌های معماری معاصر بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته‌ای که گذشت با سفر وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه های مسکن و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان نماینده ایران در سومین کنفرانس اسکان بشر ملل متحد (هبیتات ۳) همراه بود. سفری که علاوه بر گزارش ملی ایران درباره مسکن، وضعیت اسکان و سامان دادن به حاشیه‌نشینی و بدمسکنی در کشور با دیدارهایی همراه بود که با حضور وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه انجام شد و دستاوردهایی برای ایران دربرداشت.

رویکردهای جدید دولت ایران برای تامین مسکن

وزیر راه و شهرسازی در سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات۳) سه رویکرد جدید دولت ایران برای تامین مسکن، اسکان و اجرای مصوبه پیشین سازمان ملل در کشور را برای برنامه‌های گذشته، اجراشده و در دست اجرای دولت ایران تشریح کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رونمایی از کتاب ضمیر شهرهای ایرانی در حاشیه کنفرانس هبیتات ۳

در این سفر علاوه بر بر دیدار و گفتگوی وزیر راه و شهرسازی با خوان کلوس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، کتاب ضمیر شهرهای ایرانی مجموعه مباحثی درباره اندیشه ایران شهری نوشته دکتر عباس آخوندی با مقدمه ای خانم بیلمر نویسنده کانادایی در کیتو پایتخت اکوادور رونمایی شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز همکاری‌های ایران با سازمان ملل در زمینه مسکن

در این دیدار همچنین وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از برنامه های اسکان بشر، توجه بیشتر به وجوه اجتماعی توسعه شهری را نسبت به توسعه کالبدی در ایران از نکات حائز اهمیت در سیاست‌گذاری کلان مسکن عنوان کرد و گفت: ما در امر توسعه پایدار شهری در ایران بر دو موضوع زیست‌پذیری و جابه‌جایی شهری متمرکز هستیم چراکه تحقق زیست‌پذیری، مقوله‌های اجتماعی و فرهنگی را نیز به دنبال دارد که در این فرآیند نقش آموزش نیز بسیار مهم است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ایران به متخصصان افغان در زمینه مسکن آموزش می‌دهد

همچنین در حاشیه سفر وزیر راه و شهرسازی به کیتو پایتخت اکوادور، وزیر راه و شهرسازی با نادری وزیر مسکن افغانستان دیدار و گفتگو کرد. در بخشی از گفتگوهای هیات ایرانی با هیات افغان در کیتو بر استفاده افغانستان از تجارب ایران در زمینه برنامه‌ریزی شهری و تکنولوژی ساخت و ساز و آموزش تصمیم گیری شد و قرار شد تا به زودی سفری از سوی وزیر راه و شهرسازی به کشور افغانستان برای گفتگوهای بیشتر انجام شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

گسترش همکاری‌های ایران و اکوادور در حوزه‌های حمل و نقلی

دیدار با وزیر حمل و نقل اکوادور از دیگر برنامه هایی بود که وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در حاشیه سومین کنفرانس اسکان بشر در کیتو انجام دادند. در این سفر بر گسترش همکارهای ایران و اکوادور در حوزه های حمل و نقلی، ترانزیت کالا از طریق ایران به کشورهای آسیای میانه، چین و روسیه و همچنین معرفی جایگاه و ظرفیت زیرساخت های حمل و نقل ایران بحث و گفتگو شد. آخوندی پیشنهاد کرد: اکوادور ضمن مطالعه و بررسی مسیرهای مواصلاتی و با درنظر گرفتن حمل و نقل ترکیبی از طریق دریایی، ریلی، جاده‌ای از جایگاه و ظرفیت ایران برای صادرات محصولات خود به کشورهای آسیای میانه، چین و روسیه استفاده کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تصویب دستور کار شهری ۵ سال آتی جهان در کنفرانس اسکان بشر ملل متحد

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی که وزیر راه و شهرسازی را در سفر به کیتو پایتخت اکوادور همراهی می‌کرد قبل از سفر خود در گفتگویی به تشریح سفر اکوادور و گزارش‌های ملی تهیه شده برای ارایه در کنفرانس اسکان بشر ملل متحد پرداخت. مظاهریان گفت: طی کنفرانسی که ۴ روز به طول می‌انجامد و از ۲۶ تا ۲۹ مهرماه سال جاری است، ایران مانند سایر کشورهای دعوت شده به کنفرانس، گزارشی ملی را درباره وضعیت مسکن ارایه خواهد کرد تا در پایان سفر دستورالعمل‌های مصوب آن، دستور فعالیت‌های آتی و راهبردهای فعالیت سال‌های آتی قرار بگیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اصلاح و بازنگری در قوانین مالیاتی مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین در هفته‌ای که گذشت به تشریح دستاوردهای شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن پرداخت و گفت: دولت باید ناظر، هدایت‌گر، تسهیل‌کننده باشد و همچنین ضرورت دارد که در حوزه مسکن، سیاست‌های مالی، تولیدی و فناوری در کنار مسائل اجتماعی دیده شود.

مظاهریان تاکید کرد: شرکت کنندگان در سمینار، خواستار اصلاح قوانین مالیاتی در حوزه مسکن به نحوی که مشوق تولید انبوه مسکن شود، شدند. ابزارهای مالیاتی یکی از ابزارهای اجرایی مناسب است که می‌تواند به اهداف توسعه‌ای در بخش مسکن کمک کند. در حالیکه هم اکنون در جاهایی به نظر می‌رسد که ابزارهای مالیاتی مشوق تولید نیست و باید اصلاحی در آنها صورت بگیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همکاری وزارت راه و شهرسازی با دفتر هبیتات در اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری/ اجرای ۳ پروژه در قزوین

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از همکاری وزارت راه و شهرسازی با دفتر هبیتات در اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری در کشور خبر داد و گفت: برگزاری کارگاه آموزشی، بازآفرینی محله دیمج و محله سردار قزوین سه پروژه نخست این برنامه‌ها خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اتمام حجت سازمان ملی زمین و مسکن با تعاونی‌های متخلف

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در هفته‌ای که گذشت با تعاونی‌های متخلف اتمام حجت کرد و نسبت به بازپس‌گیری زمین‌های واگذار شده خلاف ضوابط از متخلفان هشدار داد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر تعاونی‌ها به تعهدات در اراضی واگذار شده از سوی دولت عمل نکنند و یا نسبت به واگذاری زمین به غیر اقدام کنند، قرارداد دولت با تعاونی‌ها فسخ می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح چالش‌های معماری معاصر ایران

سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی در گفتگویی مشروح با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح چالش‌های معماری معاصر ایران پرداخت و گفت: مشکل معماری و شهرسازی ما از آنجا آغاز شد که تجربه‌های تاریخی معماری و شهرسازی ایران را امری مربوط به گذشته و نه متعلق به حال و امروز و دوران معاصر پنداشتیم. از دوران پهلوی اول تا دوران حاضر با وجود همه انتقادها و تذکراتی که بابت نادیده‌گرفتن تجربه‌های‌تاریخی در عرصه معماری و شهرسازی می‌شود، عملاً آنها در حاشیه قرار دارند و متعلق به گذشته قلمداد می‌شوند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجازه تخریب کارخانه ریسباف را به سودجویان نمی‌دهیم

حیدر عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی تصریح کرد: اجازه تخریب کارخانه ریسباف را به سودجویان نمی دهیم و بانک مرکزی در واگذاری و احیای این بنای تاریخی باید همکاری‌های لازم را انجام دهد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.) /