شناسهٔ خبر: 31404 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

مثلث سرمایه‌گذاری بین ایران، اسلوونی و کشور سوم/ افتتاح آزادراه ۲۱۰ کیلومتری اصفهان- شیراز در سال ۹۷/ برخورداری ۹۵ درصد روستاییان از راه آسفالته/ بازگشایی ۱۰۲۲ محور شریانی و غیرشریانی از سوی راهداران

آخر هفته پیشنهاد ایجاد مثلث سرمایه‌گذاری بین ایران، اسلوونی و کشور سوم، افتتاح آزادراه ۲۱۰ کیلومتری اصفهان- شیراز در سال ۹۷، مونیتورینگ تصاویر دوربین‌های نظارتی پایانه‌ها و جاده‌های مشهد، برخورداری ۹۵ درصد روستاییان تا سال آینده از راه‌‌های آسفالته، آزمایش ماده جدید یخ‌زدا در تونل کندوان با همکاری مرکز تحقیقات از عناوین مهم حوزه جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اخبار حمل و نقل جاده ای در هفته گذشته زیر سایه حادثه برخورد دو قطار مسافربری در حوالی ایستگاه هفتخوان در مسیر دامغان-سمنان قرار داشت اما در این اتفاق نیز دست اندرکاران حوزه جاده‌ای با تمام و تلاش توان خود توانستند در کمتر از دو ساعت یک مسیر ۱۲ کیلومتری برای ایجاد دسترسی واحدهای امدادی و آتش نشانی به محل حادثه فراهم کنند که در نوع خود بی‌نظیر است و جای تقدیر دارد.

در زیر مهم ترین عناوین حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته را می‌توان مرور کرد:

پیشنهاد ایجاد مثلث سرمایه‌گذاری بین ایران، اسلوونی و کشور سوم

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های اولویت دار  بخش حمل و نقل جاده‌ای گفت: علاوه بر لزوم ساخت ۱۸ هزار کیلومتر راه جدید، نوسازی ۱۲۸ هزار کامیون ناوگان عمومی جاده‌ای در ۴ تا ۵ سال آینده به دلیل آلایندگی و مصرف سوخت بالا نیز یکی از پروژه‌های ما در قالب فاینانس است که ۶۵ هزار دستگاه با کمک سرمایه‌گذاران و مشارکت در تولید کامیون‌های موردنظر در دست اجرا است اما برای تعداد باقیمانده نیاز به فاینانس است.

فخریه کاشان خاطرنشان کرد: همچنین برای پروژه‌های بزرگراهی، آزادراهی و کنترل ترافیک، سیستم عوارضی، سیگنالینگ نیز می‌توان از فاینانس بهره جست.

افتتاح آزادراه ۲۱۰ کیلومتری اصفهان- شیراز در سال ۹۷

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز در سال ۹۷ خبر داد و با اشاره به موقعیت ویژه آزادراه اصفهان-شیراز در اتصال دو قطب گردشگری کشور، مسیر این پروژه را به لحاظ جاذبه‌های گردشگری دارای ویژگی‌های بارزی دانست که موجب توسعه جاذبه‌های گردشگری این دو استان می‌شود.

سعید محمد زاده با اشاره به دو استان اصفهان و فارس در جذب گردشگر اظهار داشت: شهرهای اصفهان و شیراز از دیرباز دو مقصد مهم گردشگری برای هم‌وطنان و گردشگران خارجی محسوب می‌شوند که احداث آزادراه اصفهان- شیراز علاوه بر مزیت‌های یک راه ایمن و کوتاه، مسیر این دو شهر را با داشتن جاذبه‌های باستانی و طبیعی به مقصد گردشگری تبدیل خواهد کرد.

۹۵ درصد روستاییان سال آینده از راه‌‌های آسفالته برخوردار می‌شوند

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور راه روستایی با اشاره به چشم‌انداز وزارت راه و شهرسازی مبنی بر برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از راه آسفالته تاپایان سال ۹۶ گفت: در صورت روکش آسفالت تنها ۱۵ هزار کیلومتر دیگر، به چشم‌انداز رسیدن به ۱۲۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته و در نهایت به هدف تعیین شده خود دست خواهیم یافت.

سید حسین میرشفیع افزود: سال گذشته با بودجه دولتی و همراهی خیرین راه و ترابری ۷ هزار کیلومتر راه‌های روستایی آسفالت شد. اما همچنان شاخص برخورداری جمعیت روستایی در برخی مناطق استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، کردستان، خراسان شمالی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان حتی کمتر از ۱۰ درصد است.

مونیتورینگ تصاویر دوربین‌های نظارتی پایانه‌ها و جاده‌های مشهد

مدیرکل حمل‌و‌نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای از آمادگی خراسان برای بازگشت زایران خبر داد و با اعلام دسترسی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی و سازمان پایانه‌های مشهد به تصاویر جاده‌ها و پایانه‌های مشهد، گفت: در حال تلاش برای اتصال و دریافت تصاویر این پایانه‌ها در مرکز مدیریت راه‌های کشور هستیم.

شهرکی ثانوی از بازگشت ۹۸ درصد زائران اربعین به کشور خبر داد و گفت: فقط تعداد کمی در آن سوی مرز عراق باقی‌مانده‌اند.

بازگشایی ۱۰۲۲ محور شریانی و غیرشریانی از سوی راهداران سراسر کشور

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «برای بازگشایی ۱۵۸ محور شریانی و ۱۲۹ محور غیرشریانی اقدامات راهداری زمستانی انجام شد» گفت: همچنین ۷۳۵ محور روستایی طی چند روز گذشته توسط راهداران بازگشایی شد.

حسن نیا با اشاره به بازگشایی ۷۳۵ محور روستایی توسط راهداران در چند روز گذشته گفت: طی روزهای سرد و سخت گذشته در مسیرهای مختلف ۱۴۸ نفر از مسافران توسط راهداران در مكان‌های امن و راهدارخانه‌ها اسكان داده‌شده و به ۸۳۶ دستگاه خودرو نیز کمک‌رسانی شده است.

آزمایش ماده جدید یخ‌زدا در تونل کندوان با همکاری مرکز تحقیقات

علی ناوی به روش‌های مورد استفاده‌ جهت یخ‌زدایی سطح جاده‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۰۰ هزار تن نمک از سوی ادارات کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان‌ها تهیه و دپو شده‌اند. همچنین ماده یخ‌زدای جدیدی به‌منظور جلوگیری از تخریب پل‌ها و ابنیه‌ فنی در زمان یخ‌زدایی شناسایی‌شده و هم‌اکنون در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موردبررسی و آزمایش قرار دارد.

مدیرکل دفتر تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از استقرار ۱۲۰۰ اکیپ راهداری متشکل از ۱۲ هزار راهدار و ۹ هزار دستگاه ماشین آلات راهداری و ۷۷۰ راهدارخانه تا ۱۵ فروردین سال آینده در سطح جاده‌های کشور خبر داد.