شناسهٔ خبر: 31232 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

افتتاح آزادراه ۲۱۰ کیلومتری اصفهان- شیراز در سال ۹۷/ ساخت نخستین آزادراه با جاذبه‌های گردشگری

سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح آزادراه اصفهان-شیراز در سال ۹۷ خبر داد و با اشاره به موقعیت ویژه آزادراه اصفهان-شیراز در اتصال دو قطب گردشگری کشور، مسیر این پروژه را به لحاظ جاذبه‌های گردشگری دارای ویژگی‌های بارزی دانست که موجب توسعه جاذبه‌های گردشگری این دو استان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، سعید محمد زاده با اشاره به دو استان اصفهان و فارس در جذب گردشگر اظهار داشت: شهرهای اصفهان و شیراز از دیرباز دو مقصد مهم گردشگری برای هم‌وطنان و گردشگران خارجی محسوب می‌شوند که احداث آزادراه اصفهان- شیراز علاوه بر مزیت‌های یک راه ایمن و کوتاه، مسیر این دو شهر را با داشتن جاذبه‌های باستانی و طبیعی به مقصد گردشگری تبدیل خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول قطعات در دست احداث آزادراه را ۲۱۰ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: این آزادراه در فاصله هشت کیلومتری قبل از شهر ایزدخواست شروع می‌شود و در امتداد شمال به جنوب تا شمال شیراز ادامه می‌یابد و ضمن عبور از کنار رودخانه ایزدخواست و آبادی‌های خسرو شیرین، منطقه کوهستانی چهاردره، شرق یاسوج، تنگ براق، غرب سد ملاصدرا، شرق آبشار مارگون و بهشت گمشده و کامفیروز در نقطه‌ای به نام تنگ خیاره در شمال شهر شیراز خاتمه می‌یابد.

محمدزاده قرار گرفتن مسیر این آزادراه را در نزدیکی شهر باستانی و پرآوازه ایزدخواست مهم ارزیابی کرد و گفت:‌ این شهر دارای سابقه باستانی است و جهانگردان خارجی، در سیاحت‌نامه‌های خود از این شهر و قلعه آن یادکرده‌اند. همچنین اولین سد قوسی جهان و دژ ایزدخواست از بناهای دوره ساسانی نیز در منطقه ایزدخواست قرار گرفته است که می‌تواند مقصد گردشگری مهمی در سفر بین این دو استان باشد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عبور از دشت‌های بکر در قطعه دو و عبور از روی رودخانه کر را بخش دیگری از جاذبه‌های این آزادراه دانست و افزود:‌ قطعه چهار این پروژه از روستای باستانی تنگ براق عبور می‌کند که به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی دارد. مزارع سرسبز پیرامون روستا، جنگل‌ها و باغ‌های وسیع به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان فضای دل‌نشینی برای گردشگران پدید می‌آورد.

وی احداث این آزادراه را با رعایت مسائل و ملاحظات زیست‌محیطی و کمترین آسیب به طبیعت منطقه دانست و عنوان کرد: ‌مسیر این آزادراه به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که بر اساس نقشه‌های محیط‌زیست در محدوده پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش استان قرار نگرفته است.

محمدزاده همچنین از دسترسی این مسیر به منطقه گردشگری تخت جمشید خبر داد و اظهار کرد: ازآنجایی‌که بازدید از منطقه تاریخی تخت جمشید در برنامه سفر تمامی گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند و هم‌وطنانی که قصد سفر به شیراز را دارند گنجانده می‌شود در قطعه شش این آزادراه با استفاده از یک تبادل به جاده قدیم و تخت جمشید متصل می‌کند که دسترسی گردشگران خارجی به این بنای باستانی را تسهیل می‌کند.

وی تکمیل این آزادراه را موجب کاهش ۱۳۴ کیلومتری مسیر شیراز تا اصفهان دانست و گفت: با احداث این مسیر زمان سفر خودروهای سواری به ۱۰۰ دقیقه، اتوبوس به ۱۱۵ دقیقه و مینی‌بوس به ۱۴۰ دقیقه کاهش می‌یابد و با توجه به روسازی بتنی این آزادراه برای اولین بار در کشور، آلودگی‌های زیست‌محیطی در منطقه نیز کاهش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترافیک عبوری خودروها از محور موجود روزانه ۱۷ هزار خودرو است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۷ که اولین سال بهره‌برداری از آزادراه است حدود ۱۳ هزار خودرو روزانه از مسیر آزادراه عبور کند.

نظر شما