به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل حمل و نقل و پايانههای استان تهران٬ حسن عبدالملكی اظهار كرد: در راستای نظارت دقيق بر بخش حمل و نقل عمومی دستورالعمل جديد شرايط صدور، تمديد، تعويض و لغو كارت هوشمند رانندگان در سه بخش كالا، مسافر و روستايی از سوی رياست سازمان راهداري وحمل و نقل جادهای كشور اعلام شد.
وی تسهيل در فرآيند فعاليتهای حرفهای در بخش حمل و نقل را از جمله مزيتهای دستورالعمل جديد دانست و گفت: تعيين شرايط سنی متقاضيان به تفكيك فعاليت در دو بخش بار(رانندگان باري گواهينامه پايه دوم حداقل 23 سال و رانندگان باري گواهينامه پايه يكم حداقل 25سال )، مسافر(براي رانندگان سواري ومينيبوس حداقل 23 سال و رانندگان اتوبوس حداقل 25سال ) و حداكثر سن برای كليه رانندگان به استثنای رانندگان حمل و نقل روستایی 55 سال از موارد لازم براي دریافت كارت هوشمند رانندگان برونشهری است و افرادی كه به تازگی برای رانندگی بر روی اتوبوسهای بينشهری فعاليت میکنند، در راستای تجربهاندوزی در سال اول صرفا به عنوان راننده دوم میتوانند فعاليت کنند.
حسن عبدالملكی به تسهيلات ويژه ايثارگران از قبيل در نظر گرفتن مدرك تحصيلی در يك مقطع بالاتر و مستثنی بودن آنان از ارايه گواهی يا معرفینامه ممهور به مهر سازمان تامين اجتماعی يا صندوق بيمه اجتماعی روستاييان و عشاير، اشاره كرد و افزود: متقاضيانی كه به دليل نداشتن مدرك تحصيلی مورد نياز با دارا بودن كاركرد حمل و نقلی تاكنون نتوانستهاند نسبت به اخذ مجوز فعاليت در بخش حمل و نقل جادهای اقدام نمايند، میتوانند حداكثر تا شش ماه از تاريخ ابلاغ اين دستورالعمل با داشتن مدرك تحصيلی پايان پنجم ابتدایی يا دوره نهضت سوادآموزی و با تائيد اداره كل حمل و نقل استان نسبت به دريافت برگ فعاليت، اقدام کنند.
وي يادآور شد: دارابودن حداقل مدرك تحصيلی سوم راهنمايی (سيكل )يا معادل آن برای رانندگان برون شهری و مدرك پايان دوره ابتدايی يا دوره تكميلی نهضت سوادآموزی برای رانندگان حمل و نقل روستايی الزاميست.
معاون حمل و نقل اداره كل حمل ونقل و پايانه هاي استان تهران تاكيد كرد: رانندگان متقاضی فعاليت در حمل و نقل روستايی تنها مجاز به رانندگی در مسيرهايی كه از مبادی روستاها به روستاها انجام میشود به شرطی كه در مسير تردد آنها شهر و يا شهرستان وجود نداشته باشد و يا از طريق مبادی روستاها به نزديكترين شهرها وشهرستانها (وبالعكس )انجام میشود، خواهند بود.
عبدالملكی اظهار کرد: برای تمديد كارت هوشمند رانندگی علاوه بر معرفینامه از انجمن صنفی و يا كانون رانندگان بار و مسافر، به استثنای رانندگان بخش حمل و نقل روستايی همراه داشتن 24 فقره بارنامه صادر شده برای رانندگان بخش كالا با حداقل مسافت 10000كيلومتر و 60 فقره صورت وضعيت حمل و نقل مسافر برای رانندگان بخش مسافر برونشهری با حداقل طی مسافت 30000كيلومتر و برای رانندگان حمل و نقل روستايی دارابودن كاركرد به ميزان حداقل تعداد 24 صورت وضعيت مسافری با حداقل طی مسافت 4000كيلومتر در يك سال الزامی است.
وي ادامه داد: برای تمديد كارت هوشمند رانندگان بخش حمل و نقل بينالمللی نيز دارا بودن حداقل 24 فقره بارنامه بينالمللی و يا 6 فقره CMR رسيد شده را در يك سال ضروری است.
معاون حمل و نقل اداره كل حمل ونقل و پايانه هاي استان تهران خاطرنشان كرد: به منظور اجرای ضوابط و مقررات و ارتقای ايمنی، رانندگانی كه مرتكب تخلف منجر به بروز تصادفات فوتی شديد جادهای میشوند، مدت زمان غيرفعال نمودن برگ فعاليت و يا محروميت از رانندگی در حمل و نقل عمومی بينشهری برای راننده متخلف از يك ماه تا يكسال و در صورت تكرار تخلف بيش از 3 بار ظرف مدت 2سال كميسيون مجاز است برگ دائم متخلف را به طور دائم لغو کند.
عبدالملكي از ديگر موارد اين دستورالعمل را وضعيت بيمه رانندگان، تعيين سقف سني فعاليت رانندگان (69 سال براي تمديد كارت هوشمند)، عدم تصدی به شغل تمام وقت و مستمر در قوای سهگانه و نيروهای مسلح و نهادهای انقلابی و مؤسسات عمومی غيردولتی و عدم اشتغال به حرفههای موضوع قانون صنفی، اضافه نمودن پارامتر مسافت در ارزيابی و محاسبه كاركرد رانندگان به منظور جلوگيری از سوء استفاده احتمالی و معافيت اعضای هيأت مديره و بازرسان انجمنهای صنفی از ارايه كاركردهای اشاره شده و گذراندن دورههای بازآموزی برای رانندگان در هنگام تمديد كارت هوشمند عنوان کرد.
معاون حمل و نقل اداره كل حمل ونقل و پايانه هاي استان تهران در پایان از كليه تشكلهاي صنفي حاضر در جلسه خواست تا دستورالعمل جديد را به شكل مناسبی به اطلاع كليه رانندگان و افراد زيرمجموعه و اشخاصی كه ذينفع آن میباشند اطلاعرسانی کنند تا مشكلی در جهت اجرای آن ايجاد نشود./