شناسهٔ خبر: 1292 - سرویس دانشنامه
نسخه قابل چاپ

آشنایی با انواع پایانه‌

پایانه پایانه‌ها از انواع باری، مسافری، مرزی، مسافری با مالکیت خصوصی، مسافری اختصاصی و مسافری با مالکیت دولتی تشکیل شده است که به اختصار تعریفی از هر مورد ارائه می‌شود.

پایانه باری:

 

محلی است به منظور ساماندهی امور حمل و نقل کالا و ارائه خدمات مورد نیاز رانندگان وسیله نقلیه عمومی باری و دارای کلیه تاسیسات و امکانات برای ارائه خدمات وابسته به حمل و نقل کالا از قبیل سالن اعلان بار، موسسات و شرکت‌های حمل و نقل کالا و سایر خدمات لازم و تعیین نرخ خدمات حمل و تعیین مقصد با مشارکت راننده، شرکت یا موسسه و صاحب کالا می‌باشد.

پایانه مسافری:

مکانی است که در آن با تغییر وسیله و یا شیوه حمل و نقل، سفر دورن شهری به سفر برون شهری با وسیله نقلیه عمومی و بالعکس تبدیل می‌شود و دارای تاسیسات و امکانات برای ارائه خدمات وابسته به حمل و نقل مسافر می‌باشد.

پایاینه مرزی:

مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور است که سازمان‌های مربوطه جهت اعمال قوانین و مقررات و نیز انجام تشریفات قانونی ورود و یا خروج کالا، مسافر و وسیله نقلیه در آن استقرار دارند.

پایانه مسافری اختصاصی(گاراژ):

نوعی از پایانه مسافری است که در آن تاسیسات و امکانات لازم برای ارائه خدمات به مسافرین مختص یک شرکت یا موسسه مسافربری می‌باشد.

پایانه مسافری با مالکیت خصوصی:

نوعی پایانه مسافری است که توسط بخش خصوصی ساخته شده و بهره‌برداری می‌شود، و چند شرکت یا موسسه مسافربری در آن مستقر میباشند.

پایانه مسافری با مالکیت دولتی:

نوعی پایانه مسافری است که توسط بخش دولتی یا شهرداریها ساخته شده و بهرهبرداری میشود و چند شرکت یا موسسه مسافربری در آن مستقر میباشند.

مجتمع‌های خدماتی- رفاهی و تیرپارک‌ها:

مجموعههایی هستند که به منظور تمرکز خدمات مورد نیاز رانندگان وسایل نقلیه ایرانی و خارجی و سرنشینان آنها در طول جادههای کشور احداث شده‌اند و دارای امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی، رستوران، نمازخانه، جایگاه عرضه سوخت، پارکینگ و سایر خدمات رفاهی هستند.

مجتمع خدماتی رفاهی خصوصی:

مجتمع‌های خدماتی رفاهی هستند که با مجوز وزارت راه و شهرسازی(سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور) و با سرمایهگذاری بخش خصوصی احداث میشوند.

مجتمع های خدماتی رفاهی دولتی:

مجتمع‌های خدماتی رفاهی هستند که با سرمایه‌گذاری بخش دولتی(وزارت راه و شهرسازی) احداث می‌شوند.

بر اساس آمار تا پایان سال 92 در کل کشور 245 پایانه مسافری عمومی، 38 پایانه مسافری با مالکیت خصوصی و 593 پایانه مسافری اختصاصی(گاراژ) در حال بهره‌برداری هستند.

تعداد پایانه‌های مسافری کشور تا پایان سال 92

در حال بهره‌برداری

پایانه های در حال ساخت

پایانه عمومی

مالکیت خصوصی

پایانه اختصاصی

254

38

593

15

 

 

 

 

 

نظر شما