شناسهٔ خبر: 33175 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تشریح هدررفت ۱۰۰ هزار میلیاردتومان سرمایه در ۱۱۷ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی/ ساخت ۷۵۰ مسکن اجتماعی با کمک خیرین مسکن‌ساز در یزد/ پیشنهاد استفعای شهردار

گزارش آخر هفته بازدید وزیر راه و شهرسازی از بافت‌تاریخی و ناکارآمد یزد و انعقاد موافقت‌نامه برای ساخت ۷۵۰ واحد مسکونی با همکاری خیرین مسکن‌ساز در آن استان، هشدار نسبت به گودبرداری‌های غیر اصولی و همچنین فرونشست‌های زمین در استان تهران، درخواست استعفای شهردار به دلیل مرگ ۳ شهروند در ورامین و تشریح هدررفت ۱۰۰ هزار میلیاردتومان سرمایه در ۱۱۷ هزار واحد مسکونی مهر بدون متقاضی، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن در هفته اخیر بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته‌ای که گذشت هفته‌ای پرالتهاب و بهت‌زده در دنیای سیاست و به تبع آن اقتصاد ایران بود، ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با دیدگاه‌های اقتصادی‌اش که بر پایه سه محورِ اقتصاد آزاد، کاهش مداخله دولت در اقتصاد و تعامل بین‌المللی به نفع توسعه اقتصادی بود در صدر اخبار روز کشورهای منطقه و همچنین اخبار داخلی قرار گرفت و موجی از اندوه و بهت را به دنبال داشت.

با این حال، در هفته گذشته علاوه بر تحلیل‌های اقتصادی این شخصیت بزرگ در نظام جمهوری اسلامی ایران، مسکن و شهرسازی بخشی از اقدامات و فعالیت‌های خود را نیز دنبال کرد.

درخواست استعفای شهردار

حادثه‌های مرگبار گودبرداری‌های غیراصولی در استان تهران در بازار تهران و همچنین ورامین در این هفته خبر ساز شد. گودبرداری‌های غیر اصولی و خلاف ضابطه، فرونشست دشت‌های کشور که بخشی از آنها به ساخت و سازهای بی‌ضابطه ارتباط پیدا می‌کند در شهرهای مختلف ایران حادثه‌آفرین شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

علاوه بر حادثه آفرین شدن گودبرداری های غیر اصولی که عموما در مراکز تجاری رخ می دهد و در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در رابطه با آن هشدارهای فراوانی به شهرداری ها داده می‌شود، خبر خالی بودن ۱۱۷ هزار مسکن مهر که در اطراف شهرها و بدون زیرساخت‌های لازم ساخته شده‌اند و به اقتصاد کشور ضربات جبران‌ناپذیری وارد آورده‌اند بخش دیگری از اخبار این هفته بود.

انتخاب سایت مسکن مهر پردیس با یک پرواز هلی‌کوپتری

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی مشروح به تشریح ابعاد مختلف مسکن مهر و طریقه مکان یابی های این نوع مسکن پرداخت و گفت: در دولت قبل، سایت پردیس با یک پرواز هلی کوپتری انتخاب شد. هزینه تصمیم دولت گذشته در مورد مسکن مهر برای مردمی ایران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بود اما نتیجه آن ۱۱۷ هزار واحد مسکونی فاقد متقاضی است که با چنین راندمان نازلی یعنی پول ملت را عملا به چاه ریخته اند.

وی همچنین ادامه داد: : انتقاد من به گمراه کردن مردم توسط دولت پیشین است. در حقیقت دولت گذشته پول مردم را از آن‌هاگرفت و در قبالش بجای آنکه خانه قابل سکونت به آنها بدهد، برایشان در کوه و کمر و بیابان بنایی ساخته یا خواسته که بسازد که با تعریف خانه اساساً تفاوت دارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای موافقت‌نامه با خیرین مسکن‌ساز برای ساخت ۷۵۰ واحد مسکونی اجتماعی در یزد

همچنین درهفته‌ای که گذشت، وزیر راه و شهرسازی در سفری یک روزه به استان یزد ضمن افتتاح چندین پروژه حمل و نقلی از بافت تاریخی استان یزد بازدید کرد و با تاکید بر آنکه یزد پایلوت ساخت مسکن اجتماعی می‌شود، توافقنامه‌ای را برای ساخت ۷۵۰ واحد مسکونی با همکاری خیرین مسکن‌ساز به امضا رساند. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

هشدار نسبت به فرونشست زمین در مجموعه تاریخی تخت‌جمشید

همچنین در هفته‌ای که گذشت علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگویی نسبت به فرونشست زمین در مجموعه تاریخی تخت‌جمشید در استان فارس هشدار داد و برداشت بی رویه آب و حفر چاه‌های غیراصولی برای کشاورزی را از دلایل آن عنوان کرد.

وی در بخشی از گزارش کارشناسی خود گفت: اغلب چاه‌هایی که پیرامون تخت‌جمشید ایجاد شده‌اند غیراصولی بوده و فاقد پروانه هستند و سیستم آبیاری هم سنتی و با حداکثر هدررفت آب‌های زیرزمینی است که همگی باعث شدند سطح آب، افت کند. در این منطقه گزارش شده است سطح آب زیرزمینی در برخی نقاط بیش از ۱۰۰ متر افت کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پرونده مسکن مهر ۱۰ استان تا اردیبهشت ۹۶ بسته  می‌شود

همچنین در هفته ای که گذشت، احمد اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی ۱۰ استان کشور بر بستن پرونده مسکن مهر تا پایان سال ۹۶ تاکید کرد و گفت: در حال حاضر، تکمیل مسکن مهر یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم به شمار می رود که برای تحقق آن باید همه بخش ها، فعال شده و به وظایف خود عمل کنند چرا که منافع مردم در پیشبرد این پروژه‌ها دخیل است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

بازنگری طرح جامع مسکن تا افق ۱۴۰۴

رئوس فعالیت‌های و سیاست‌های مطالعاتی و اجرایی حوزه مسکن در دولت یازدهم با بررسی مواردی چون بازنگری طرح جامع مسکن تا افق ۱۴۰۴، برنامه ریزی برای توسعه مالی بخش مسکن، تدوین و اجرای مسکن اجتماعی، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی با کمک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بخشی از فعالیت های معاونت مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بود که جزئیات آن در گزارشی منتشر شد.   (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه عمران و بهسازی شهری ایران

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به مدیرعاملی محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، عملکرد وزارت راه و شهرسازی را در حوزه بهسازی و نوسازی مناطق ناکارآمد شهری از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تشریح کرد. بر اساس این گزارش تاکنون بیش از ۲۷۹ پروژه نوسازی و توسعه خدمات و زیرساخت‌های شهری در کشور به اجرا رسیده و ستاد ملی بازآفرینی شهری به عنوان یک اقدام اساسی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی به ریاست وزیر راه و شهرسازی شروع به کار کرده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/