شناسهٔ خبر: 37694 - سرویس مسکن و شهرسازی

در دومین نشست هم‌اندیشی و هم‌آوایی ملی آینده شهری ایران مطرح شد:

اقتصاد مبتنی بر عارضه، مشکل اصلی شهرهای ایران است/ تحولات مثبت در مدیریت شهری تهران طی ۴ سال گذشته/ ایران از بی‌انضباطی شهری رنج می‌برد/ ناکارآمدی نظام برنامه‌ریزی شهری به نابودی شاخص‌های زیستی منجر شده است

نشست در نشست هم‌اندیشی و هم‌آوایی ملی آینده شهری ایران که با هدف بررسی و معرفی آینده شهرهای کشور و با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی و استادان برجسته حوزه معماری و شهرسازی برگزار شد، نظرات راهبردی در این حوزه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین نشست «هم‌اندیشی و هم‌آوایی ملی آینده شهری ایران» با حضور اساتید و متخصصان برجسته معماری از جمله نادر اردلان، محسن حبیبی، ایرج اعتصام، سید محمد بهشتی، پیروز حناچی، حامد مظاهریان، محمدسعید ایزدی و سایر کارشناسان این حوزه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

با توجه به دستور کار عملکرد نشست‌های هم‌اندیشی و هم‌آوایی ملی آینده شهری ایران، این نشست ضمن معرفی اولویت‌های امروز و آینده شهری ایران به تدوین و ارائه توجهات اساسی متخصصان نسبت به رویکرد و روش توسعه شهری خواهد پرداخت.

این نشست همچنین چشم‌انداز توسعه شهری ایران را بر اساس آخرین رویکردهای دانش مدیریت شهری و دست‌اوردهای جهانی پیشنویس و به اشتراک خواهد  گذاشت.

گفتنی است تدوین برنامه اقدام مشترک بین شهرداری‌ها و دولت برای تحقق آینده شهری پایدار ایران، از مهم‌ترین اهداف هم‌اندیشی و هم‌آوایی ملی آینده شهری ایران خواهد بود.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این جلسه با تأکید بر اهمیت حوزه معماری شهری و ضرورت پیگیری و رفع هرچه سریعتر مشکلات در این عرصه بیان کرد: قطعا پس از گذشت حدود ۵ دهه از گفتگوهای متعدد در حوزه معنویت و معماری باید ببینیم کدام مسیر را اشتباه رفته و در کدام مرحله باید به گونه‌ای دیگر عمل می‌کردیم تا هم اکنون شاهد این میزان از آشفتگی و عدم توازن در شهرها نباشیم.

مظاهریان در ادامه با تأکید براین نکته که شهرهای ما در حال حاضر از یک بی انضباطی شهری رنج می‌برند گفت: قطعا این مشکل تک‌بعدی نبوده و ابعاد گسترده‌ای از گروه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در آن دخیل هستند که برای رفع آن، تصمیم سازان در مدیریت شهری باید مسئولیت خود را به طور روشن پذیرفته و در تصحیح نابسامانی‌ها اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که عموما در بخش گفتگو با یکدیگر و همچنین با مردم ضعیف هستیم گفت: با وجود آنکه مردم ذی نفع اصلی در شهر بوده و مخاطب اصلی معماری و شهرسازی شهرها به شمار می‌روند ولی ما در گفتگو با آن‌ها در این زمینه نیاز به تلاش بیشتری داریم.

این مقام مسئول در این باره اضافه کرد: با این وجود شاهد انجام اقدامات خوبی از سوی تشکل‌های مردم نهاد در این زمینه بوده‌ و می‌بینیم که بخش‌های متعددی پیرامون بحث معماری و شهرسازی با مشارکت مردم تشکیل شده و هدف آن‌ها به جای بحث صرف بر روی احداث یک فضای آراسته شهری، دفاع از حقوق مردم در برابر قدرت و همچنین حمایت از ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و محیط زیستی در شهر است.

وی در پایان افزود: خوشبختانه نسل جدید معماران در مسیر خوبی قدم برمی‌دارند چرا که برای حفظ منافع عمومی حتی در حد تخریب یک باغ و یا یک اثر باارزش تاریخی مشارکت با مردم موفقیت آمیزتر خواهد بود.

کیفیت اتفاقی به دست نمی‌آید، یک فرآیند است

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی همچنین در ادامه این نشست اعلام کرد: سازمان یونسکو در سال جاری شعاری را تحت عنوان اقتصاد مبتنی بر فرهنگ برای شهرها مطرح کرد که اگر بخواهیم با نمونه عینی آن در شهرهای کشورمان مقایسه کنیم به شعاری تحت عنوان اقتصاد مبتنی بر عارضه می‌رسیم چرا که ما عارضه ایجاد می‌کنیم تا شهرها را اداره کنیم و در عین حال از کیفیت شهرها راضی نیستیم چون عارضه‌های ایجاد شده کیفیت زندگی را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند.

حناچی در ادامه توجه به بحث اصالت در تداوم معماری را موضوعی با اهمیت دانست و افزود: توجه به مسئله اصالت، نگاه صرفا حفاظتی در معماری را به نگاهی ارزش‌مدار تبدیل می‌کند.  طبیعتا ارزش‌های تاریخی شهرها مهم‌ترین ارزش‌ها به شمار می‌روند اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که علاوه بر ارزش‌های تاریخی هر آنچه در معماری یک شهر واجد ارزش است، واجد حفاظت نیز خواهد بود حتی اگر متعلق به دوره معاصر باشد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود بیان کرد: به واقع جای سؤال است که با وجود این حجم عظیم ساخت و ساز در کشور چرا تا کنون به کیفیت معماری قابل قبولی در شهرها دست پیدا نکرده‌ایم؟ با توجه به آمار موجود حدفاصل ساله‌های ۹۰ تا ۹۲ سالانه ۳۰ میلیون متر مربع پروانه ساخت و ساز در تهران صادر شده است (برابر با ۳۴ درصد از حجم ساخت وساز در کل کشور)، به همین دلیل باید در پاسخ به این سوال، برون داد روشن و منطقی به دست بیاوریم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: به اعتقاد من کیفیت به صورت اتفاقی به دست نمی‌آید و یک فرآیند محسوب می‌شود، فرآیندی که قطعا برای اجرا به کارفرمایی فهیم، معماری خوب، پیمانکاری امین و برخوردی حرفه‌ای نیاز دارد.

حناچی در ادامه با بیان این مطلب که خوشبختانه در حال حاضر تغییرات مثبتی در حوزه معماری در کشور ایجاد شده است گفت: احداث پل طبیعت و پل معلق شهر ارومیه نمونه‌های بارزی از این تغییرات هستند که امید داریم ضمن تداوم نقش مثبتی در چرخه اقتصادی کشور نیز داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این تغییرات مثبت در حوزه مدیریت شهری نیز طی ۴ سال اخیر در کشور به شدت به چشم می‌خورد به گونه‌ای که می‌توانیم تحقق قابل توجه آن را در تهران شاهد باشیم.

به گفته وی شهرداری که در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم مجوز ساخت ۱۱۰ برج بر روی گسل در تهران را صادر کرده بود در حال حاضر ضمن ورود به بافت تاریخی تهران و منطقه ۱۲ به نوسازی و احیای این مناطق پرداخته است، اقدامی که تلاش می‌کنیم در سال‌های آتی نیز تداوم داشته باشد.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین طی سخنانی در ادامه این نشست با تأکید براینکه باید پیش از تبدیل شدن مشکلات به بحران به آن‌ها پرداخته و مسائل را مورد بررسی قرار دهیم گفت: قطعا اکنون که فضایی برای گفتمان ایجاد شده است باید تأمل کنیم و ببینیم دلیل رویارویی با حجم گسترده‌ای از مشکلات در حوزه ایمنی، امنیت، هویت، بحران‌های زیست‌محیطی و نابودی زیست‌بوم‌ها و ناکارآمدی‌های گوناگون در عرصه‌های مختلف شهری چیست.

ایزدی در ادامه با بیان اینکه امروز تنزل کیفیت زندگی در تمامی ابعاد شهری دیده می‌شود گفت: متأسفانه طبق آمار به دست آمده از مطالعات ۵۴۴ شهر متوجه شدیم که بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از مساحت کشور با جمعیتی بالغ بر ۱۹ میلیون نفر با وضعیت بسیار بحرانی در زمینه کیفیت زندگی روبه‌رو هستند که با کوچکترین سیل یا زلزله‌ای نابود می‌شوند.

وی همچنین با تأکید براینکه قطعا مشکلات ناکارآمدی شهری تنها مربوط به این ۱۳۰ هزار هکتار نبوده و مجموعه گسترده‌تری از شهرهای ما را شامل می‌شود گفت: نکته قابل توجه اینجاست که مشکلات و بحران‌های اجتماعی نیز به شدت این نواحی را تهدید کرده و ساکنان آن را مورد آزار قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران  در ادامه مواردی از جمله ناکارآمدی نظام برنامه‌ریزی شهری، نابسامانی سیستم مدیریت شهری، خلاء سیاست‌های کارآمد شهری و عدم هم‌سویی برنامه‌ها و دستگاه‌های متعدد در اداره کشور را از دلایل ایجاد این مشکلات دانست و افزود: بحران موجود از بحث کیفیت زندگی عبور کرده و تا حد زیادی شاخص‌های زیست‌پذیری را تهدید می‌کند، شرایطی که باید تدبیری برای آن اندیشیده و تنها وظایف را به گردن یکدیگر نیندازیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی در پایان سخنان خود تأکید کرد: به تصور من تا زمانی که یک مسئله تبدیل به خواست اجتماعی نشود به مرحله اجرا نمی‌رسد پس ایجاد تحول در این عرصه نیز باید به خواستی از دولت، دانشگاهیان و اهل حرفه مبدل شده و مورد پیگیری قرار گیرد.

در پایان این مراسم همچنین پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز معمار توسط معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی قرائت و مفاهیم غنی به کار رفته در آن مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

گفتنی است پس از قرائت متن پیام، نادر اردلان با استقبال از این مفاهیم با ارزش و پیام خوانده شده خواستار گفتگو پیرامون این مطالب شد./