شناسهٔ خبر: 37642 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در روز معمار انجام شد

قرائت پیام آخوندی به مناسبت یازدهمین دوره جایزه معماری میرمیران؛ معماری پاسخگو/ بهره‌گیری از فن‌آوری‌های‌نوین ساختمانی

آخوندی امضا پیام وزیر راه و شهرسازی در اختتامیه یازدهمین دوره جایزه «معماری میرمیران؛ معماری پاسخگو» با تاکید بر بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین با هدف دستیابی به ساختمان‌های هوشمند و با گرامیداشت یاد بزرگان فرهنگ و معماری خوانده شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش عصر روز گذشته  یکشنبه ۳اردیبهشت‌ماه در خانه هنرمندان ایران،  در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جایزه «معماری میرمیران؛ معماری پاسخگو»، پیام وزیر راه و شهرسازی را به مناسبت بزرگداشت زنده یاد میرمیران، قرائت کرد.

پیام وزیر راه و شهرسازی بدین‌شرح قرائت شد: معماری عملی خلاقانه است که مقصود آن شکل دادن به فضای زیست انسان در تمامیت آن است و گستره آن از جوابگویی به نیازهای انسانی در پیوند با محیط تا بیان عواطف و اعتقادات او طیف وسیعی را در بر می‌گیرد.

امروزه استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری‌های‌نوین، جزئی جداناشدنی از هر جامعه‌ای است که موجب تعدیل اهمیت بعد زمان و مکان شده است. تامین نیازهای انسان در حداکثر بهره‌وری از زمان و قدرت کنترل بیشتر و بهتر از یک‌سو و ضرورت استفاده بهینه از منابع از سوی دیگر، باعث شده که ساختمان‌ها که خود محصول تکنولوژی هستند در راستای تامین نیازهای انسان شکل یابند.

معماری پاسخگو معماری تعاملی و پویا است که با ارتباط مناسب بین مکان، انسان و مدیریت، بهره‌وری مناسب را پدید می‌آورد. بهره‌گیری از فن‌آوری‌های‌نوین در معماری با هدف دستیابی به ساختمان‌های هوشمند به عنوان عناصر آینده شهری با نگرشی جدید موجب تغییر در سیمای شهرها و کیفیت زندگی در شهرها با ابعاد عملکردی چون آسایش، قابلیت انطباق، انعطاف پذیری و افزایش عمر بنا می‌باشد.

ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و اقلیمی منطقه با تاثیر بر پاسخ‌دهی فضاها موجبات تعلق خاطر و هویت بخشی به بناها را فراهم می‌آورد که دانش فنی طراحی می‌بایست با فراهم آوردن تسهیلات کاربردی پاسخگوی تمامی نیازهای انسانی در زمینه اجرایی باشد. بر این اساس، معماری به عنوان اجتماعی‌ترین هنر بشری در ارتباط با فضای اطراف انسان می‌تواند با زمینه‌سازی طراحانه، برای ایجاد کیفیت‌های انعطاف‌پذیری در جهت پاسخگویی و سازگاری با نیازهای انسانی، تناسبات بصری در طراحی سیمای بیرونی بناها و تاثیرگذاری بر جزئیات ظاهری یک مکان، غنای حسی به منظور ارتقای تجربیات حسی و افزایش قدرت انتخاب مردم بر ابعاد توانمندی فضا موثر باشد.

در این راستا، پیوند معماری گذشته به حال و تداوم آن در آینده در کنار بهره گیری از دانش و فن روز، رصد فرصت‌ها و مواجه فعال و خلاق با آنها، از طریق تعامل بین فرآیندهای جهانی و محلی، آموزش و تدوین برای به‌کارگیری تکنولوژی در جهت رسیدن به معماری پاسخگو، همراه با حفظ ماهیت معماری اصیل ایرانی با نگاهی به منش و روش گذشتگان، و گرامیداشت یاد بزرگان فرهنگ و معماری چون زنده یاد مهندس سیدهادی میرمیران که میراثی ارزشمند از تلاش‌های متعهدانه ایشان در عرصه فرهنگ و معماری به جای مانده است گامی موثر در جهت اعتلای شهر و معماری و بستری برای ایجاد حس تعلق مبتنی بر هویتی اصلی و ماندگار خواهد بود. /

نظر شما